Literatura Ameryki Łacińskiej IV 3305-LAL4-31W
Program przedmiotu obejmuje przegląd dzieł literatury hispanoamerykańskiej drugiej połowy XX wieku, spoza tzw. „boomu latynoamerykańkiego”. Przedmiot ma na celu przybliżenie studentom ich problematyki oraz kontekstu społeczno-kulturowego.
Program obejmuje następujące zagadnienia:
– Literatura hispanoamerykańskiego "boomu" ("Cien años de soledad" Gabriel García Márquez, "Conversación en la Catedral", Mario Vargas Llosa, "El lugar sin límites", José Donoso)
- Powieść feministyczna ("Enero", Sara Gallardo)
– Polityczna literatura Kuby (“Electra Garrigo”, Virgilio Piñera)
– Powieść posboomu (“Primavera con una esquina rota”, Mario Benedetti; “La pesquisa”, Juan José Saer)
– nurt McOndo (“McOndo”, red. Alberto Fuguet, Sergio Gómez)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student_ka zna i rozumie:
metody analizy hispanoamerykańskich tekstów literackich, które reprezentują różne rejestry i style języka hiszpańskiego; podstawową terminologię z zakresu analizy tekstów literackich właściwych dla danego okresu; w sposób usystematyzowany historię literatury hispanoamerykańskiej (tendencje, prądy, głównych autorów i autorki oraz ich twórczość) drugiej połowy XX wieku; powiązania literatury hispanoamerykańskiej z procesami historyczno-kulturowymi drugiej połowy XX wieku (K_W02, K_W03, K_W04, K_W05).
Student_ka potrafi:
Czytać ze zrozumieniem różne rodzaje tekstów literackich; logicznie przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować na temat hiszpańskojęzycznych dzieł literackich; rozpoznawać różne rodzaje hispanoamerykańskich tekstów literackich, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym danego okresu oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z zakresu literaturoznawstwa i historii literatury Ameryki Łacińskiej (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, materiałów pomocniczych, artykułów naukowych); napisać oraz zredagować krótką pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł z zakresu literaturoznawstwa i historii literatury Ameryki Łacińskiej; przygotować wystąpienia ustne w z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł z zakresu literaturoznawstwa i historii literatury Ameryki Łacińskiej; posługiwać się podstawową terminologią z zakresu z zakresu literaturoznawstwa i historii literatury Ameryki Łacińskiej (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07)
Student_ka jest gotów_owa do:
krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnej i autonomicznej pracy oraz rozumie potrzebę doskonalenia i uczenia się przez całe życie; planowania i organizacji pracy, przedsiębiorczości i współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze Ameryki Łacińskiej, korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy w zespole pełniąc różne role; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i literaturze Ameryki Łacińskiej (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04).
Kryteria oceniania
Ocena z zajęć wystawiana jest na podstawie końcowego egzaminu ustnego, odbywającego się w sesji zimowej. Szczegółowe informacje dot. egzaminu zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest:
- uczestnictwo w zajęciach (dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności, wymagana obecność na min. 51% zajęć);
- regularna lektura tekstów, które będą omawiane na zajęciach oraz aktywny udział w dyskusji na ich temat;
Literatura
1. "Cien años de soledad", Gabriel García Márquez;
2. "El lugar sin límites”, José Donoso;
3. “Enero”, Sara Gallardo;
4. "Conversación en la Catedral", Mario Vargas Llosa;
5. "Electra Garrigo”, Virgilio Piñera;
6. "Primavera con una esquina rota”, Mario Benedetti;
7. "La pesquisa”, Juan José Saer;
8. "McOndo”, red. Alberto Fuguet, Sergio Gómez.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: