Kuba: przemiany społeczno-polityczno-kulturowe I 3305-KPSPK-U
Kurs wymaga nakładu pracy własnej studenta w zakresie przygotowania do zajęć.
Około 4 godz. tygodniowo należy poświęcić na lekturę.
Część zajęć polega na aktywnym oglądaniu i słuchaniu materiału filmowego i udzielaniu odpowiedzi na pytania cząstkowe przygotowane przez prowadzącą. Rozwija to umiejętność zrozumienia kubańskiej wersji j. hiszpańskiego i zapoznaje ze specjalistycznym słownictwem dotyczącym omawianej problematyki.
Kuba:
warunki geograficzne i demografia
"odkrycie", rola w czasach kolonialnych, niewolnictwo, migracje
mafia amerykańsko-kubańska (początek XX w.)
cukier i rum
rewolucja kubańska - guerrilla
rewolucja kubańska - reformy gospodarcze
inwazja w Zatoce Świń
Kryzys Rakietowy - Kuba wobec wielkich potęg światowych (USA, ZSRR, Chiny)
instytucjonalizacja rewolucji, Fidel Castro a Ernesto Che Guevara
polityka kulturalna rewolucji kubańskiej
opozycja kubańska
rola Kościołów i religii na Kubie
turystyka
reformy Raula Castro
Kuba w zglobalizowanym świecie i Ameryce Łacińskiej
życie codzienne na Kubie w XXI w.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06,
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowania relacji kultury i władzy na przykładzie Kuby, jak i terminologię z tego zakresu na poziomie rozszerzonym
powiązania kierunku iberystyka (kierunek kształcenia) wybranymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (badania naukowe)
- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
- zjawiska kulturalne w krajach hiszpańskojęzycznych
- terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
- współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
K_U01, K_U02, K_U03,
-wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów hiszpańskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
- samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową
- wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO
K_K01,
- współdziałania w grupie, przyjmując różne role badając relacje władzy i kultury w społeczeństwach iberoamerykańskich.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach, dyskusja na tematy zapowiadane przez prowadzącą 50%
Test pisemny po zakończeniu zajęć 50%.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć
Jeśli zajęcia będą prowadzone zdalnie: Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Zajęcia synchroniczne na platformie google meet, zaś asynchroniczne zakładają samodzielne zalogowanie się do wskazanych materiałów filmowych.
Obecność będzie weryfikowana w przypadku zajęć synchronicznych poprzez "żywy" obraz uczestnika widoczny na ekranie komputera oraz jego głos, natomiast w przypadku zajęć asynchronicznych - poprzez wykonanie i przesłanie zadania w terminie tygodnia.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione, dla kolejnych nieobecności wymagane jest formalne usprawiedliwienie.
Na ocenę końcową składa się aktywność na zajęciach oparta na lekturach 50% oraz test końcowy 50%.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura wymagana:
Germán J. Miret (2016) Castro's revolution, myth and reality, Miami: Alexandria Library Publishing House. (lokalizacja: BUW)
Gallardo Saborido Emilio (2015) Diseccionar los laureles : los premios dramáticos de la Revolución cubana (1959-1976) Varsovia: Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos de la Universidad de Varsovia, 2015. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW)
William Weyand Turner (2013), The Cuban Connexion. Nixon, Castro and the Mob, New York. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt)
Cuba de Fidel a Raúl (lokalizacja: Platforma cyfrowa moodle)
Graciela Chailloux Laffita (ed.) (2005) De dónde son los cubanos, la Habana: Editorial de Ciencias Sociales. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt)
Juan Reinaldo Sanchez with Axel Gylden (2015) The Double Llife of Fidel Castro. My 17 Years as a Personal Bodyguard to el Lider Maximo, New York, p. 1-92. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt)
Tom Gjelte (2008), Bacardi and The Long Fight for Cuba, New York. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt)
Hernando Calvo Ospina (2000), Ron Bacardi. La guerra oculta, Madrid: Red de Consumo Solidario. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt)
Movimiento Cristiano Liberación, Proyecto Varela (www.oswaldopaya.org)
Przemówienia papieży: Jana Pawła II, Benedykta XVI, Franciszka w czasie wizyt na Kubie (lokalizacja: Platforma cyfrowa moodle)
Teksty literackie:
Jacobo Timernan (1990), Cuba. A Journey, New York. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt)
Angel Santiesteban Prats (2006) Dichosos los que lloran, Córdoba: Casa de las Américas. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt)
Guillermo Cabrera Infante (1995) Mea Cuba, London – lub: (2004) tłum. Marcin Małkowski, Warszawa: Philip Wilson. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt)
Filmografia:
1. dokumentalne
Jorge Fuentes (2008) 1962: Crisis de Octubre, CITMATEL, Mundo Latino, la Habana.
Otto Guzman (2007) Girón. Gran derrota del imperialismo yanqui en America Latina, CITMATEL, Mundo Latino, La Habana.
s.a. (2007) El mérito es estar vivo. Fidel… uno de los hombres más perseguidos por los aparatos de Inteligencia de EUA y sus aliados, CITMATEL, Mundo Latino, la Habana.
s.a. (2007) Historia de la Revolución Cubana y Eneros de victorias, CITMATEL, Mundo Latino, la Habana.
Teresita Gómez (2007) La vida del Che, EGREM.
Estela Bravo (2001) Fidel. The Untold Story, Mongrel Media.
2. Fabularne:
Juan Padrón (1986) Vampiros en la Habana, ICAIC, La Habana.
Tomás Gutierrez Alea (1968) Memorias del subdesarrollo, La Habana: ICAIC.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: