Literatura portugalska II ćwicz. 3305-LP2-31c
Podczas zajęć będziemy analizować kanoniczny wybór XIX-wiecznych portugalskich autorów i tekstów literackich z epoki romantyzmu i realizmu. Dzieła literackie będą czytane, analizowane i przedyskutowywane w oparciu o własne lektury studentów, treść zajęć praktycznych i teoretycznych oraz lekturę opracowań krytycznych. Celem jest zachęcenie studentów do bezpośredniego kontaktu z tekstami, aby pogłębić ich wiedzę na temat zjawisk estetycznych epoki i metajęzyka literaturoznawstwa w języku portugalskim.
Istotny będzie również kontekst kulturowy i historyczny, a także kwestie metodologiczne. Tematy lekcji zostały ułożone chronologicznie i zorganizowane z perspektywy problematyzującej, w celu rozwinięcia analitycznego i krytycznego spojrzenia na teksty i zjawiska.
Nacisk zostanie również położony na naukę języka portugalskiego zgodnie z podejściem CLIL (zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe), badając korzyści płynące z kontaktu z tekstami literackimi w nauce języka portugalskiego.
Przewiduje się następującą organizację:
θ. Wstępna refleksja nad literaturą i czytanie tekstu literackiego [tydzień 1]
============================================================
> Do czego służy literatura? Co charakteryzuje dobrego czytelnika? Jak czytać tekst literacki? Jakie praktyki i dzielenie się są uzasadnione na zajęciach z literatury?
I. Romantyzm [tygodnie od 2 do 7]
============================================================
> Wyrażanie siebie w konflikcie; namiętna miłość; remitologizacja historii i wynalezienie narodu; odpowiedzialność i interwencja społeczna w literaturze; napięcia między prawdą a pięknem w literackim uchwyceniu rzeczywistości.
1. Almeida Garrett, Folhas Caídas [wybrane wiersze]
__________. Frei Luís de Sousa
II. Realizm [tygodnie od 8 do 14]
============================================================
> „O realismo como nova expressão de arte”; literatura jako przedmiot interwencji estetycznej i społecznej; „A Geração de 70" (Pokolenie lat 70-tych); Eça de Queirós i szkoła realistyczna - od praktyki do przezwyciężenia; charakterystyka stylu Queirosian; przebudzenie modernizmu wraz z poezją Cesário Verde - wędrówka i obserwacja rzeczywistości; dwumian miasto/kraj; eklektyzm stylu Cesarian: impresjonizm literacki i parnasizm.
1. Antero de Quental [wybrane wiersze]
2. Eça de Queirós. Contos [wybrane opowiadania]
3. Cesário Verde. O Livro de Cesário Verde [wybrane wiersze]
Szczegółowy harmonogram organizacji pracy semestralnej zostanie przekazany na pierwszych zajęciach.
W cyklu 2023Z:
Jak w module podstawowym. |
W cyklu 2024Z:
Jak w module podstawowym. |
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe języki obce monograficzne seminaria licencjackie | W cyklu 2024Z: języki obce monograficzne obowiązkowe seminaria licencjackie | W cyklu 2023Z: języki obce monograficzne obowiązkowe seminaria licencjackie |
Efekty kształcenia
===========================
Student zna i rozumie:
===========================
rozszerzoną terminologię metajęzykową z zakresu literaturoznawstwa, treści tematyczne i kierunki badawcze dotyczące portugalskiej literatury romantyzmu i realizmu; odpowiednie metody badań historycznoliterackich oraz pogłębioną terminologię (retoryka i wersyfikacja); różne techniki i podejścia do profesjonalnej analizy procesów literackich ("close reading"); miejsce studiów nad literaturą portugalską i teorią literatury w systemie nauk oraz potrzebę podejścia interdyscyplinarnego; zjawiska historyczne, kulturowe i literackie omawianego okresu; kontekst polityczny i historyczny, w którym sytuują się omawiane teksty (wojna domowa i wprowadzenie liberalizmu w Portugalii, regeneracja, brytyjskie ultimatum); związki kulturowe między Portugalią a Brazylią i ich odbicie we współczesnym życiu kulturalnym krajów portugalskojęzycznych.
(K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W08, K_W09)
===========================
Student potrafi:
===========================
czytać i rozumieć teksty dotyczące portugalskiej literatury romantyzmu, realizmu i I modernizmu, a także teksty literackie z tych okresów; syntetyzować i problematyzować, w mowie i na piśmie, teksty z pasywnej bibliografii literatury portugalskiej, broniąc własnego punktu widzenia w sposób uzasadniony i wykorzystując w argumentacji poprawną terminologię, innych autorów oraz inną wiedzę z zakresu literatury, kultury i historii; przeprowadzić wnikliwą i pogłębioną analizę literacką w formie eseju lub referatu naukowego, uwzględniającą zarówno wymiar tekstowy, jak i kontekstualny, posługując się szeroką terminologią z zakresu literaturoznawstwa; opracować pracę badawczą, wykazując się dużą autonomią i niezależnością myślenia; rozpoznawać i analizować różne gatunki literackie oraz przyporządkowywać teksty do odpowiednich epok; rozwijać kompetencje w zakresie korzystania z odpowiednich źródeł i opracowań; współpracować ze specjalistami w dziedzinie literaturoznawstwa z obszaru portugalskojęzycznego.
(K_U01, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08)
===========================
Student jest gotów do
===========================
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju w duchu ‘lifelong learning’; współdziałania i komunikowania się ze społecznościami językowymi portugalskimi oraz aktywnego uczestnictwa w kulturze portugalskiej za pośrednictwem różnorodnych form i mediów; ma przygotowanie do śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących portugalskojęzycznym obszarze językowym w zakresie literatury, a także brania odpowiedzialności za dziedzictwo kulturowe danego obszaru językowego.
Kryteria oceniania
Każdy student będzie oceniany poprzez:
1) aktywny udział w zajęciach - 20%
==============================
Znajomość lektur obowiązkowych poprzez testy czytania i udział w dyskusjach; wykonanie pracy domowej
2) wykonanie dwóch zadań (80%) - jednego o charakterze naukowym i jednego o charakterze artystycznym.
==============================
2.1) Zadanie akademickie - "close reading" - 50%.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pisemna analiza literacka tekstu z aktywnej bibliografii (więcej informacji można znaleźć w wytycznych dotyczących tego zadania). Zadanie to zostanie wykonane w klasie.
2.2) Aktywność artystyczna - twórcze pisanie (30%)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Napisanie wiersza, opowiadania lub sceny dramatycznej, naśladując styl literacki jednego z badanych autorów (więcej informacji można znaleźć w wytycznych dotyczących tego zadania). Jest to zadanie pisemne i ustne. Praca zostanie wykonana w formie pisemnej, ale zostanie zaprezentowana i obroniona ustnie przed klasą w ostatnim dniu lekcji.
Poniżej znajdują się kluczowe lektury, które należy przeczytać. Jak wspomniano powyżej, nauczyciel może przeprowadzić testy weryfikujące lekturę na początku studiowania każdego autora. Testy te nie wymagają wcześniejszego ostrzeżenia.
===
<60% - 2; 60%-70% - 3; 71%-76% - 3+; 77%-84% - 4; 85%-91% - 4+; 92%-99% - 5; 100% - 5!
N.B. Studenci mają prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w skali semestru.
==================================
LEKTURA OBOWIĄZKOWA NA ZAJĘCIA PRAKTYCZNE
==================================
1) Wybrane teksty z książki „Folhas Caídas” Almeidy Garretta
- “Adeus”
- “Este Inferno de Amar”
- “Gozo e Dor”
- “Perfume da Rosa”
- “Rosa sem Espinhos”
- “Os Cinco Sentidos”
- “Rosa e Lírio”
- “Não te amo”
- “Voz e Aroma”
- “Seus Olhos”
2) "Frei Luís de Sousa", Almeida Garrett
- Pełne czytanie
3) Wybrane wiersze Antero de Quentala
- "A um Poeta"
- "Tormento de um Ideal"
- "O Palácio da Ventura"
4) Wybrane opowiadania Eça de Queirós
- “Singularidades de uma rapariga loura”
- “José Matias”
- “O Moinho”
- “Civilização”
5) Wybrane wiersze z książki Cesário Verde
- “Contrariedades”
- “O Sentimento dum Ocidental”
- “Num Bairro Moderno”
- “A Débil”
- “Humilhações”
Praktyki zawodowe
Przekład tekstów literackich, nauczanie języka i literatury.
Literatura
===================
1. Bibliografia ogólna
===================
COELHO, Jacinto do Prado, Dicionário de Literatura, 3.ª edição, Porto, Figueirinhas, 1985.
ECO, Umberto (dir.), História da Beleza, trad. de António Maia da Rocha, Lisboa, Difel, 2004.
MOISÉS, Massaud, Pequeno Dicionário de Literatura Portuguesa, São Paulo, Cultrix, 1981.
OLIVEIRA MARQUES, A.H de, História de Portugal. Vol. III – Das revoluções liberais até aos nossos dias, 3.ª edição, Lisboa, Palas Editoras, 1986.
REIS, Carlos e LOPES, Ana Cristina, Dicionário de Narratologia, 2.ª edição, Coimbra, Livraria Almedina, 1990.
SARAIVA, António José e LOPES, Óscar, História da Literatura Portuguesa, 16.ª edição, Porto, Porto Editora, s/d [1992].
SERRÃO, Joel, Cronologia Geral da História de Portugal, 4.ª edição, Lisboa, Livros Horizonte, 1980.
SERRÃO, Joel, Dicionário de História de Portugal, dir. de Joel Serrão, Lisboa, Iniciativas Editoriais, 1992
SILVA, Vítor Manuel de Aguiar e, Teoria da Literatura, 8.ª edição, Coimbra, Livraria Almedina, 1992.
================================
1.2. Strony internetowe (charakter ogólny)
================================
1. Biblioteca digital do Camões - Instituto da Cooperação e da Língua
(http://cvc.instituto-camoes.pt/conhecer/biblioteca-digital-camoes.html)
2. Projeto Vercial ( http://alfarrabio.di.uminho.pt/vercial/ )
3. Revista Colóquio Letras (http://www.coloquio.gulbenkian.pt/)
4. E-Dicionário de Termos Literários (http://www.edtl.com.pt/ )
5. Dicionário de Personagens da Ficção Portuguesa (http://dp.uc.pt/ )
6. Associação Internacional de Lusitanistas (http://lusitanistasail.net/ )
================================
1.3. Literatura podmiotu
================================
EDIÇÕES EM LIVRO RECOMENDADAS
GARRETT, Almeida, Flores sem Fruto e Folhas Caídas, apresentação crítica, seleção, notas e sugestões para análise literária por Paula Morão, 4ª edição, Lisboa, Editorial Comunicação – Col. Textos Literários, 1987.
GARRETT, Almeida, Frei Luís de Sousa, introdução por Palmira Nabais, 2ª edição, Lisboa, Ulisseia – Biblioteca de Autores Portugueses, n.º 16, s/d.
QUEIRÓS, Eça de, Contos, Lisboa. Edição «Livros do Brasil», 2001.
QUENTAL, Antero de, Sonetos Completos. Lisboa, Biblioteca Ulisseia, 2002.
VERDE, Cesário, O livro de Cesário Verde, apresentação crítica, seleção, notas e sugestões para análise literária por Joel Serrão, Lisboa, Editorial Comunicação – Col. Textos Literários, 1987.
================================
1.4 Literatura przedmiotu
================================
[zapoznaj się z materiałami zamieszczonymi na wykładach].
W cyklu 2023Z:
Jak w module podsawowym. |
W cyklu 2024Z:
Jak w module podsawowym. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Student pracuje najpierw na gotowym materiale (analiza on-line, slide share, prezentacje prezi, inne). Potem opracowuje prezentacje w power-point. |
W cyklu 2024Z:
Student pracuje najpierw na gotowym materiale (analiza on-line, slide share, prezentacje prezi, inne). Potem opracowuje prezentacje w power-point. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: