Literatura Ameryki Łacińskiej III 3305-LAL3-21W
Zajęcia "Literatura Ameryki Łacińskiej III" mają na celu przybliżenie XX-wiecznych tekstów literackich, zaczynając od awangardy z początków wieku do tzw. "latynoamerykańskiego boomu", ich problematyki oraz kontekstu społeczno-kulturowego.
1. Postmodernizm latynoamerykański (poezja):
- Delmira Agustini;
- Alfonsina Storni;
- Gabriela Mistral;
2. Powieść o rewolucji meksykańskiej:
- Mariano Azuela, "Los de abajo".
3. Powieść miejska (początki):
- Roberto Arlt, "El juguete rabioso".
4. Awangarda
- Vicente Huidobro
- Pablo Neruda;
5. Awangarda argentyńska
- Jorge Luis Borges, "El idioma infinito".
- Oliveiro Girondo;
- Jorge Luis Borges;
- Xul Solar.
6. Nowoczesne opowiadanie latynoamerykańskie:
- Horacio Quiroga: “Hombre muerto”, “Las moscas”;
7. Horacio Quiroga – kontynuacja
- “Anaconda”; “El desierto”; “El almohadón de plumas”
8. Nowoczesne opowiadanie latynoamerykańskie:
- María Luisa Bombal “Última niebla”, "El árbol"
- Silvina Ocampo, "Amada en el amado", “El retrato mal hecho”, “La expiación”
9. Boom latynoamerykański
- Jorge Luis Borges: wybór opowiadań.
10. Borges – kontynuacja
- Jorge Luis Borges: wybór opowiadań.
11. "Lo real maravilloso" i kubański synkretyzm kulturowy
- Alejo Carpentier “El reino de este mundo”
12. Rewolucja meksykańska: marginalizowane grupy społeczne.
- Rosario Castellanos „Balún Canán”
13. Julio Cortázar
- “Rayuela”
14. Julio Cortázar
- “Rayuela” - kontynuacja
15. Fantastyka w dziełach Cortazara.
- J. Cortázar: wybór opowiadań. "
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
- w podstawowym stopniu powiązania hispanistyki z nauką o historii i kulturze krajów hiszpańskojęzycznych (K_W01);
- podstawowe metody analizy hiszpańskojęzycznych dzieł literackich (K_W02);
- w sposób usystematyzowany historię literatury latynoamerykańskiej (K_W04);
- w sposób podstawowy powiązania literatury latynoamerykańskiej z procesami historyczno-kulturowymi (K_W05).
Umiejętności: student potrafi
- czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim (K_U01);
- dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim (K_U02);
- rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (K_U03);
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (K_U04).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju (K_K01);
- aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów (K_K03);
- śledzenia procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Ameryki Łacińskiej (K_K04).
Kryteria oceniania
Na uzyskanie zaliczenia składają się następujące elementy:
- uczestnictwo w zajęciach (dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności);
- regularna lektura tekstów, które będą omawiane na zajęciach oraz aktywny udział w dyskusji na ich temat;
- egzamin ustny na zakończenie semestru.
Egzamin końcowy zostanie przeprowadzony w trybie stacjonarnym lub zdalnym w zależności od sytuacji epidemicznej. Jeżeli egzamin odbędzie się w trybie zdalnym zostanie przeprowadzony przy pomocy jednego z rekomendowanych przez Uniwersytet Warszawski komunikatorów.
Literatura
1. Poezja:
- Delmira Agustini;
- Alfonsina Storni;
- Gabriela Mistral;
2. Mariano Azuela, "Los de abajo".
3. Roberto Arlt, "El juguete rabioso".
4. Poezja:
- Vicente Huidobro
- Pablo Neruda;
5. Poezja:
- Jorge Luis Borges, "El idioma infinito".
- Oliveiro Girondo;
- Jorge Luis Borges;
- Xul Solar.
6. Horacio Quiroga: wybór opowiadań.
7. Horacio Quiroga: wybór opowiadań.
8. María Luisa Bombal: wybór opowiadań.
Silvina Ocampo: wybór opowiadań.
9. Jorge Luis Borges: wybór opowiadań.
10. Jorge Luis Borges: wybór opowiadań.
11. Alejo Carpentier “El reino de este mundo”
12. Rosario Castellanos “Balún Canán”
13. Julio Cortázar “Rayuela”
14. Julio Cortázar “Rayuela”
15. Julio Cortazar – wybór opowiadań
Bibliografia krytyczna:
José Miguel Oviedo (2002) , Historia de la literatura hispanoamericana, vol. 4 (De Borges al presente), Madrid, Alianza Editorial.
Ewa Łukaszyk, Nina Pluta (2010) Historia literatur iberoamerykańskich, Wrocław, Ossolineum."
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: