Literatura latynoamerykańska: lektury i relektury post- (humanistyczne, krytyczne) 3305-LL-SEM-LIC
Seminarium jest poświęcone literaturze latynoamerykańskiej w szerokim kontekście teoretycznoliterackim, ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych teorii posthumanistycznych oraz postkrytyki. Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczek i słuchaczy z metodologią i podstawowymi założeniami nowoczesnych badań literaturoznawczych oraz przygotowanie ich do napisania pracy licencjackiej z zakresu literaturoznawstwa.
Szczególny nacisk kładziony jest na umiejętność prowadzenia dogłębnej analizy tekstu.
Kluczowym komponentem seminarium są zadania interpretacyjne, mające na celu rozwinięcie krytyczno-analitycznych umiejętności studentek i studentów. Osobne zajęcia będą poświęcane lekturze tekstów literaturoznawczych i ćwiczeniom usprawniającym pisanie tekstów akademickich.
Ponadto, zajęcia zakładają prezentowanie fragmetnów własnej pracy w trakcie seminarium i omawianie ich z prowadzącą oraz innymi członkami grupy. Uczestniczki i uczestnicy uczą się tworzyć i przyjmować konstruktywny feedback.
Przybliżony program (zależny od potrzeb i zainteresowań słuchaczek i słuchaczy):
SEMESTR ZIMOWY
I WPROWADZENIE
1. Podstawy dyskursu akademickiego. Metodologia pisania pracy dyplomowej. Etyka, prawo autorskie.
2. Analiza przykładowych prac licencjackich.
II PODSTAWY TEORII + ĆWICZENIA
3. Narzędzia badawcze. Intertekstualność, narratologia.
4-6. Analiza tekstu literackiego + krytycznego.
III TEORIE POSTKRYTYCZNE I POSTHUMANISTYCZNE
7-10. Analiza krytyczna, postkrytyczna, elementy krytyki posthumanistycznej.
IV TEORIA I ĆWICZENIA ANALITYCZNE
11-13. Analiza tekstu literackiego + krytycznego.
V PREZENTACJE
14-15. Prezentacje tematów i planów prac licencjackich.
SEMSTR LETNI
I Omawianie tekstów teoretycznych, dyskusje metodologiczne.
II Prezentacje pierwszych rozdziałów. Debata w grupie.
III Analiza tekstów. Debata w grupie. Prezentacja kolejnych rozdziałów.
IV Konsultacje indywidualne.
V Ostateczna redakcja i formatowanie pracy licencjackiej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student/studentka zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań literaturoznawczych właściwych dla studiów nad literaturą latynoamerykańską oraz teorią literatury; a także podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W03, K_W09).
Umiejętności: student/studentka potrafi czytać ze zrozumieniem hiszpańskojęzyczne latynoamerykańskie utwory literackie oraz teksty teoretycznoliterackie. Umie przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia analityczno-krytyczne w języku hiszpańskim; rozpoznawać różne rodzaje tekstów latynoamerykańskich, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym, uwzględniając współczesne paradygmaty teoretyczne, oraz przeprowadzić analizę tekstów z użyciem podstawowej terminologii i metod narratologicznych, poststrukturalistycznych, teorii krytycznej, postkrytyki, teorii ekokrytycznych i posthumanistycznych. Ponadto, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł literaturoznawczych (np. opracowań monograficznych, artykułów naukowych, esejów) oraz pomocniczych (np. słowników, leksykonów, encyklopedii, źródeł internetowych).
Umie przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim, dotyczące analizy krytycznej latynoamerykańskich tekstów literackich, z zastosowaniem teorii i metod literaturoznawczych. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla współczesnej teorii literatury, ze szczególnym uwzględnieniem literaturoznawstwa hiszpańskiego obszaru językowego.
Co szczególnie istotne, potrafi napisać oraz zredagować pracę licencjacką w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz źródeł literaturoznawczych, właściwych dla studiów hispanistycznych. (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U07, K_U05).
Kompetencje społeczne: student/studentka jest gotów lub gotowa do:
krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju;
do planowania i organizacji pracy oraz rozwoju swojej przedsiębiorczości (konieczne do napisania pracy licencjackiej) oraz do przestrzegania zasad etyki zawodowej;
do aktywnego uczestnictwa w kulturze Ameryki Łacińskiej korzystając z różnych form i mediów, np. poprzez śledzenie procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i literaturze Ameryki Łacińskiej;
do pracy i współdziałania w zespole pełniąc różne role (np. podczas dyskusji analityczno-krytycznej nad projektami swoimi oraz cudzymi), a także do pracy w sposób autonomiczny i realizacji rozłożonego w czasie projektu. (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
- Mini-wykład
- Prezentacja
- Praca w grupach: think-pair-share
- Dyskusja
- Zadania na platformie Google Classroom
- Na dalszych etapach: konsultacje indywidualne.
Kryteria oceniania:
- obecność (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione),
- systematyczność wykonywania zadań i lektura zadanych tekstów,
- aktywny (i konstruktywny) udział w zajęciach.
Do końca pierwszego semestru należy przedstawić projekt pracy licencjackiej, czyli: temat, plan pracy, konspekt, wstępną bibliografię oraz założenia teoretyczno-metodologiczne.
Ostatecznie podstawą zaliczenia seminarium (po drugim semestrze) będzie złożenie całości pracy w wyznaczonym terminie. Szczegółowe informacje dotyczące formy i kryteriów zaliczenia oraz terminów składania kolejnych części pracy zostaną podane na zajęciach.
Literatura
Poniższa lista może ulec modyfikacji: literatura będzie dobierana indywidualnie w zależności od zainteresowań słuchaczy.
TEKSTY LITERACKIE (fragmenty - warsztat analityczny)
Agustina Bazterrica, "Cadáver exquisito".
Roberto Bolaño, wybór opowiadań.
Jorge Luis Borges, wybór opowiadań.
Gabriela Cabezón Cámara, "Las aventuras de la China Iron".
Julio Cortázar, wybór opowiadań.
Mariana Enriquez, wybór opowiadań.
Carlos Fuentes, "El naranjo" (wybór).
Ana García Bergua, wybór opowiadań.
Fernando Iwasaki, wybór opowiadań.
Valeria Luiselli, "Los ingrávidos".
Guadalupe Nettel, "El matrimonio de los peces rojos".
Augusto Monterroso, wybór opowiadań.
Pola Oloixarac, "Las teorías salvajes".
Samanta Schweblin, wybór opowiadań/"Kentuki".
Juan Rodolfo Wilcock, "La sinagoga de los iconoclastas" (fragm).
Alejandro Zambra, "Bonsái".
Odwoływać będziemy się do lektur z kursu LAŁ I.
METODOLOGIA
WSTĘP DO PISANIA PRACY:
AAVV, "MLA Handbook 8", New York 2016.
Eco, Umberto, "Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów". Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2007.
TEORIA:
Monika Bakke, "Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu", Poznań 2010.
Mieke Bal, "Teoría de la narrativa (Una introducción a la narratología)", Madrid 1990.
Anna Burzyńśka, M.P. Markowski, "Teorie literatury XX wieku. Podręcznik", Kraków 2009.
Jonathan Culler, "Breve introducción a la teoría literaria", Barcelona 2000.
Umberto Eco, "Seis paseos por los bosques narrativos", Barcelona 1996.
Rita Felski, "The Limits of Critique", University of Chicago Press 2015.
Rita Felski, "Uses of Literature", Blackwell 2008.
Stanley Fish, „¿Hay algún texto en esta clase?” [w:] Palti, Elías José (comp.): Giro lingüístico e historia intelectual, Buenos Aires, Quilmes, 1998.
Ana Gallego Cuiñas, "Feminismo y literatura (argentina) mundial: Selva Almada, Mariana Enríquez y Samanta Schweblin", en: Literatura latinoamericana mundial: dispositivos y disidencias / coord. por Gustavo Guerrero, Jorge J. Locane, Benjamín Oltra y Martín de los Santos, Gesine Müller, 2020, págs. 71-96.
Julia Fiedorczuk, "Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki", Katedra 2015.
Agnieszka Gajewska (red.), "Teorie wywrotowe. Antologia przekładów", Poznań 2012.
Gérard Genette, "Figuras III", Barcelona 1989.
Gérard Genette, "Palimpsestos", Madrid1989.
Cheryll Glotfelty, Harold Fromm, "The Ecocriticism Reader", University of Georgia Press 1996.
Gisela Heffes, "Introducción. Para una ecocrítica latinoamericana: entre la postulación de un ecocentrismo crítico y la crítica a un antropocentrismo hegemónico", Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, no. 79 (2014), pp. 11-34.
Peter Hühn et al. (eds.): the living handbook of narratology. Hamburg: Hamburg University. URL = http://www.lhn.uni-hamburg.de/.
Zuzanna Ładyga, Justyna Włodarczyk (red.): "Po humanizmie. Od technokrytyki do animal studies", Katedra 2016.
Ewa Łukaszyk, Nina Pluta, "Historia literatur iberoamerykańskich", Wrocław 2010.
Brian McHale, "Powieść postmodernistyczna", Kraków 2012.
Seymour Mentón, "La nueva novela histórica de la América Latina:1979-1992". México D.F Fondo de Cultura Económica.
Enriqueta Morillas Ventura (ed.), "El relato fantástico en España e Hispanoamérica", Madrid 1991.
Pramod K. Nayar, "Contemporary Literary and Cultural Theory: From Structuralism to Ecocriticism", Pearson Education India 2010.
Ryszard Nycz, „Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy” [w:] tegoż, Tekstowy świat: poststrukturalizm a widza o literaturze, Warszawa, Wydawnictwo Badań Literackich PAN, 1993, s. 78 – 109.
Nina Pluta, "La sombra del crimen. De la influencia del género criminal en la narrativa hispanoamericana del cruce de los milenios", Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego 2012.
Val Plumwood, "Feminism and the Mastery of Nature", Routledge 1993.
Alicia Puleo (red.), "Ecología y género en diálogo interdisciplinar", Madrid 2015.
David Roas, "Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico", Páginas de Espuma, 2011.
Donald L. Shaw, "Nueva narrativa hispanoamericana: boom, posboom, posmodernismo", Madrid 2005.
Raman Selden et.al, "La teoría literaria contemporánea", Barcelona 2010.
Tyson, Lois "Critical Theory Today: A User-Friendly Guide", London-New York 2014.
José R. Valles Calatrava, "Teoría de la narrativa (Una perspectiva sistemática)", Madrid/Frankfurt 2008.
Jeffrey Andrew Weinstock (red.), "The Monster Theory Reader", University of Minnesota Press 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: