Literatura Ameryki Łacińskiej III 3305-LAL3-31
Zajęcia mają na celu ukazanie studentkom i studentom, w jaki sposób XIX-wieczna literatura latynoamerykańska przekształca się w latynoamerykańską literaturę współczesną. Dla osiągnięcia tego zamierzenia omawiane będą: wyjątkowość i kontynentalne znaczenie latynoamerykańskiego modernizmu; pierwociny obyczajowych ruchów kontestatorskich w Ameryce Łacińskiej (feminizm, prawa mniejszości) w tzw. poezji postmodernistycznej; próby zgłębienia specyfiki latynoamerykańskiej (powieść o rewolucji meksykańskiej, regionalizm, indygenizm); zjawiska awangardowe (poezja); początki i rozwój nowoczesnej prozy (Quiroga, Arlt, Bombal, Onetti).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Po semestrze zajęć student zna i rozumie podstawowe metody analizy latynoamerykańskiej literatury końca XIX i początku XX wieku tj. ma podstawową wiedzę z zakresu tworzonej w tym okresie literatury latynoamerykańskiej i jej specyfiki jako dyscypliny (K_W02); podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań nad prozą latynoamerykańską tego okresu (K_W03); w sposób usystematyzowany historię literatury latynoamerykańskiej końca XIX i początku XX wieku (tendencje, prądy, głównych autorów oraz ich twórczość) (K_W04); w sposób podstawowy powiązania literatury latynoamerykańskiej tego okresu z procesami historyczno-kulturowymi zachodzącymi w tym czasie na kontynencie (K_W05). Ponadto student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty literackie z końca XIX i początku XX wieku (K_U01); przedstawić własne poglądy na temat literatury latynoamerykańskiej z tego okresu, dyskutować na jej temat i prezentować przygotowane zagadnienia (K_U02); rozpoznawać różne rodzaje tekstów reprezentatywnych dla literatury latynoamerykańskiej końca XIX i początku XX wieku, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym epoki oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (K_U03); samodzielnie zdobywać wiedzę na temat literatury latynoamerykańskiej końca XIX i początku XX wieku i rozwijać umiejętności jej analizy (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.) (K_U04); napisać oraz zredagować po hiszpańsku krótką pracę pisemną na temat literatury latynoamerykańskiej końca XIX i początku XX wieku (K_U05); przygotować po hiszpańsku wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł związanych z analizą literatury latynoamerykańskiej końca XIX i początku XX wieku (K_U06); posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami związanymi z badaniem prozy latynoamerykańskiej końca XIX i początku XX wieku (K_U07). Student jest też gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju (K_K01); planowania i organizacji pracy, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K02); aktywnego uczestnictwa w kulturze Ameryki Łacińskiej poprzez korzystanie z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole, w różnych rolach, jak i w sposób autonomiczny (K_K03); śledzenia procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Ameryki Łacińskiej (K_K04).
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
• uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne są maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności)
• regularna lektura omawianych tekstów oraz aktywny udział w zajęciach
Po spełnieniu tych warunków możliwe jest przystąpienie do egzaminu ustnego, który stanowi końcowy element zaliczenia przedmiotu. Egzamin odbędzie się w trybie stacjonarnym. Szczegółowe zasady egzaminu oraz prezentacji zostaną przedstawione podczas pierwszych zajęć.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1 Modernizm latynoamerykański (poezja, opowiadania, kroniki):
José Martí (wybrane utwory z tomów Ismaelillo i Versos sencillos, wybrane kroniki)
Rubén Darío (wybrane utwory z tomów Prosas profanas i Cantos de vida y esperanza, opowiadania: El rey burgués, El sátiro sordo, La canción de oro, El pájaro azul, wybrane kroniki)
2 Postmodernizm latynoamerykański (poezja):
Delmira Agustini
Alfonsina Storni
Gabriela Mistral
Adela Zamudio
Porfirio Barba Jacob
3 Powieść o rewolucji meksykańskiej:
Mariano Azuela, Los de abajo
4 Ada María Elflein: Viaje a Mendoza y al Cerro Pelado
5 Regionalizm:
Ricardo Güiraldes, Don Segundo Sombra
6 Powieść miejska (początki):
Roberto Arlt, El juguete rabioso
7 Awangarda:
Jorge Luis Borges, El idioma infinito
Xul Solar
Poezja: César Vallejo, Pablo Neruda, Oliverio Girondo, Jorge Luis Borges
8 Nowoczesne opowiadanie latynoamerykańskie:
Horacio Quiroga: Hombre muerto, Las moscas
María Luisa Bombal, Silvina Ocampo – wybrane opowiadania
9 José María Arguedas: La agonía de Rasu-Ñiti, Warma kuyay (Amor de niño), El sueño del pongo
10 Egzystencjalizm:
Juan Carlos Onetti – wybrane opowiadania
Uwaga: W trakcie kursu dobór tekstów może ulec modyfikacji (po uzgodnieniu ze studentami).
Modernismo latinoamericano (poesía, cuentos, crónicas):
José Martí (selección de textos de Ismaelillo y Versos sencillos, selección de crónicas)
Rubén Darío (selección de textos de Prosas profanas y Cantos de vida y esperanza, cuentos: El rey burgués, El sátiro sordo, La canción de oro, El pájaro azul, selección de crónicas)
Postmodernismo latinoamericano (poesía):
Delmira Agustini
Alfonsina Storni
Gabriela Mistral
Adela Zamudio
Porfirio Barba Jacob
Novela de la Revolución Mexicana:
Mariano Azuela, Los de abajo
Ada María Elflein: Viaje a Mendoza y al Cerro Pelado
Regionalismo:
Ricardo Güiraldes, Don Segundo Sombra
Novela urbana (inicios):
Roberto Arlt, El juguete rabioso
Vanguardismo:
Jorge Luis Borges, El idioma infinito
Xul Solar
Poesía: César Vallejo, Pablo Neruda, Oliverio Girondo, Jorge Luis Borges
El cuento moderno latinoamericano:
Horacio Quiroga: Hombre muerto, Las moscas
María Luisa Bombal, Silvina Ocampo – selección de cuentos
Indigenismo:
José María Arguedas: La agonía de Rasu-Ñiti, Warma kuyay (Amor de niño), El sueño del pongo
Existencialismo:
Juan Carlos Onetti – selección de cuentos
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Zajęcia prowadzone zdalnie w trybie synchronicznym (w czasie rzeczywistym) pomocą komunikatora Zoom z wykorzystaniem Google Classroom jako narzędzia wspomagającego. |
W cyklu 2025Z:
Zajęcia prowadzone zdalnie w trybie synchronicznym (w czasie rzeczywistym) pomocą komunikatora Zoom z wykorzystaniem Google Classroom jako narzędzia wspomagającego. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: