Kultura regionów Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej 3305-KRHAL-21
Studenci poznają podstawowe cechy wyróżniające i składające się na tożsamość kulturową regionów Ameryki Łacińskiej oraz zasadnicze cechy kultury hiszpańskiej. Jest to niezwykle ważne, zważywszy na rozmiary studiowanego obszaru. Regiony kulturowe rzadko pokrywają się tu z granicami państw narodowych, choć jednocześnie składają się na tożsamość narodową poszczególnych państw.
Tematyka zajęć jest pierwszoplanowa dla prawidłowej analizy istoty produkcji dzieł artystycznych i oferuje niezbędny kontekst.
Kurs zawiera podstawowe elementy geografii, gdyż kultura regionów Ameryki Łacińskiej nierozerwalnie związana jest z naturą tych regionów.
W warstwie meta, kurs powiązany jest w szczególności z przedmiotem Sztuka Ameryki Łacińskiej oraz Animacja Kultury. Przedmiot powiązany jest także z Literaturą Ameryki Łacińskiej, w której znajdują odzwierciedlenie liczne tropy kulturowe charakterystyczne dla poszczególnych obszarów (np. figura gaucho w literaturze argentyńskiej), nie zawsze łatwe do zidentyfikowania przez studenta. Tematyka ta jednocześnie stanowi materię potrzebną do późniejszej pracy w roli animatora kultury zorientowanego na kraje Ameryki Łacińskiej, w Instytucjach Kultury oraz w przemyśle turystycznym.
Zajęcia głównie synchroniczne oparte na prezentacji materiału przez prowadzące oraz lekturze tekstów i dyskusji na ich podstawie w czasie zajęć. Niektóre spotkania polegały będą na aktywnym słuchaniu materiału filmowego i udzielaniu odpowiedzi na pytania cząstkowe przygotowane przez prowadzące. Rozwija to umiejętność zrozumienia różnych wersji j. hiszpańskiego z Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej i zapoznaje ze specjalistycznym słownictwem dotyczącym omawianej problematyki.
Zakres poszczególnych tematów:
Koncepcja kulturowa Ameryki Łacińskiej a ujęcia geograficzne (kontynent północno i południowoamerykański), lingwistyczne (hispanoameryka) i społeczno-polityczne. Główne cechy kulturowe i społeczno-gospodarcze Ameryki Łacińskiej. Wymiana Kolumbowa.
HISZPANIA
Hiszpania trzech kultur
Muzeum Prado. kultura dworska
Barok jako łącznik kulturowy między Hiszpanią a Ameryką Łacińską
Semana Santa a kultura
REGION KARAIBSKI
Kolumbia - wybrzeże karaibskie. Cartagena de Indias. Karnawał Barranquilla
Kolumbia - region Cauca (tożsamość kulturowa zbudowana wokół uprawy kawy)
REGION ANDYJSKI
Ekwador (tożsamość kulturowa zbudowana wokół uprawy kakao).
Wyspy Galapagos. C. Darwin a Ameryka Łacińska
Boliwia, Peru, Ekwador - zróżnicowanie regionalne (wybrzeże-góry-Amazonia)
Indianie andyjscy, ruchy indiańskie
koka i cocaleros
Złoto. Znaczenie złota w okresie kolonialnym. Muzea złota. Sztuka złotnicza. Główne kierunki sztuki reprezentatywne dla kultury regionów omawianych obszarów
Sztuka ludowa omawianych obszarów. Rzemiosło.
REGION CONO SUR
Argentyna - pampa. gauchos. Buenos Aires.
MEKSYK
Meksyk- wpływ religii katolickiej na formowanie się tożsamości narodowej meksykanów.Virgen de Guadalupe. Retablos.
Meksyk - kultura popularna
W cyklu 2023L:
Celem kursu jest: 1. zapoznanie studenta z różnorodnością kulturową Hiszpanii, postrzeganej jako część regionu śródziemnomorskiego. |
W cyklu 2024L:
Celem kursu jest: 1. zapoznanie studenta z różnorodnością kulturową Hiszpanii, postrzeganej jako część regionu śródziemnomorskiego. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 w podstawowym stopniu powiązania hispanistyki z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych w tym z nauką o kulturze i religii krajów hiszpańskojęzycznych
K_W04 podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim;
K_U02 przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim;
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju;
Kryteria oceniania
Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności).
Ocena z przedmiotu składa się z: ocena aktywności na zajęciach,
prace domowe, prezentacja na wybrany temat z zakresu zajęć
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Carnaval de Barranquilla. Cultura y tradición material en PDF
“Mi querida cofradía” película española dirigida por Marta Díaz con Gloria Muñoz
Semana Santa de Ayacucho video https://www.youtube.com/watch?v=VK67CNknMBc
Jorge Molist “Prométeme que Serás Libre”
Gonzalo Giner “El Sanador de Caballos”
Lui Teofilo Gil “Cuadrado La influencia musulmana en la cultura hispano-cristiana medieval”
W cyklu 2023L:
Carnaval de Barranquilla. Cultura y tradición material en PDF |
W cyklu 2024L:
Carnaval de Barranquilla. Cultura y tradición material en PDF |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: