Literatura hiszpańska cz.1 ćwicz. 3305-LH1-21c
Zajęcia dotyczą poezji i prozy średniowiecznej, renesansowej i barokowej. Lektury omawiane są w porządku chronologicznym. Szczególną uwagę poświęca się tekstom, w których mają korzenie mity kultury hiszpańskiej, dlatego też lista lektur obowiązkowych obejmuje pełne teksty Pieśni o Cydzie, Celestyny, Żywota Łazika z Tormesu, oraz Don Kichota. Lektury egzemplifikują reprezentatywną dla literatury Średniowiecza, Renesansu i Baroku bardzo zróżnicowaną tematykę: miłość dworska i plebejska, ideał rycerza, postaci kobiet (kochanki, damy, matki, rajfurki, prostytutki, kobiety z ludu, zakonnice i święte), hagiografia, kult maryjny, mistyka, krytyka Kościoła, krytyka społeczna, stosunek do Żydów, świat plebejski, postać dziecka, humor, realizm i idealizacja, honor, uczucia patriotyczne, śmierć.
Wybrane pozycje są reprezentatywne dla nowo powstających i ewoluujących gatunków poetyckich i epickich. Szczególną uwagę zwraca się na gatunki prekursorskie (np. powieść łotrzykowska) i niewystępujące w literaturze polskiej (np. poemat rycerski). Podkreśla się ich formalne i semantyczne cechy determinujące.
W poezji epickiej i lirycznej zwraca się uwagę na metrykę i jej ewolucję w ciągu stuleci (X-XVII w.), której znajomość umożliwia przybliżone datowanie konkretnego utworu.
W analizie i interpretacji podkreśla się środki stylistyczne właściwe dla omawianych okresów, gatunków, rejestrów, prądów i autorów, a z drugiej strony oczekuje się osobistego sądu studenta.
Przygotowanie do zajęć polega na przeczytaniu pełnych tekstów podanych lektur, a w przypadku innych dzieł, fragmentów wskazanych przez prowadzącą. Poza tym student kilka razy w semestrze przygotuje krótką prezentację na temat wskazany przez prowadzącą.
Czas potrzebny studentowi na lekturę tekstów przygotowujących do zajęć zależy w dużej mierze od jego poziomu językowego i wersji tekstu, jaką wybierze (oryginalna, uwspółcześniona, tłumaczenie).
Tematy:
X-XII w.
Początki liryki. Jarcha, cantiga de amigo, cantiga de amor, villancico, zéjel – wybór przykładów. Podobieństwa i różnice tematyczne i formalne.
Epopeja kastylijska: Pieśń o Cydzie. Środki literackie typowe dla epiki śpiewanej. Bohater idealny, wartości rycerskie. Piramida społeczna. Zagadnienia obyczajowe i polityczne. Realizm i elementy nierealistyczne. Aspekt wizualny.
XIII w.
Debaty: Razón de amor; Elena y María. Hagiografia: Vida de Sta. Mª Egipciaca. Forma metryczna poematów XIII w. Forma dialogowa debaty. Przykład żywotów świętych. Portrety kobiet. Miłość dworska, ideał kobiety i mężczyzny. Figura locus amoenus.
Mester de clerecía. Forma stroficzna cuaderna vía. Gonzalo de Berceo, Milagros de Nuestra Señora. Locus amoenus w użyciu metaforycznym. Kult Marii Panny. Przedstawienia kobiet, dzieci i Żydów. Drugi przykład hagiografii: La casulla de San Ildefonso.
XIV w.
Juan Ruiz, Księga Dobrej Miłości. Wstęp jako przykład prozy dydaktycznej dla warstw wykształconych. Exepla jako popularna forma dydaktyczna. Ludowa kultura śmiechu i moralizatorstwo. Dziedzictwo antyku. Postaci kobiece. Postaci alegoryczne.
Początki prozy narracyjnej. Don Juan Manuel, Księcia Don Juana Manuela Rady Patroniuszowe. Dydaktyzm. Konstrukcja szkatułkowa.
XV w.
Markiz de Santillana, Serranillas. Kultura dworska. Sem Tob, Proverbios. Romanca, ewolucja metryczna i tematyczna.
Jorge Manrique, Coplas a la muerte de su padre. Elegia. Elementy średniowieczne i renesansowe. Wartość dobrej sławy. Nowatorskie zastosowanie formy stroficznej copla manriqueña.
Fernando Rojas, Celestyna. Postaci kobiece, postaci plebejskie, miłość dworska i plebejska, śmierć, dydaktyzm, realizm, elementy średniowieczne i renesansowe. Zagadnienie gatunku.
XVI w.
Liryka renesansowa, nowe formy: sonet, lira, stanca, sylwa. Garcilaso de la Vega, fragment Egloga I, sonety. Przyroda i jej nowa rola. Rozwój uczuciowości. Herrera, Canción por la pérdida del rey don Sebastián. Refleksja historiozoficzna. Dziedzictwo klasyczne.
Liryka ascetyczna i mistyczna: Fray Luis de León, św. Teresa i św. Jan od Krzyża. Droga rozwoju duchowego i mistyczne spotkanie z Bogiem za życia. Problem przekazania unikalnego doświadczenia.
Powieść pikarejska: Żywot Łazika z Tormesu. Rodzimy gatunek. Zagadnienia społeczne i moralne. Krytyka Kościoła. Postać dziecka. Humor.
XVII w.
Powieść i nowela nowożytna: Cervantes, Don Kichot; Rozmowa psów. Humor, parodia, ironia. Typ narratora. Polifonia. Konstrukcja szkatułkowa. Metaliteratura.
Liryka barokowa: Góngora, Soledades; Quevedo, sonety, letrillas. Kultyzm, konceptyzm, nowa estetyka. Satyra.
Proza barokowa: Quevedo, Sny, Żywot młodzika niepoczciwego imieniem Pablos; Mateo Alemán, Guzmán de Alfarache; Baltasar Gracián, El Criticón. Groteska. Kontynuacja powieści pikarejskiej. Powieść alegoryczna.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student posiada podstawowe wiadomości o najważniejszych dziełach literackich hiszpańskiego Średniowiecza i Renesansu, oraz o liryce i prozie Baroku. Zna źródła literackie takich mitów kultury hiszpańskiej jak Cyd, Celestyna, Łazik i Don Kichot. Jest świadom występowania bardzo zróżnicowanej tematyki i różnych rejestrów w literaturze omawianych okresów. Potrafi usytuować omawiane dzieła literackie w szerszym kontekście kulturowym.
Rozumie omawiane teksty w zmodernizowanej wersji językowej. Potrafi analizować i interpretować dzieło literackie z zastosowaniem wiedzy teoretycznej z wcześniejszych semestrów oraz nabytej na wykładzie.
Zna charakterystyczne środki stylistyczne występujące w omawianych dziełach. Potrafi analizować metrykę, rozumie jej ewolucję i umie w przybliżeniu datować konkretne formy metryczne.
Potrafi wskazać w tekście literackim lub w jego reprezentatywnym fragmencie cechy charakterystyczne dla danego okresu, gatunku i konkretnego dzieła. Rozumie ewolucję gatunków literackich. Dostrzega oryginalne cechy w dziełach uznanych za wybitne.
Potrafi uważnie słuchać wypowiedzi w języku hiszpańskim na temat literatury. Rozumie zadawane mu merytoryczne pytania i polecenia. Potrafi sformułować pytania oraz własne poglądy i interpretacje zagadnień literackich. Śledzi ze zrozumieniem tok myślenia partnerów komunikacji. Selekcjonuje i porządkuje informacje uzyskane w procesie porozumiewania się. Umie systematyzować i oceniać krytycznie poznawane treści.
Kryteria oceniania
Studenci będą oceniani na podstawie przygotowania do zajęć (czyli znajomości przewidzianej do omówienia lektury oraz przygotowania krótkich prezentacji zagadnień wskazanych przez prowadzącą), aktywności na zajęciach (czyli udziału w dyskusji i przedstawianiu własnych interpretacji), oraz końcowego zaliczenia w formie pisemnej.
Literatura
Cantar de Mío Cid
Fernando de Rojas, La Celestina
Lazarillo de Tormes
Miguel de Cervantes, El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha,
El coloquio de los perros.
Wybór liryki wskazany przez prowadzącego.
Fragmenty prozy wskazane przez prowadzącego.
Beata Baczyńska, Historia literatury hiszpańskiej, PWN, Warszawa, 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: