Literatura Hiszpanii IV 3305-LH4-31
Zajęcia stanowią przegląd najważniejszych tendencji w prozie hiszpańskiej na przestrzeni wieków, od średniowiecza po współczesność. Celem zajęć jest zarówno przekrojowe ukazanie najważniejszych procesów zachodzących w literaturze hiszpańskiej, jak i zapoznanie studentów z kluczowymi tekstami hiszpańskiej prozy i ich lektura w szerokim kontekście historyczno-kulturowym. Na zajęciach o charakterze konwersatoryjnym rozwijane będą umiejętności dogłębnego rozumienia treści, dostrzeganie struktury tekstu, a także umiejętności krytycznego myślenia i rozumowania, uczenie się receptywne i poprzez formy aktywizujące i wreszcie rozwijanie umiejętności prezentowania własnych poglądów i opinii na forum grupy.
Tematyka poszczególnych zajęć:
1. Początki prozy w Hiszpanii. Gatunki prozatorskie w XV i XVI w. Gatunek powieści łotrzykowskiej
2. „Przemyślny Don Kichot z la Manchy" Miguela de Cervantesa i przemiany paradygmatu renesansowego
3. Proza barokowa: Mateo Alemán, Francisco de Quevedo, Baltasar Gracián
4. Oświecona krytyka społeczna: José Cadalso
5. Publicystyka i kostumbryzm w prozie hiszpańskiej pierwszej połowy XIX w. Postromantyczna proza fantastyczna
6. Rozwój hiszpańskiej prozy realistycznej i naturalistycznej: Galdós, El Clarín, Pardo Bazán
7. Miguel de Unamuno i początki powieści modernistycznej
8. Estetyka literacka tremendyzmu, realizmu społecznego i późnego modernizmu na tle uwarunkowań kulturowych wojny domowej i dyktatury
9. Nowe paradygmaty w literaturze lat 60. i 70.
10. Kobieta, ciało i tożsamość we współczesnej teorii i praktyce literackiej
11. Ponowoczesność a kod postmodernistyczny
12. Brudny realizm pokolenia X
13. Pamięć, tożsamość, autofikcja
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Słuchacz zna i rozumie podstawowe metody analizy hiszpańskojęzycznych dzieł narracyjnych, a także ma podstawową wiedzę dotyczącą epok w literaturze hiszpańskiej oraz nurtów, konwencji i motywów obecnych w hiszpańskiej prozie. Zna również terminologię, jak i kierunki badań z zakresu analizy utworu prozatorskiego w języku hiszpańskim. Posiada usystematyzowaną wiedzę na temat historii hiszpańskiej prozy, począwszy od literatury dawnej aż do powieści współczesnej (tendencje, prądy poszczególnych epok, głównych autorów oraz ich twórczość) oraz w sposób podstawowy rozumie powiązania prozy hiszpańskiej z procesami historyczno-kulturowymi. (K_W02, K_ W03, K_W04, K_W05)
Umiejętności:
Student potrafi czytać ze zrozumieniem tekst prozatorski w języku hiszpańskim przyporządkować go do epoki i wskazać na elementy zgodne z kulturą umysłową danego okresu. Rozpoznaje różne rodzaje narracyjnych tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscawia je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadza ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i metod właściwych literaturoznawstwu. Przedstawia własne opinie i dyskutuje na temat dzieł prozatorskich w języku hiszpańskim, jak również potrafi przygotować wystąpienie ustne dotyczące tekstów będących przedmiotem zajęć. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł obejmujących teorię literatury i studia hispanistyczne (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.) oraz napisać i zredagować pisemną pracę z na temat hiszpańskiej prozy, z zastosowaniem odpowiednich metod i właściwych źródeł z zakresu literaturoznawstwa oraz badań nad tekstem narracyjnym. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa oraz historii prozy hiszpańskiej. (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07)
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju. Jest gotów także do przestrzegania zasad etyki zawodowej. Planuje i organizuje swoją pracę, rozwija przedsiębiorczość, pracuje w sposób autonomiczny, jak również współdziała w zespole, pełniąc różne role. Jest gotów do aktywnego uczestnictwa w kulturze Hiszpanii oraz śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w prozie hiszpańskiej (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04).
Kryteria oceniania
Uczestnicy konwersatorium będą oceniani na podstawie obecności (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności za zajęciach) i stopnia przygotowania do zajęć, aktywności na zajęciach, dodatkowych prac oraz ustnego egzaminu końcowego.
Literatura
Lektury obowiązkowe (do przeczytania w całości):
1. Anónimo: „Lazarrillo de Tormes"
2. Miguel de Unamuno: „Niebla"
3. Juan José Millás: "El desorden de tu nombre"
4. Paloma Díaz-Mas: "El sueño de Venecia"
Lektury obowiązkowe (do przeczytania we fragmentach)
1. Miguel de Cervantes: „El Quijote"
2. Francisco de Quevedo: „El buscón"
3. Mateo Alemán: " La vida de Guzmán de Alfarache"
4. José Cadalso: „Cartas marruecas"
5. Benito Pérez Galdós: "Doña Perfecta", "Fortunata y Jacinta", "Tristana"
6. Emilia Pardo Bazán: „Los pazos de Ulloa", cuento: "La resucitada"
7. El Clarín: „La regenta"
8. Rafael Sánchez Ferlosio, „El Jarama”
9. Camilo José Cela, "La familia de Pascual Duarte", „La colmena”
10. Carmen Laforet, "Nada"
10. Juan Goytisolo, „Reivindicación del Conde don Julián”
11. Luis Martín-Santos, "Tiempo de silencio"
12. Esther Tusquets, „El mismo mar de todos los veranos”
13. Montserrat Roig, „La hora violeta”
14. Rosa Montero, „La crónica de deseamor”
15. Javier Marías: „El corazón tan blanco”
16. José Ángel Mañas, „Historias del Kronen”
17. Lucía Etxebarria, „Beatriz y los cuerpos celestes”
18. Javier Cercas, „Soldados de Salamina”
19. Isaac Rosa, “¡Otra maldita novela sobre la guerra civil!”
20 Cristina Morales, "Lectura fácil"
21. Najat El Hachmi, "El lunes nos querrán"
22. Rosa Ribas, "Peces abisales"
Literatura pomocnicza:
1. Beata Baczyńska (2014), Historia literatury hiszpańskiej, Warszawa, PWN.
W cyklu 2023Z:
Lektury obowiązkowe (do przeczytania w całości): Lektury obowiązkowe (do przeczytania we fragmentach) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: