Literatura dokumentu osobistego w kontekstach luzo-brazylijskich 3305-LDO1-1U
Zapoznanie studenta z najważniejszymi tendencjami, prądami, myślicielami w badaniach nad formami autobiograficznymi. Omówione zostaną takie pojęcia jak: trójkąt autobiograficzny, postawa autobiograficzna, pakt autobiograficzny, fałszywe wspomnienia, paradoks ekspresji intymnej, zjawisko WYSIATI i inne; dyskutować będziemy m.in. nad różnicami pomiędzy autobiografią a literaturą, różnicami w percepcji doświadczenia, reprezentacją wydarzeń, autokreacją autora, efektem reminiscencji... Interdyscyplinarne spojrzenie na poruszane na zajęciach zagadnienia ma na celu wymianę myśli i zachęcenie studentów do rozwoju własnego warsztatu badawczego.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
nabyta wiedza
Absolwent zna i rozumie:
K_W03 – metodologię badań w dyscyplinach, w których
prowadzony jest kierunek studiów;
K_W04 – miejsce studiów nad portugalskim obszarem
językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich
przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi
dyscyplinami naukowymi;
K_W06 – fenomeny z zakresu historii, historii literatury i
kultury portugalskiego obszaru językowego.
nabyte umiejętności
Absolwent potrafi:
K_U02 – samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać
umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna
naukowego;
K_U04 – posługiwać się podstawowymi ujęciami
teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami
właściwymi dla dyscyplin, w których prowadzony jest
kierunek studiów, w typowych sytuacjach profesjonalnych;
K_U05 – rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury
właściwych dla dyscyplin, w których prowadzony jest
kierunek, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i
interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu
określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz
miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
K_U06 – merytorycznie argumentować z wykorzystaniem
poglądów innych autorów oraz formułować wnioski.
nabyte kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do:
K_K01 – uczenia się przez całe życie;
K_K02 – podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności
językowych w zakresie języka portugalskiego, ciągłego
dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego,
samooceny własnych kompetencji i doskonalenia
umiejętności;
K_K08 – śledzenia współczesnych procesów i zjawisk
zachodzących w portugalskojęzycznym obszarze językowym
w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek
studiów
Kryteria oceniania
Studenci są zobligowani do obecności na zajęciach
(dopuszczalne są dwie nieobecności), do lektury tekstów i
aktywnego udziału w dyskusji (ok. 60% oceny końcowej);
referat na zadany temat przedstawiony w trakcje zajęć (ok. 40
% oceny końcowej)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
BARCZEWSKA, Zofia, Wybory pamięci (wywiad z dr. hab. prof. UW
Andrzejem Julianem Hankałą), „Charaktery”, nr 8/2013.
CZERMIŃSKA, Małgorzata, Autobiograficzny trójkąt – świadectwo,
wyznanie i wyzwanie, Universitas, Kraków 2000.
CZERMIŃSKA, Małgorzata, O autobiografii i autobiograficzności,
[w:] Autobiografia, red. Małgorzata Czermińska, Wydawnictwo
Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2009, ‹Tematy
Teoretycznoliterackie: archiwum przekładów „Pamiętnika
Literackiego”, t. 9›.
GŁOWIŃSKI, Michał, Gry powieściowe. Szkice z teorii i historii form
narracyjnych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
1973.
GRALAK, Anna, Wzgórze wspomnień, „Charaktery”, nr 2/2016.
GREENBLATT, Stephen, Poetyka kulturowa. Pisma wybrane, red. i
wstęp Krystyna Kujawińska-Courtney, „Universitas”, Kraków 2006,
‹Horyzonty Nowoczesności; t. 53›.
GUSDORF, Georges, Warunki i ograniczenia autobiografii, tłum.
Janusz Barczyński, [w:] „Pamiętnik Literacki”, t. LXX, 1979, z. 1,
oraz [w:] Autobiografia, red. Małgorzata Czermińska,
Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2009, ‹Tematy
Teoretycznoliterackie: archiwum przekładów „Pamiętnika
Literackiego”, t. 9›.
HECK, Dorota, Wokół nowego historycyzmu, „Pamiętnik Literacki:
czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury
polskiej”, 1997, nr 88/2.
KAHNEMAN, Daniel, Thinking, Fast and Slow, Farrar, Straus and
Giroux, Nowy Jork 2011. Wydanie polskie: Pułapki myślenia. O
myśleniu szybkim i wolnym, tłum. Piotr Szymczak, Media Rodzina,
Poznań 2012.
KOŁAKOWSKI, Leszek, Kultura i fetysze. Eseje, wyd. 2.,
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
LANEY, Cara, WADE, Kimberley A., Time to rewrite your
autobiography?, „The Psychologist”, t. 21, 2008, nr 7.
LEJEUNE, Philippe, Wariacje na temat pewnego paktu. O
autobiografii, red. Regina Lubas-Bartoszyńska, tłum. Wincenty
Grajewski, Stanisław Jaworski, Aleksander Labuda, Regina Lubas-
Bartoszyńska, TAiWPN Universitas, Kraków 2001, ‹Horyzonty
nowoczesności: teoria – literatura – kultura, t. 16›.
LUBAS-BARTOSZYŃSKA, Regina, Style wypowiedzi
pamiętnikarskiej, Wydawnictwo Naukowe, Kraków 1983.
PAJEK, Aleksandra, W pożyczonych okularach: lektura według
założeń nowego historycyzmu, [w:] Niewłasne lektury. Od pisarstwa
w języku wyuczonym do wielości kultur czytania. Część II: Kultury
czytania, red. Ewa Łukaszyk, Krystyna Wierzbicka-Trwoga,
Wydział „Artes Liberales” UW, Wydawnictwo DiG, Warszawa
2018.
STAROBINSKI, Jean, Styl autobiografii, tłum. Władysław
Kwiatkowski, [w:] Autobiografia, red. Małgorzata Czermińska,
Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2009, ‹Tematy
Teoretycznoliterackie: archiwum przekładów „Pamiętnika
Literackiego”, t. 9›.
TRZYNADLOWSKI, Jan, Struktura relacji pamiętnikarskiej, [w:]
Księga pamiątkowa ku czci Stanisława Pigonia, red. Zygmunt
Czerny, Henryk Markiewicz, Jan Nowakowski, Mieczysława
Romankówna, Kazimierz Wyka, Polska Akademia Nauk, Kraków
1961, ‹Prace Komisji Historycznoliterackiej Krakowskiego
Oddziału Polskiej Akademii Nauk, t. 1›.
VERNER GUNN, Janet, Sytuacja autobiograficzna, tłum. Jadwiga
Węgrodzka, [w:] Autobiografia, red. Małgorzata Czermińska,
Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2009, ‹Tematy
Teoretycznoliterackie: archiwum przekładów „Pamiętnika
Literackiego”, t. 9›.
ZIMAND, Roman, O literaturze dokumentu osobistego w ogóle a o
diarystyce w szczególności, [w:] Zimand, Roman, Diarysta Stefan Ż.,
Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1990.
Inne publikacje dostosowane do zainteresowań słuchaczy.
Analizowane materiały źródłowe będą udostępniane
słuchaczom na bieżąco
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: