Literatura Hiszpanii III 3305-LH3-21W
1. Wprowadzenie teoretyczne. Dlaczego warto badać wyjątki od reguły?
2. Hiszpańskie mini opowiadanie pod koniec XX wieku i na początek XXI wieku – panorama.
3. Hiszpańskie opowiadanie pod koniec XX wieku i na początek XXI wieku.
4. Początki feminizmu w opowiadaniach Carmen Martín Gaite.
5. Wojna domowa w trylogii Juana Eduarda Zúñigi.
6. Warsztat literacki Joségo Marii Merina.
7. Psychoanaliza w opowiadaniach Esther Tusquets.
8. Biopolityka i poczucie humoru w mini opowiadaniach i opowiadaniach Julii Otxoa.
9. Hiszpańska powieść XXI wieku. Powieść refleksyjna Javiera Maríasa.
10. Powieść w czasie kryzysu na przykładzie Clavícula Marty Sanz.
11. Zaczarowany dom w hiszpańskiej fantastyce dziś.
12. Humor i feminizm w prozie niesamowitego Hiszpanii dziś I.
13. Humor i feminizm w prozie niesamowitego Hiszpanii dziś II.
14. Fantastyka naukowa w perspektywie posthumanizmu.
15. Podsumowanie zajęć.
W cyklu 2023L:
Zajęcia będą przebiegały według następującego planu: 17. Jakie wątki z omówionych dzieł zapamiętamy? Czy spełniły one oczekiwania, jakie na początku semestru postawiliśmy literaturze? Czy oczekiwania te zmieniły się? Czy można znaleźć wspólny mianownik dla omówionych w ramach zajęć tekstów? |
W cyklu 2024L:
Zajęcia będą przebiegały według następującego planu: 17. Jakie wątki z omówionych dzieł zapamiętamy? Czy spełniły one oczekiwania, jakie na początku semestru postawiliśmy literaturze? Czy oczekiwania te zmieniły się? Czy można znaleźć wspólny mianownik dla omówionych w ramach zajęć tekstów? |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
K_W02 metody interpretacji tekstów literackich o różnorodnej charakterystyce prowadzące do zajęcia postawy aktywnego czytelnika
K_W03 ważne pojęcia związane z interpretacją tekstów literackich
K_W04 przebieg kluczowych zjawisk przynależnych do historii literatury hiszpańskiej końca XX i początków XXI wieku
K_W05 sposoby w jakie zjawiska kultury postnowoczesnej odzwierciedlają się w literaturze hiszpańskiej
Student potrafi:
K_U01 zająć pozycję aktywnego czytelnika względem dzieł literatury hiszpańskiej końca XX i początku XXI wieku
K_U02 wypowiadać się na temat przeczytanych tekstów literackich
K_U03 odnajdywać w tekstach idee i obrazy mogące stanowić przedmiot dalszej interpretacji
K_U04 dokonywać wyboru tekstów krytycznych i źródeł historiograficznych pomocnych w interpretacji danego dzieła literackiego
K_U05 odnieść się w formie pisemnej do związanych z treścią zajęć problemów o charakterze historyczno i krytycznoliterackim.
K_U06 przygotować komunikat, referat lub prezentację na zadany temat związany z literaturą hiszpańską końca XX i początku XXI wieku
K_U07 zdefiniować i odnieść do tekstów kluczowe terminy literackie
Student jest gotów do:
K_K01 dostrzegania we własnych wypowiedziach elementów zasługujących na rozwinięcie, oraz do nadawania im, w trakcie interpretacji tekstów, roli nadrzędnej względem gotowych rozwiązań
K_K02 zachowania systematyczności w procesie lektury tekstów literackich oraz do poszukiwania własnego sposobu ujmowania sformułowań proponowanych przez autorów opracowań krytycznoliterackich
K_K03 dostrzegania w interpretowanych tekstach istotnych odniesień do rzeczywistości stanowiącej kontekst ich funkcjonowania
K_K04 odnajdywania, wśród dostępnych źródeł, informacji i tekstów związanych z procesami zachodzącymi w dyskursie najnowszej literatury hiszpańskiej
.
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach oraz pozytywny (co najmniej 60% możliwych do zdobycia punktów) wynik egzaminu pisemnego, składającego się z pytań otwartych opartych na treści zajęć. Dodatkowymi kryteriami wpływającymi na wysokość oceny będą: wygłoszenie komunikatu/ referatu/ przedstawienie prezentacji dotyczącej treści jednej z omawianych lektur, oraz aktywność na zajęciach.
Poniżej przedstawione są ogólne wytyczne zgodnie z którymi wystawione zostaną oceny:
Ocena bardzo dobra
- bardzo dobry wynik egzaminu (90%), obecność i duża aktywność na zajęciach;
- więcej niż dobry wynik egzaminu (80%), obecność i aktywność na zajęciach, przedstawienie krótkiego komunikatu związanego z omawianą lekturą;
- więcej niż dobry wynik egzaminu, obecność na zajęciach, przedstawienie obszerniejszej prezentacji lub referatu związanego z omawianą lekturą;
Ocena dobra plus
- więcej niż dobry wynik egzaminu, obecność i duża aktywność na zajęciach;
- więcej niż dobry wynik egzaminu, obecność i aktywność na zajęciach, przedstawienie krótkiego komunikatu związanego z omawianą lekturą;
- dobry wynik egzaminu (70%), obecność na zajęciach, przedstawienie obszerniejszej prezentacji lub referatu związanego z omawianą lekturą;
Ocena dobra
- dobry wynik egzaminu, obecność i co najmniej średnia aktywność na zajęciach;
- dobry wynik egzaminu, obecność na zajęciach, przedstawienie krótkiego komunikatu związanego z omawianą lekturą;
- dostateczny wynik egzaminu (60%), obecność na zajęciach, przedstawienie obszerniejszej prezentacji lub referatu związanego z omawianą lekturą;
Ocena dostateczna plus
- dostateczny wynik egzaminu, obecność i co najmniej średnia aktywność na zajęciach;
- dostateczny wynik egzaminu, obecność na zajęciach, przedstawienie krótkiego komunikatu związanego z omawianą lekturą;
Ocena dostateczna
- dostateczny wynik egzaminu, obecność na zajęciach;
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Baczyńska, Beata, Historia literatury hiszpańskiej, Warszawa, 2017, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Campos Garcia, Jesus, d.juan@simetrico.es, Madrid, 2008, In-Cultura Editorial.
Delibes, Miguel, Señora de rojo sobre fondo gris, Barcelona, 1999, Ediciones Destino S.A.
Etxebarría, Lucia, Beatriz y los cuerpos celestes,
Marías, Javier, Corazón tan blanco, Barcelona, 2011, Debolsillo.
Matute, Ana María, Todos mis cuentos, Barcelona, 2010, Debolsillo.
Mayorga, Juan, Himmelweg, México, 2007, PASODEGATO.
Mendoza, Eduardo, El asmobroso viaje de Pomponio Flato, Barcelona, 2011, Seix Barral.
Merino, José María, Golpe de estado [w:] J. M. Merino, „50 cuentos y una fábula”, Madrid, 1997, Alfaguara.
Montero, Rosa, Bella y oscura, Barcelona, 1993, Seix Barral.
Muñoz Molina, Antonio, Mirar el mundo con los ojos abiertos, Madrid, 2000, Casa de América.
Potok, Magda, Współczesna proza hiszpańska. Studia, Poznań, 2016, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Artykuły krytyczne w języku hiszpańskim poświęcone omawianym tekstom oraz metodom ich badania, wywiady z pisarzami. Teksty proponowane będą przez Studentów podejmujących się przedstawienia danego zagadnienia. Wybór każdorazowo konsultowany będzie z Wykładowcą.
Wybór utworów poetyckich (w tym także tekstów piosenek) przygotowany przez Wykładowcę i przekazany Studentom drogą mailową z tygodniowym wyprzedzeniem w stosunku do terminu ich omawiania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: