Kultura muzyczna Brazylii 3305-KMB-01
Omówienie różnorodnych zjawisk w kulturze muzycznej współczesnej Brazylii (wiek XX i XXI). Zapoznanie się z głównymi nurtami i stylami muzycznymi, gatunkami, ich charakterystyką i powstaniem, a także wybranymi wykonawcami muzyki brazylijskiej. Ukazanie tych elementów w szerszym kontekście społeczno-kulturowym. Analiza tekstów wybranych utworów muzycznych.
Tematyka zajęć obejmie takie zjawiska muzyczne jak:
choro, vários tipos de samba (samba-enredo, samba-canção, samba de roda, samba gafieira, pagode, samba reggae) bossa nova, música de protesto da década de 1960.-1970., ritmos populares do Nordeste (forró, frevo, coco, maracatu), movimento Tropicália, MPB, Jovem Guarda, rock brasileiro dos anos 1980. -1990., axé music, música sertaneja, rap.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
podstawową terminologię w języku portugalskim z zakresu kulturoznawstwa z elementami terminologii muzycznej oraz jej zastosowanie w odniesieniu do zjawisk kultury muzycznej Brazylii;
podstawowe metody badań nad kulturą muzyczną Brazylii;
miejsce i znaczenie zjawisk kultury muzycznej w kulturze brazylijskiej i kulturze światowej, jak również ich powiązanie z szerszym kontekstem historycznym, społecznym, politycznym i kulturowym;
zastosowanie języka portugalskiego w analizie i interpretacji tekstów utworów muzycznych w języku portugalskim;
zjawiska z zakresu współczesnej kultury muzycznej Brazylii, takie jak: nurty, gatunki, style muzyczne, najważniejsi twórcy i wykonawcy, najbardziej znane i znaczące utwory muzyczne w historii współczesnej (XX-XXI w.) muzyki brazylijskiej;
wyznaczniki niezbędne w analizie procesów zachodzących we współczesnej kulturze muzycznej Brazylii oraz ich źródeł historycznych i społeczno-kulturowych;
życie muzyczne oraz rynek muzyczny współczesnej Brazylii.
[K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W08, K_W09]
Umiejętności: absolwent potrafi
z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu kultury muzycznej Brazylii, również w odniesieniu do szerszego kontekstu historycznego i społeczno-kulturowego;
samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie kultury muzycznej Brazylii, kierując się wskazówkami prowadzącego przedmiot;
stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w odniesieniu do zjawisk współczesnej kultury muzycznej Brazylii;
rozpoznać różnorodne style, gatunki, nurty muzyczne, twórców i wykonawców oraz ich utwory obecne we muzyce brazylijskiej XX i XXI w. oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania kulturowego i społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
wypowiadać się i dyskutować z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych zarówno w języku polskim jak i portugalskim, a także merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski odnośnie kultury muzycznej współczesnej Brazylii oraz jej podłoża historycznego i społeczno-kulturowego.
[K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U06 K_U07]
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
poszerzania i uaktualniania swojej wiedzy na temat zjawisk w kulturze muzycznej świata portugalskojęzycznego, a w szczególności tych zachodzących w Brazylii;
komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich w zakresie kultury muzycznej;
brania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego portugalskojęzycznego obszaru kulturowego, zwłaszcza Brazylii;
aktywnego uczestnictwa w kulturze krajów portugalskiego obszaru językowego, z naciskiem na Brazylię przy wykorzystaniu różnych mediów i form;
śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w życiu muzycznym krajów portugalskiego obszaru językowego, a zwłaszcza Brazylii.
[K_K02, K_K03, K_K06, K_K07, K_K08]
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanych materiałów (w tym rozwiązywanie w Google Classroom testów dot. przerabianych materiałów) (50%);
- przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji na ustalony z prowadzącą temat (50%).
Liczba dopuszczalnych nieobecności nieusprawiedliwionych: 2
Literatura
Gawrycki, Marcin Florian. Muzyczne wojny. Brazylijska muzyka popularna w czasie dyktatury (1964 – 1985), Warszawa: Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, 2017. [fragmenty]
Sandroni, C. Transformações do samba carioca no século XX. in: Revista Textos do Brasil, Ministério das Relações Exteriores
http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/mre000123.pdf
Maciel, L. C. O conteúdo político e a evolução da MPB. in: Revista Textos do Brasil, Ministério das Relações Exteriores
http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/mre000127.pdf
Tatit, Luiz. “A sonoridade brasileira”. In: Madeira, Angélica & Veloso, Mariza (orgs.) Descobertas do Brasil. Brasília: UnB, 2001.
Toffano, M. J. Caetano Veloso e a Tropicália: a releitura da antropofagia. in: Revista Textos do Brasil, Ministério das Relações Exteriores
http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/mre000128.pdf
Tinhorão, José Ramos. Cultura popular: temas e questões. São Paulo: Ed. 34, 2001. [fragmenty]
Tinhorão, José. Ramos. História social da música popular brasileira.São Paulo: Editora 34, 1998. [fragmenty]
Żródła internetowe:
Dicionário Cravo Albin da Música Popular Brasileira: https://dicionariompb.com.br/
O Portal da Música Brasileira: http://mpb.com/
Enciclopédia Itaú Cultural https://enciclopedia.itaucultural.org.br/
Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional – IPHAN http://portal.iphan.gov.br/
Filmy dokumentalne (wybór): "Palavra Encantada" (2008), reż. Helena Solberg; "From samba to bossa"(2007), prod. BBC; "O Mistério do Samba" (2008),reż. Lula Buarque de Hollanda e Carolina Jabor; "Brasileirinho" (2007), reż. Mika Kaurismaki, "Música do Brasil" Hermano Vianna; "AmarElo: It's All for Yesterday" (2020), reż. Fred Ouro Preto.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: