Myśl brazylijska w literaturze i sztuce 3305-MBLS-31
Tematyka kursu obejmuje:
• wpływ wojny w Canudos na proces kształtowania brazylijskiej tożsamości narodowej oraz jej obecność w literaturze i innych tekstach kultury;
• znaczenie „sertão” w brazylijskim imaginarium;
• Tydzień Kultury Współczesnej (Semana de Arte Moderna, 1922) w São Paulo oraz modernizm w literaturze i sztuce brazylijskiej – ich znaczenie dla kultury i tożsamości narodowej;
• metysaż etniczno-kulturowy i jego miejsce w brazylijskim procesie tożsamościowym;
• wpływ myśli Gilberto Freyre’a na kształtowanie tożsamości narodowej oraz rozwój „mitu demokracji rasowej”;
• pojęcie „cordialidade” w myśli Sérgia Buarque de Hollanda jako klucz do zrozumienia zjawisk społeczno-politycznych w Brazylii;
• brazylijski proces narodowy według „O Povo Brasileiro” Darcy’ego Ribeiro;
• pojęcie „jeitinho” w refleksji nad brazylijskim charakterem narodowym w ujęciu Roberto DaMatty.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - Student zna i rozumie:
Student zna i rozumie podstawową terminologię nauk humanistycznych w zakresie myśli brazylijskiej, jej źródła oraz zastosowania. Rozumie także metodologię badań związanych z brazylijską myślą filozoficzną i przedmiotowe oraz metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi. Student zna i rozumie zjawiska z zakresu historii, historii literatury i kultury brazylijskiego obszaru językowego oraz podstawowe tendencje rozwoju myśli brazylijskiej, a także wyznaczniki niezbędne w profesjonalnej analizie procesów kulturowych. Student zna i rozumie współczesne życie kulturalne Brazylii.
(K_W02, K_W03, K_W04, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09)
Umiejętności - student potrafi:
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące przedmiotu zajęć. Stosuje podstawowe umiejętności badawcze związane z myślą brazylijską, które obejmują formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami i pojęciami właściwymi dla brazylijskiej myśli społecznej i filozoficznej, a także rozpoznaje różne rodzaje wytworów kultury związanych z tą tematyką oraz umie je zinterpretować i skontekstualizować. Student umie także merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski.
(K_U01, K_U03 K_U04, K_U05, K_U06)
Kompetencje społeczne - student jest gotów do:
Student jest rozumie potrzebę ciągłego samodoskonalenia w duchu ‘lifelong learning’, a także jest gotów do komunikowania się i współdziałania w ramach językowych społeczności portugalskojęzycznych i wzięcia odpowiedzialności za zachowanie ich dziedzictwa kulturowego. Student jest także gotów do śledzenia procesów i zjawiska zachodzących w portugalskojęzycznym obszarze językowym w zakresie myśli filozoficznej i jej powiązań z kulturą, sztuką, polityką, a także do aktywnego uczestnictwa w kulturze.
(K_K01, K_K03, K_K06, K_K07, K_K08)
Kryteria oceniania
Metody pracy na zajęciach obejmują przede wszystkim:
krytyczną analizę tekstów lub ich fragmentów, z którymi uczestnicy zapoznają się samodzielnie przed zajęciami;
wspólną lekturę i omówienie fragmentów tekstów źródłowych;
analizę dzieł sztuki w odniesieniu do omawianych koncepcji i zagadnień (literatura, muzyka, film, malarstwo, komiks itp.);
moderowaną przez prowadzącego dyskusję grupową;
elementy wykładu – wprowadzenie do tematów omawianych na zajęciach oraz przedstawienie ich kontekstu historycznego, politycznego i kulturowego.
Na ocenę końcową składają się:
- ocena z egzaminu pisemnego na koniec semestru (60%)
- aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanych materiałów, w tym referowanie tekstów (50%).
Liczba nieobecności usprawiedliwionych: 2
Literatura
Andrade, Mário. (2008) Macunaíma: o herói sem nenhum caráter. Rio de Janeiro: Agir. [fragmenty]
Andrade, Oswald. de. (1991) Mensagem ao Antropófago desconhecido. In: Andrade, Oswald de. Estética e. Política. São Paulo: Globo, pp. 285-286.
Bentes, I. (2007) Sertões e favelas no cinema brasileiro contemporâneo: estética e cosmética da fome. Revista Alceu, v. 8, n.15, pp. 242- 255.
DaMatta, Roberto. (1997) O que faz o brasil, Brasil. Rio de Janeiro: Rocco. [fragmenty]
Freyre, Gilberto. (2003) Casa-grande & Senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. 48ª ed. SãoPaulo: Editora Global. [fragmenty]
Galvão, W. Nogueira. (1981) Os Sertões para estrangeiros. In: Gatos de outro saco. Ensaios críticos. São Paulo: Brasiliense, pp. 62-84.
Golgman, F. O Brasil traduzido no cinema. in: Madeira, A. & Veloso, M. (orgs.) Descobertas do Brasil. Brasília: UnB, 2001.
Holanda. Sérgio Buarque de. (1995) Raízes do Brasil. 26. ed. São Paulo : Companhia das Letras. [fragmenty]
Malinowski, M. (2011) Euclides da Cunha: brazylijski metysaż, cywilizacja i barbarzyństwo. In: Ameryka Łacińska. Kwartalnik analityczno-informacyjny, nr 2(72), pp. 8-22.
https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-2d476050-4c17-49af-8b39-bb73cfd88f02
Ribeiro, Darcy. (1995) O Povo brasileiro : formação e sentido Do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras. [fragmenty]
Źródła cyfrowe:
https://brasilianafotografica.bn.gov.br/
https://www.bbc.com/portuguese
https://enciclopedia.itaucultural.org.br/
https://portacurtas.org.br/Filmes/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: