Literatura Hiszpanii II 3305-LH2-21W
Program kursu obejmuje główne tendencje w literaturze hiszpańskiej w okresie od początku XX wieku do transformacji ustrojowej (1976).
Zajęcia koncentrują się na analizie i interpretacji dzieł podanych w programie kursu oraz wyszczególnionych w spisie lektur. Omawiane są one chronologicznie, przy czym zwraca się uwagę na ich wyjątkowość, wkład w rozwój literatury hiszpańskiej (często także kina) oraz na tradycję, do której się odwołują.
Analiza tekstów w całości lub ich fragmentów zaproponowanych do lektury prowadzona będzie w różnych ujęciach, uwzględniając podstawowe elementy analizy literaturoznawczej i dramatologicznej, co ma na celu rozwinięcie kompetencji krytycznoliterackich studentów.
Zwraca się uwagę na historyczny, kulturowy i społeczny, a w szczególności literacki kontekst omawianych dzieł. Pozwoli to nie tylko na uzupełnienie perspektywy analitycznej, lecz także na orientację studentów w różnorodnej gamie zjawisk literatury hiszpańskiej: kierunków, nurtów, tendencji i pokoleń literackich.
Zajęcia składać się będą z krótkiego wstępu i dyskusji na temat wybranych dzieł.
Przygotowanie do zajęć polega na przeczytaniu pełnego tekstu lub fragmentów (wyszczególnione w programie kursu).
Program kursu:
1. Modernizm. Pokolenie 98.
1.1. Poezja:
- Juan Ramón Jiménez: wybrane wiersze i Platero y yo (wybór utworów i fragmentów);
- Antonio Machado (wybrane utwory).
1.2. Teatr Ramóna del Valle-Inclán i esperpento:
- Luces de bohemia (1924);
- tom Martes de carnaval (1930, wybór fragmentów).
2. Pokolenie 27, między tradycją i awangardą:
- reprezentanci Pokolenia 27 (wybrane utwory);
- Federico García Lorca: poezja (wybrane utwory);
- Federico García Lorca: Bodas de sangre (1933).
3. Literatura powojenna i tremendyzm:
- Camilo José Cela, La familia de Pascual Duarte (1942).
4. Powieść egzystencjalna:
- Carmen Laforet, Nada (1945).
5. Powieść eksperymentalna:
- Luis Martín Santos, Tiempo de silencio (1962, fragmenty).
- Miguel Delibes, Cinco horas con Mario (1966).
6.Teatr w okresie frankizmu:
- Miguel Mihura, Tres sombreros de copa (1947);
- Antonio Buero Vallejo, Historia de una escalera (1949).
7. W stronę postmodernizmu:
- Eduardo Mendoza, La verdad sobre el caso Savolta.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Absolwent/ka zna i rozumie: podstawowe metody analizy hiszpańskich tekstów literackich, które charakteryzują się zróżnicowanymi rejestrami oraz stylami; podstawową terminologię z zakresu analizy tekstów literackich, obejmujące poezję, epikę i dramat hiszpański; w sposób usystematyzowany historię literatury hiszpańskiej (tendencje, prądy danej epoki, głównych autorów oraz ich twórczość) od początku XX wieku do transformacji ustrojowej w Hiszpanii; w sposób podstawowy powiązania literatury hiszpańskiej (poezji, epiki oraz dramatu) z procesami historyczno-kulturowymi (K_W02, K_W03, K_W04, K_W05)
Umiejętności
Absolwent/ka potrafi: czytać ze zrozumieniem różne rodzaje tekstów literackich; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować na temat hiszpańskich utworów literackich; rozpoznawać różne rodzaje hiszpańskich tekstów literackich (poezja, epika, dramat), umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (tekstów źródłowych, materiałów pomocniczych, opracowań monograficznych, itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł z zakresu literaturoznawstwa i historii literatury hiszpańskiej; przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł z zakresu literaturoznawstwa i historii literatury hiszpańskiej; posługiwać się podstawową terminologią z zakresu historii literatury hiszpańskiej oraz literaturoznawstwa (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07).
Komepetencje społeczne
Absolwent/ka jest gotów/owa do: krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnej i autonomicznej pracy oraz rozumie potrzebę doskonalenia i uczenia się przez całe życie; planowania i organizacji pracy, przedsiębiorczości i współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze Hiszpanii korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy w zespole pełniąc różne role; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i literaturze Hiszpanii (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04)
Kryteria oceniania
Zaliczenie kursu na podstawie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego (ustnego) w zimowej sesji egzaminacyjnej oraz oceny z kolokwium (pisemnego) przeprowadzonego w ciągu trwania kursu.
Szczegółowe informacje dot. egzaminu zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest:
- zdane kolokwium na ocenę pozytywną;
- uczestnictwo w zajęciach: zajęcia są obowiązkowe (powyżej dwóch nieobecności, usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych, zajęcia należy odrobić na dyżurze lub dodatkowym zadaniem);
- przygotowanie do zajęć i udział w dyskusji: systematyczna lektura zadanych tekstów, udział w debatach, analiza tekstów (indywidualna i grupowa).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Wykaz literatury podstawowej:
• Buero Vallejo, Antonio. Historia de una escalera
• Cela, Camilo José. La familia de Pascual Duarte
• Delibes, Miguel. Cinco horas con Mario.
• García Lorca, Federico. Bodas de sangre
• Laforet, Carmen. Nada
• Machado, Antonio. Poesías completas
• Martín Santos, Luis. Tiempo de silencio
• Mendoza, Eduardo. La verdad sobre el caso Savolta
• Mihura, Miguel. Tres sombreros de copa
• Ramón Jiménez, Juan. Platero y yo
• Saura, Carlos (reż.). (1981). Bodas de sangre [Film]. Emiliano Piedra.
• Valle-Inclán, Ramón del. Luces de bohemia
• Valle-Inclán, Ramón del, Martes de carnaval
Lektury w dużej części będą przekazywane przez prowadzącą w plikach pdf.
Wykaz proponowanej literatury pomocniczej:
• Baczyńska, Beata (2014). Historia literatury hiszpańskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Burzyńska, Anna, Markowski, Michał Paweł (2006). Teorie literatury XX wieku. Kraków: Znak.
• Gracia, Jordi, Ródenas Domingo (red.) (2011). Historia de la literatura española. 7. Derrota y restitución de la modernidad 1939-2010. Crítica.
• Pavis, Patrice (2002). Słownik terminów teatralnych. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
• Potok, Magda (2016). Arcydzieła literatury hiszpańskiej: dziesięć wykładów. Poznań: Wydawnictwa Naukowe UAM.
Potok, Magda (2016). Współczesna proza hiszpańska. Studia. Wydawnictwa Naukowe UAM, Poznań.
• Ruiz Ramón, Francisco (1997). Historia del teatro español. Siglo XX. Cátedra.
• Río, Ángel del (1970). Historia literatury hiszpańskiej: podręcznik. Od początków do 1700 roku (Kazimierz Piekarec, tłum., t.1). Warszawa: PWN.
• Río, Ángel del (1972). Historia literatury hiszpańskiej: podręcznik. Od 1700 roku do czasów współczesnych (Kazimierz Piekarec, tłum., t. 2). Warszawa: PWN.
+ Dodatkowe artykuły krytyczne i materiały audiowizualne zaproponowane przez prowadzącą.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: