Literatura portugalska I cz. 2 3305-LP2-21
Podczas zajęć przyjrzymy się wybranym tekstom literackim renesansowym, manierystycznym, dobry baroku i oświecenia oraz preromantycznym, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji w języku portugalskim. Tekstom kultury będą towarzyszyć opracowania naukowe, które zapoznają studentów z podstawową frazeologią, terminologią i słownictwem związanym z analizą i interpretacją tekstu w języku portugalskim. Istotny będzie także kontekst kulturowy i historyczny oraz kwestie metodologiczne. Tematyka zajęć została uporządkowana chronologicznie i ujęta w sposób problemowy. Materiał ma zachęcać uczestników zajęć do formułowania własnych zagadnień badawczych. Nacisk będzie kładziony także na naukę języka w duchu CLIL.
Szczegółowa rozpiska zostanie rozdana podczas pierwszych zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące literaturę portugalską doby renesansu, manieryzmu, baroku, oświecenia i preromantyzmu; metodologię badań właściwą dla badań historycznoliterackich oraz podstawową terminologię; rozumie, na czym polega profesjonalna analiza procesów literackich i wie, jak ją przeprowadzić; rozumie miejsce studiów nad portugalską literaturą w systemie nauk i rozumie potrzebę ujęcia interdyscyplinarnego; zna i rozumie zjawiska historyczne, kulturowe i literackie omawianego okresu; umie wpisać omawiane teksty w kontekst polityczny i dziejowy; rozumie związki kulturowe Portugalii i Brazylii i ich przełożenie na współczesne życie kulturalne krajów portugalskojęzycznych.
(K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W08, K_W09)
Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty dotyczące tematyki związanej z portugalską literaturą doby renesansu, manieryzmu, baroku, oświecenia i preromantyzmu oraz teksty literackie tego okresu; umie przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia związane z literaturą portugalską w języku portugalskim w mowie i piśmie, a także argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski; potrafi także przeprowadzić analizę literacką z użyciem podstawowej terminologii właściwej literaturoznawstwu w formie pisemnej i ustnej w ramach prezentacji wyników samodzielnej kwerendy/pracy/prezentacji; rozpoznać różne gatunki literackie oraz przyporządkować teksty do właściwego okresu; rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł i opracowań; umie nawiązać kontakt ze specjalistami z dyscypliny literaturoznawstwo z obszaru portugalskojęzycznego w języku portugalskim.
(K_U01, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08)
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju w duchu ‘lifelong learning’; współdziałania i komunikowania się ze społecznościami językowymi portugalskimi oraz aktywnego uczestnictwa w kulturze portugalskiej za pośrednictwem różnorodnych form i mediów; ma przygotowanie do śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących portugalskojęzycznym obszarze językowym w zakresie literatury, a także brania odpowiedzialności za dziedzictwo kulturowe danego obszaru językowego.
( K_K01, K_K02, K_K03, K_K06, K_K07, K_K08)
Kryteria oceniania
Uczestnicy zajęć są oceniani w sposób ciągły.
Metody bieżącej weryfikacji:
- udział w zajęciach: obecność, aktywność i realizacja prac zleconych przez prowadzących (karty pracy), znajomość lektur (przewidywane są krótkie 'wejściówki');
- krótki test;
Praca końcowa:
- projekt zaliczeniowy.
Wymagana jest systematyczność i terminowość.
Studenci mają prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w skali semestru.
Ocena zostanie wystawiona na podstawie następującej skali:
100%–ocena 5!
92%–99% – ocena 5
85%–91% – ocena 4,5
77%–84% – ocena 4
71%–76% – ocena 3,5
60%–70 % – ocena 3
Poniżej 60% – ocena 2
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Bibliografia obejmuje szereg pozycji z zakresu literatury podmiotu i przedmiotu. Poza przedstawionymi publikacjami w toku zajęć będziemy korzystać także z innych prac, które mogą okazać się przydatne w kontekście zainteresowań studentów. Szczegółowa rozpiska tematyczna wraz z listą proponowanych lektur zostanie rozdana podczas pierwszych zajęć.
Bbliografia ogólna
================
1. AAVV (1997) História e Antologia da Literatura Portuguesa. 2 vol., Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian.
2. BUESCU, Maria Leonor Carvalhão (1994) História da Literatura. Lisboa, Imprensa Nacional – Casa da Moeda [disponível online na Biblioteca Digital Camões]
3. SARAIVA, António José e LOPES, Óscar (1998) História da Literatura Portuguesa. 16.ª edição. Porto, Porto Editora.
4. RAMOS, Rui et al. (coord.) (2009): História de Portugal, Lisboa: Esfera dos Livros.
II. Strony internetowe
================
Associação Internacional de Lusitanistas (http://lusitanistasail.net/ )
Archive.org (https://archive.org/)
Biblioteca digital do Camões - Instituto da Cooperação e da Língua (http://cvc.instituto-camoes.pt/conhecer/biblioteca-digital-camoes.html)
Biblioteca Nacional Digital: http://bndigital.bnportugal.gov.pt/
E-Dicionário de Termos Literários (http://www.edtl.com.pt/ )
Projeto Vercial ( http://alfarrabio.di.uminho.pt/vercial/ )
Revista Colóquio-Letras (http://www.coloquio.gulbenkian.pt/)
III. Bibliografia podstawowa - lektury
================
BOCAGE (2001) Antologia poética de Bocage. Seleccao e introdução por M.A. C. Mourao e M.F. P. Nunes. Lisboa: Ulisseia.
Marquesa de Alorna (Leonor d'Almeida Portugal Lorena e Lencastre) (1844-1851). Obras poeticas de D. Leonor d'Almeida Portugal Lorena e Lencastre. Lisboa: Imprensa Nacional. http://purl.pt/172
MATOS, Maria Vitalina Leal de, org. (1981) A Lírica de Luís de Camões. Lisboa, Editorial Comunicação – Col. Textos Literários.
PIRES, Maria Lucília (2003) Poetas do Período Barroco. Lisboa: Edições Duarte Reis
VERNEY, Luís António (1746). O Verdadeiro Método de Estudar. http://alfarrabio.di.uminho.pt/vercial/
VIEIRA, António (1959) Sermões. Vol. I. Porto: Lello & Irmãos.
Inne teksty dobrane do profilu kursu.
IV. Teksty naukowe
================
CALAFATE, Pedro (2006). Portugal como problema. Da obscuridade profética à evidência geométrica / intr. e org. editorial de Pedro Calafate. Vol. 2, Séculos XVII e XVIII
CARVALHO, Rómulo de (1986) "A actividade pedagógica em Portugal no século XVII". Em História do Ensino em Portugal. Lisboa: FCG.
CARVALHO, Rómulo de (2006[1994]) O Texto Poético como Documento Social. 2.ª edição. Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian.
MATOS, Maria Vitalina Leal de, (1992) “Capítulo III / A Lírica”. Em: Introdução à poesia de Luís de Camões. Lisboa, Biblioteca Breve: 42-67 [disponível online na Biblioteca Digital Camões].
PIRES, Maria Lucília (2003) "Apresentação Crítica". Em: Poetas do Período Barroco. Lisboa: Edições Duarte Reis
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: