Literatura Hiszpanii I 3305-LH1-11
Celem kursu jest rozwinięcie kompetencji historycznoliterackich oraz krytycznoliterakich studentów, dotyczących współczesnej prozy hiszpańskiej oraz metod literaturoznawczych stosowanych do analizy dyskursu powieściowego. Przedmiotem lektur i dyskusji będą powieści współczesnych pisarzy Hiszpanii. Po zapoznaniu się z założeniami danego nurtu i lekturze tekstów jego głównych przedstawicieli, uczestnicy kursu wykorzystają nowo zdobyte narzędzia badawcze do analizy wybranych utworów. Jednocześnie, zostaną poddane analizie społeczne i polityczne konteksty, w których powstały omawiane dzieła. Podstawowa literatura teoretyczna przedmiotu składa się z fragmentów tekstów socjologicznych i teoretycznoliterackich służących do analizy dyskursu w perspektywie kulturowej.
Program zajęć:
1. Wprowadzenie: estetyka literacka tremendyzmu i realizmu społecznego na tle uwarunkowań kulturowych lat 40 i 50.
2. Sztandarowe powieści i techniki literackie. Powieść eksperymentalna lat 60 w poszukiwaniu nowych form narracji: założenia i przedstawiciele późnego modernizmu
3. "Écriture féminine" w literaturze hiszpańskiej początków transformacji
4. Literatura okresu transformacji a społeczeństwo ponowoczesne i postmodernizm w ujęciu teoretycznym i powieściowym
5. Brudny realizm czyli proza pokolenia X
6. Pamięć, świadectwo i powieść: historia a literatura
7. Literatury i kultury mniejszościowe
8. Kultura popularna i teoria bestselleru
Korpus lektur:
1. “Złuda", Carmen Laforet (fragmenty)
2. "Rodzina Pascuala Duarte", Camilo José Cela; "Ul", Camilo José Cela (fragmenty)
3. "Pięć godzin z Mariem", Miguel Delibes (fragmenty)
4. "Serce tak białe", Javier Marías
5. Opowiadania: Esther Tusquets Kuzyni, Carme Riera, Zostawiam ci w zamian morze, kochanie, Merce Rodoreda Pokój lalek
6. "Miłość, ciekawość, prozac i wątpliwości", Lucía Etxebarria
7. "Żołnierze spod Salaminy", Javier Cercas (cz. 1 i 3); Uśpiony głos, Dulce Chacón (fragmenty)
8. "Patria", Fernando Aramburu (fragmenty);
9. "Obabakoak. W poszukiwaniu ostatniego słowa", Bernardo Atxaga
10. "Ostatni patriarcha", Najat El Hachmi
11. "W mgle czasów", Antonio Muñoz Molina (fragmenty)
12. " Lektura uproszczona", Cristina Morales (fragmenty)
13. "Łzy w deszczu", Rosa Montero (fragmenty); Almudena Grandes, "Pocałunki składane na chlebie" (fragmenty)
14. Współczesna proza hiszpańska, Magda Potok (fragmenty)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Podczas kursu student uzyskuje podstawą umiejętność refleksji historycznoliterackiej. Zapoznaje się z ważnymi tekstami literackimi omawianego okresu, analizuje je w kontekście historycznoliterackim i społecznym.
Po semestrze tych zajęć student:
- zna i rozumie podstawowe terminy i zagadnienia z zakresu wiedzy o literaturze hiszpańskiej od lat '40 XX wieku (na tle wybranych zagadnień z teorii literatury i hiszpańskich studiów kulturowych) oraz wybrane techniki analizy tekstów prozatorskich. Zna w sposób usystematyzowany podstawowe tendencje literackie i głównych autorów od okresu frankizmu do pierwszego dwudziestolecia XX wieku oraz ich wybrane dzieła (K_W02, K_W03, K_W04);
- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii literatury hiszpańskiej w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01);
- umie dokonać analizy tekstów literackich XX i XXI wieku oraz posiada umiejętność merytorycznego uzasadnienia ich interpretacji, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowaniem wniosków (K_U06);
- jest gotów do aktywnego uczestnictwa w kulturze czytelniczej związanej ze współczesną prozą hiszpańską z wykorzystaniem zróżnicowanych strategii interpretacyjnych i argumentacyjnych (K_K03)
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
- zapoznanie się z analizowanymi tekstami
- systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach
- egzamin ustny
Literatura
Bibliografia krytyczna:
Baczyńska, Beata. Historia literatury hiszpańskiej. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014
Gracia, Jordi, Ródenas, Domingo, Historia de la literatura española. 7, Derrota y restitución de la modernidad 1939-2010. Madrid: Crítica, 2011.
Potok, Magda, Współczesna proza hiszpańska. Studia. Poznan: Wydawnictwa Naukowe UAM, 2016
Potok, Magda, Arcydzieła literatury hiszpańskiej: dziesięć wykładów. Poznan: Wydawnictwa Naukowe UAM, 2016
Sanz Villanueva, Santos Historia de la literatura española. [T. 6/2], El Siglo XX: literatura actual. Barcelona: Ariel, 1994
Villanueva, Darío, et. al. Los nuevos nombres: 1975-1990; vol. 9 de Historia y crítica de la literatura española, dir. por Francisco Rico, Barcelona, Crítica, 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: