Literatura Ameryki Łacińskiej II 3305-LAL2-21W
Program przedmiotu obejmuje przegląd najważniejszych tendencji, kierunków i autorów w literaturze latynoamerykańskiej od okresu Konkwisty do początków XX wieku. Omawiane będą kluczowe dla danych epok literackich dzieła i gatunki pochodzące z różnych regionów/krajów, aby ukazać zarówno cechy wspólne dla twórczości całego kontynentu, jak i dystynkcyjne w literaturach nowopowstających państw narodowych. Refleksja nad tekstami prowadzona będzie w szerszym kontekście historycznym, politycznym, społecznym i kulturowym, żeby studenci zyskiwali orientację nie tylko w tendencjach dominujących w danych epokach w literaturze, lecz również w warunkujących ją realiach zewnętrznych.
1. Konkwista i spotkanie kultur. Obraz konkwisty w kronikach XV i XVI wiecznych: K. Kolumb, H. Cortez, A. Nuñez Cabeza de Vaca, B. Diaz del Castillo, B. de las Casas (selekcja fragmentów)
2. Renesans i poemat epicki: "Araucana" Alonso de Ercilla y Zuńiga.
3. Rozkwit świata kolonialnego. Splendor kroniki XVII wiecznej: Inca Garcilaso de la Vega.
4. Barok hispanoamerykański: Sor Juana Ines de la Cruz (selekcja tekstów).
5. Pierwsza powieść hispanoamerykańska: "El Periquillo Sarniento", J.J. Fernández de Lizardi.
6. Polityczna literatura okresu walk o niepodległość: Simón Bolívar, José Joaquín de Olmedo, Andrés Bello.
7. Charakterystyka romantyzmu hispanoamerykańskiego: "El Matadero", Esteban Echeverria
8. Literatura narodowa: "Facundo o civilización y barbarie", Domingo Faustino Sarmiento (fragmenty).
9. Literatura gauchesca: "Martín Fierro", José Hernández.
10. Modernizm latynoamerykański: José Martí i Rubén Darío (wybór tekstów).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student_ka zna i rozumie:
podstawowe metody analizy hispanoamerykańskich tekstów literackich, które reprezentują różne rejestry i style języka hiszpańskiego; podstawową terminologię z zakresu analizy tekstów literackich właściwych dla danego okresu; w sposób usystematyzowany historię literatury hispanoamerykańskiej (tendencje, prądy danej epoki, głównych autorów oraz ich twórczość) od XVI do XIX wieku; w sposób podstawowy powiązania literatury hispanoamerykańskiej z procesami historyczno-kulturowymi (K_W02, K_W03, K_W04, K_W05).
Student_ka potrafi:
Czytać ze zrozumieniem różne rodzaje tekstów literackich w języku hiszpańskim; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować na temat dzieł literackich Ameryki Łacińskiej danego okresu; rozpoznawać różne rodzaje hispanoamerykańskich tekstów literackich (liryka, epika), umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z zakresu literaturoznawstwa i historii literatury Ameryki Łacińskiej (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, materiałów pomocniczych); napisać oraz zredagować krótką pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł z zakresu literaturoznawstwa i historii literatury Ameryki Łacińskiej; przygotować wystąpienia ustne w z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł z zakresu literaturoznawstwa i historii literatury Ameryki Łacińskiej; posługiwać się podstawową terminologią z zakresu z zakresu literaturoznawstwa i historii literatury Ameryki Łacińskiej (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07).
Student_ka jest gotów_owa do:
krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnej i autonomicznej pracy oraz rozumie potrzebę doskonalenia i uczenia się przez całe życie; planowania i organizacji pracy, przedsiębiorczości i współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze Ameryki Łacińskiej, korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy w zespole pełniąc różne role; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i literaturze Ameryki Łacińskiej (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04)
Kryteria oceniania
Ocena z zajęć wystawiana jest na podstawie końcowego egzaminu ustnego, odbywającego się w sesji zimowej. Szczegółowe informacje dot. egzaminu zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest:
- uczestnictwo w zajęciach (dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności, wymagana obecność na min. 51% zajęć);
- regularna lektura tekstów, które będą omawiane na zajęciach oraz aktywny udział w dyskusji na ich temat.
Literatura
Lektury obowiązkowe:
1. Wybór tekstów: Cristobal Colón ("Diario de viaje", frag.); Hernán Cortés ("Cartas de relación", frag.); Alvar Nuñez Cabeza de Vaca (“Naufragios”, frag.); Bartolomé de Las Casas ("Brevísima relación de la destrucción de las Indias", frag.);
2. Alonso de Ercilla y Zuniga, "La Araucana" (frag.);
3. Inca Garcilaso de la Vega, "Comentarios reales" (frag.);
4. Sor Juana Inés de la Cruz (wybór tekstów);
5. J.J.Fernandez de Lizardi, "El Periquillo Sarniento" (frag.);
6. S. Bolívar (wybór tekstów), J.J.de Olmedo, "La victoria de Junin" (frag.); A. Bello (wybór tekstów);
7. E. Echeverría, "El matadero";
8. Domingo Faustino Sarmiento, "Facundo o civilización y barbarie" (frag.);
9. José Hernández, "Martín Fierro" (frag.);
10. José Martí (wybór tekstów); Rubén Darío (wybór tekstów);
Podręczniki podstawowe:
Łukaszyk Ewa, Pluta Nina (2010) Historia literatur iberoamerykańskich, Wrocław, Ossolineum.
Oviedo, José Miguel (1997) Historia de la literatura hispanoamericana, Madrid, Alianza Editorial (t.1, 2 y 3).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: