Literatura Hiszpanii III 3305-LH3-21
Zajęcia stanowią przegląd najważniejszych nurtów, modeli i konwencji w dramacie i teatrze hiszpańskim na przestrzeni wieków, od średniowiecza po współczesność. Celem zajęć jest zarówno przekrojowe ukazanie najważniejszych procesów zachodzących w literaturze hiszpańskiej, jak i zapoznanie studentów z kluczowymi tekstami hiszpańskiego dramatu i ich lektura w szerokim kontekście historyczno-kulturowym. Na zajęciach o charakterze konwersatoryjnym rozwijane będą umiejętności dogłębnego rozumienia treści, dostrzeganie struktury tekstu, a także umiejętności krytycznego myślenia i rozumowania, uczenie się receptywne i poprzez formy aktywizujące i wreszcie rozwijanie umiejętności prezentowania własnych poglądów i opinii na forum grupy.
Tematyka poszczególnych zajęć:
1. Początki teatru hiszpańskiego. Auto de los Reyes Magos i twórczość dramatyczna w XV wieku. La Celestina Fernanda Rojasa.
2. Teatr hiszpańskiego Złotego Wieku (cz. I). Twórczość dramatyczna w XVI w. Miguel Cervantes jako dramaturg.
3. Teatr hiszpańskiego Złotego Wieku (cz. II). Corrale de comedias i narodziny nowego teatru hiszpańskiego.
4. Teatr hiszpańskiego Złotego Wieku (cz. III). Lope de Vega i jego nowa koncepcja teatru.
5. Teatr hiszpańskiego Złotego Wieku (cz. IV). Tirso de Molina i narodziny mitu Don Juana
6. Teatr hiszpańskiego Złotego Wieku (cz. V). Pedro Calderón de la Barca - od komedii płaszcza i szpady po dramaty filozoficzne i widowiska o tematyce mitologicznej i auto sacramental.
7. Model neoklasyczny w hiszpańskim teatrze XVIII w. Twórczość dramatyczna Fernandeza Moratina.
8. Dramat romantyczny. Ewolucja mitu Don Juana i romantyczna wizja świata.
9. Teatr w Hiszpanii przed 1936 roku (cz. I). Modernizm w teatrze hiszpańskim. Ramón del Valle-Inclan i estetyka esperpento.
10. Teatr w Hiszpanii przed 1936 roku (cz. II). Twórczość dramatyczna Federico Garcii Lorki.
11. Teatr hiszpański w czasach Franco (cz. I). Pokolenie realistów.
12. Teatr hiszpański czasach Franco (cz. II). "Nowy teatr hiszpański". Dramat awangardowy w podziemiu.
13. Teatr i dramat w Hiszpanii po 1975 roku. Nowe tendencje i nowe głosy. Postdramatyczna postawangarda teatralna.
14. Ewaluacja kanonu hiszpańskiej literatury dramatycznej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna i rozumie: podstawowe metody analizy hiszpańskich dzieł dramaturgicznych tj. ma podstawową wiedzę z zakresu historii teatru i dramatu hiszpańskiego; podstawową hiszpańską terminologię z zakresu budowy dramatu, badań teatrologicznych oraz zjawisk scenicznych; w sposób usystematyzowany historię teatru i dramatu hiszpańskiego (tendencje, prądy poszczególnych epok, głównych autorów oraz ich twórczość); w sposób podstawowy powiązania teatru i dramatu hiszpańskiego z procesami historyczno-kulturowymi (K_W01, K_W02,K_ W03, K_W04, K_W05).
UMIEJĘTNOŚCI
Student umie: czytać ze zrozumieniem teksty dramatyczne w języku hiszpańskim; przedstawić własne poglądy, opinie i dyskutować na temat utworów dramatycznych w języku hiszpańskim; rozpoznawać różne modele teatru hiszpańskiego, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z zakresu teatrologii i studiów hispanistycznych (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł z zakresu literaturoznawstwa oraz badań nad hiszpańskim teatrem i dramatem; przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zakresu literaturoznawstwa oraz badań nad hiszpańskim teatrem i dramatem; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa oraz badań nad hiszpańskim teatrem i dramatem (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze Hiszpanii, korzystając z różnych form i mediów oraz jest gotów do pracy zarówno w zespole, pełniąc różne role, jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w życiu teatralnym Hiszpanii (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04,).
Kryteria oceniania
Uczestnicy konwersatorium będą oceniani na podstawie:
1. obecności (dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Opuszczenie pow. 50% zajęć przewidzianych w semestrze skutkuje oceną NK)
2. stopnia przygotowania do zajęć oraz aktywności na zajęciach
3. pisemnego egzaminu końcowego (w trybie stacjonarnym)
Literatura
1. Fernando de Rojas, "La Celestina" (fragm.)
2. Lope de Vega (1971) "Fuenteovejuna", Madrid, Taurus.
3. Lope de Vega (1971): "El arte nuevo de hacer comedias", Madrid, CSIC. (fragm.)
4. Tirso de Molina (1995) "El burlador de Sevilla y el convidado de piedra", sl.. PML Ediciones. (fragm.)
5. Calderón de la Barca, Pedro (1979) "La vida es sueno", Madrid, Catedra.
6. Fernandez Moratin, Leandro "El si de las ninas" (fragm.)
7. Zorrilla, Jose (2007) "Don Juan Tenorio", Madrid, Edimat.
8. Valle-Inclán, del Ramón, "Luces de bohemia"
9. Garcia Lorka, Federico, "Yerma"
10. Buero Vallejo, Francisco, "El tragaluz"
11. Selección de dramas contemporaneos
Literatura pomocnicza:
1. Beata Baczyńska (2014), Historia literatury hiszpańskiej, Warszawa, PWN.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Zajęcia w r.a. 2023/2024 w trybie zdalnym. |
W cyklu 2024L:
Zajęcia w r.a. 2023/2024 w trybie zdalnym. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: