Kultura regionów Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej 3305-KRHAL-21
Students will learn about the basic characteristics that distinguish and constitute the cultural identity of Latin American regions, as well as the essential features of Spanish culture. Jest to niezwykle ważne, zważywszy na rozmiary studiowanego obszaru. Regiony kulturowe rzadko pokrywają się tu z granicami państw narodowych, choć jednocześnie składają się na tożsamość narodową poszczególnych państw.
Tematyka zajęć jest pierwszoplanowa dla prawidłowej analizy istoty produkcji dzieł artystycznych i oferuje niezbędny kontekst.
Kurs zawiera podstawowe elementy geografii, gdyż kultura regionów Ameryki Łacińskiej nierozerwalnie związana jest z naturą tych regionów.
W warstwie meta, kurs powiązany jest w szczególności z przedmiotem Sztuka Ameryki Łacińskiej oraz Animacja Kultury. Przedmiot powiązany jest także z Literaturą Ameryki Łacińskiej, w której znajdują odzwierciedlenie liczne tropy kulturowe charakterystyczne dla poszczególnych obszarów (np. figura gaucho w literaturze argentyńskiej), nie zawsze łatwe do zidentyfikowania przez studenta.
Tematyka ta jednocześnie stanowi materię potrzebną do późniejszej pracy w roli animatora kultury zorientowanego na kraje Ameryki Łacińskiej, w Instytucjach Kultury oraz w przemyśle turystycznym.
Zajęcia głównie synchroniczne oparte na prezentacji materiału przez prowadzące oraz lekturze tekstów i dyskusji na ich podstawie w czasie zajęć. Niektóre spotkania polegały będą na aktywnym słuchaniu materiału filmowego i udzielaniu odpowiedzi na pytania cząstkowe przygotowane przez prowadzące. Rozwija to umiejętność zrozumienia różnych wersji j. hiszpańskiego z Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej i zapoznaje ze specjalistycznym słownictwem dotyczącym omawianej problematyki.
Zakres poszczególnych tematów:
Koncepcja kulturowa Ameryki Łacińskiej a ujęcia geograficzne (kontynent północno i południowoamerykański), lingwistyczne (hispanoameryka) i społeczno-polityczne. Główne cechy kulturowe i społeczno-gospodarcze Ameryki Łacińskiej. Wymiana Kolumbowa.
HISZPANIA
Hiszpania trzech kultur
Muzeum Prado. kultura dworska
Barok jako łącznik kulturowy między Hiszpanią a Ameryką Łacińską
Semana Santa a kultura
REGION KARAIBSKI
Kolumbia - wybrzeże karaibskie. Cartagena de Indias. Karnawał Barranquilla
Kolumbia - region Cauca (tożsamość kulturowa zbudowana wokół uprawy kawy)
REGION ANDYJSKI
Ekwador (tożsamość kulturowa zbudowana wokół uprawy kakao).
Wyspy Galapagos. C. Darwin a Ameryka Łacińska
Boliwia, Peru, Ekwador - zróżnicowanie regionalne (wybrzeże-góry-Amazonia)
Indianie andyjscy, ruchy indiańskie
koka i cocaleros
Złoto. Znaczenie złota w okresie kolonialnym. Muzea złota. Sztuka złotnicza. Główne kierunki sztuki reprezentatywne dla kultury regionów omawianych obszarów
Sztuka ludowa omawianych obszarów. Rzemiosło.
REGION CONO SUR
Argentyna - pampa. gauchos. Buenos Aires.
MEKSYK
Meksyk- wpływ religii katolickiej na formowanie się tożsamości narodowej meksykanów.Virgen de Guadalupe. Retablos.
Meksyk - kultura popularna
|
W cyklu 2024L:
Celem kursu jest: 1. zapoznanie studenta z różnorodnością kulturową Hiszpanii, postrzeganej jako część regionu śródziemnomorskiego. |
W cyklu 2025L:
Celem kursu jest: 1. zapoznanie studenta z różnorodnością kulturową Hiszpanii, postrzeganej jako część regionu śródziemnomorskiego. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 w podstawowym stopniu powiązania hispanistyki z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych w tym z nauką o kulturze i religii krajów hiszpańskojęzycznych
K_W04 podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim;
K_U02 przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim;
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju;
Kryteria oceniania
Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności).
Ocena z przedmiotu składa się z: ocena aktywności na zajęciach,
prace domowe, prezentacja na wybrany temat z zakresu zajęć
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Carnaval de Barranquilla. Cultura y tradición material en PDF
“Mi querida cofradía” película española dirigida por Marta Díaz con Gloria Muñoz
Semana Santa de Ayacucho video https://www.youtube.com/watch?v=VK67CNknMBc
Jorge Molist “Prométeme que Serás Libre”
Gonzalo Giner “El Sanador de Caballos”
Lui Teofilo Gil “Cuadrado La influencia musulmana en la cultura hispano-cristiana medieval”
|
W cyklu 2024L:
Carnaval de Barranquilla. Cultura y tradición material en PDF |
W cyklu 2025L:
Carnaval de Barranquilla. Cultura y tradición material en PDF |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: