Literatura Ameryki Łacińskiej IV 3305-LAL4-31
Zajęcia "Literatura Ameryki Łacińskiej IV" mają na celu przybliżenie XX-wiecznych tekstów literackich określanych mianem "latynoamerykańskiego boomu", ich problematyki oraz kontekstu społeczno-kulturowego.
1. Literatura fantastyczna, metafizyka i przestrzeń symboliczna - opowiadania J.L.Borgesa
2. "Lo real maravilloso" i kubański synkretyzm kulturowy w "El reino de este mundo" Alejo Carpentiera.
3. Konstrukcja meksykańskiej tożsamości w esejach Octavio Paza i powieściach Juana Rulfo i Carlosa Fuentesa.
4. Boom latynoamerykański - konstrukcja obrazu Ameryki Łacińskiej: fantastyka w dziełach Julio Cortazara, rzeczywistość społeczno-polityczna w powieści Mario Vargasa Llosy i realizm magiczny w "Cien años de soledad" Gabriela Garcii Marqueza.
5. Tożsamość płciowa i kulturowa w powieści Jose Donoso "El lugar sin límites"
6. Niewidzialne w boomie: Rosario Castellanos, Sara Gallardo, Elena Garro, Nellie Campobello, Beatriz Guido, Libertad Demitrópulos
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: w sali zdalnie | W cyklu 2024L: zdalnie w sali |
Efekty kształcenia
Wiedza: student_ka zna i rozumie podstawowe metody analizy hiszpańskojęzycznych dzieł literackich (K_W02); w sposób usystematyzowany historię literatury latynoamerykańskiej (K_W04); w sposób podstawowy powiązania literatury latynoamerykańskiej z procesami historyczno-kulturowymi (K_W05).
Umiejętności: student_ka potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim (K_U01); dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim (K_U02); rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (K_U03); samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (K_U04).
Kompetencje społeczne: student_ka jest gotów_owa do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju (K_K01);aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów (K_K03); śledzenia procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Ameryki Łacińskiej (K_K04).
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się następujące elementy:
- uczestnictwo w zajęciach (dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności);
- regularna lektura tekstów, które będą omawiane na zajęciach oraz aktywny udział w dyskusji na ich temat;
- przygotowanie ok. 20 minutowej prezentacji;*
- egzamin ustny na zakończenie semestru.*
*Szczegółowe zasady egzaminu oraz prezentacji zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach
Literatura
Lista lektur obowiązkowych*:
1. Jorge Luis Borges – wybór opowiadań.
2. Alejo Carpentier – El reino de este mundo
3. Octavio Paz – El laberinto de la soledad
4. Juan Rulfo – Pedro Páramo
5. Elena Garro – Los recuerdos del porvenir
6. Carlos Fuentes – Muerte de Artemio Cruz
7. Gabriel García Marquez – Cien años de soledad
8. Rosario Castellanos – Balún-Canán
9. Julio Cortázar – wybór opowiadań.
10. Julio Cortázar – Rayuela
11. Mario Vargas Llosa – La conversación en la Catedral
12. José Donoso – El lugar sin límites
13. Sara Gallardo – Enero
Dodatkowo na kolejnych zajęciach studentkom_tom zostanie przedstawiony wybór artykułów związanych z omawianymi lekturami w celu przygotowania prezentacji.
Bibliografia krytyczna:
Donoso, José, Historia personal del boom, Barcelona, Anagrama, 1972.
Fernández Moreno, César (ed.), América Latina en su literatura, México, Siglo XXI, 1974.
Franco, Jean, Decadencia y caída de la ciudad letrada. La literatura latinoamericana durante la guerra fría, Barcelona, Random House Mondadori, 2003.
Fuentes, Carlos, La nueva novela hispanoamericana, México, Mortiz, 1969.
Goic, Cedomil, Historia y crítica de la literatura hispanoamericana, vol. 3 (Época contemporánea), Barcelona, Editorial Crítica, 1988.
Oviedo, José Miguel, Historia de la literatura hispanoamericana, vol. 4 (De Borges al presente), Madrid, Alianza Editorial, 2002.
Rama, Ángel, La novela en América Latina. Panoramas 1920-1980, México, Fundación Ángel Rama, Universidad Veracruzana, 1986.
Rama, Ángel, Transculturación narrativa en América Latina, México, Siglo XXI, 1982.
Shaw, Donald, Nueva narrativa hispanoamericana. Boom, posboom, posmodernismo, Madrid, Cátedra, 1999.
*może ulec zmianie w zależności od organizacji semestru letniego w roku akademickim 2023/2024
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: