Metodologie badań językoznawczych I 3305-MBJ1-1U
Kurs ma na celu pomoc w przygotowaniu pracy magisterskiej w obrębie wybranych przez studentów tematów z zakresu językoznawstwa. Na zajęciach omawiane będą wybrane empiryczne metody badawcze stosowane w badaniach z zakresu językoznawstwa. Omawiane również będą etapy procesu badawczego.
Część TEORETYCZNA kursu będzie obejmować tematy takie jak projektowanie badań, w tym identyfikacja i analiza zmiennych zależnych i niezależnych, oraz stosowane procedury. Omówione zostaną również podstawy statystyki opisowej i wnioskowej oraz metody lingwistyki stosowanej.
W części PRAKTYCZNEJ studenci będą zaangażowani w:
• szczegółową analizę metodologii używanej w opublikowanych badaniach lingwistycznych, oceniając jej zgodność z teoretycznymi podstawami omawianymi na wykładach.
• przygotowywaniu indywidualnych prezentacji na podstawie wybranego z promotorem tematu pracy magisterskiej.
Dzięki tym zajęciom studenci będą lepiej przygotowani do redagowania stanu badań wybranego tematu pracy magisterskiej oraz do planowania konspektu własnych prac.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Po ukończeniu kursu student zna i rozumie:
• specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiów iberystycznych, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu badań językoznawczych, zwłaszcza najnowszych dokonań w ich zakresie (S1K_W01, S2K_W01);
• powiązania współczesnego językoznawstwa z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (S1K_W02, S2K_W02);
• terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów językoznawczych (S1K_W05, S2K_W05);
• współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w dziedzinie językoznawstwa (S1K_W06, S2K_W06).
UMIEJĘTNOŚCI:
Po ukończeniu kursu student potrafi:
• wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę metodologii prac językoznawczych, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów z zakresu językoznawstwa (S1K_U01, S2K_U01);
• samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie językoznawstwa, a także poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową jako badacz w dziedzinie językoznawstwa (S1K_U02, S2K_U02);
• wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem fachowej terminologii z zakresu językoznawstwa (S1K_U03, S2K_U03);
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Po ukończeniu kursu student jest gotów do:
• współdziałania w grupie, pełniąc w niej różne role wynikające ze specyfiki prowadzenia badań językoznawczych (S1K_K01, S2 K_K01);
• rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu, w szczególności pracy badacza w dziedzinie językoznawstwa (S1K_K02, S2 K_K02).
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
• Prezentacja w oparciu o temat pracy magisterskiej (40% oceny)
• Ocena testu zaliczeniowego (30% oceny)
• Obecność i aktywność na zajęciach (30% oceny)
Dopuszcza się 2 nieobecności w ciągu semestru.
Literatura
Literatura dostosowana jest do indywidualnych zainteresowań badawczych uczestników proseminarium. Jest ona dostosowana do wybranych tematów prac.
Dodatkowo zajęcia będą się opierały na poniższych pozycjach (udostępnianych przez wykładowca na zajęciach):
• Babble, E. (2000). Fundamentos de la investigación social. México, D.F.: International Thomson Editores.
• Bień, J., Brzozowska-Zburzyńska, B., López González, A. & Nowikow, W. (2018). Lingüística hispánica en Polonia: tendencias y direcciones de investigación. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
• Bosque, I. & Gutiérrez-Rexach, J. (2008). Fundamentos de sintaxis formal. Madrid: Akal.
• Dörnyei, Z. (2003). Questionnaires in Second Language Research: Construction, Administration, and Processing. Mahwah, N. J.: Lawrence Erlbaum Associates.
• Eco, U. (1996). Cómo se hace una tesis: técnicas y procedimientos de investigación, estudio y escritura. Barcelona: Gedisa.
• Perlin, J. (2004). Metodologia językoznawstwa diachronicznego. Warszawa: Dialog.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: