Kultury i literatury portugalskiego obszaru językowego 3305-KLPOJ-SEM-MGR
Seminarium magisterskie jest przeznaczone dla studentów studiów magisterskich (specjalność portugalska i brazylijska). Zajęcia mają być przestrzenią do refleksji i zdobywania wiedzy w obszarze kultur i literatur portugalskojęzycznych (zwłaszcza Portugalii i Brazylii): w ujęciu historycznym, jak i w odniesieniu do tekstów współczesnych. Ostateczny zakres tematów, zgodny z zakresem prac badawczych prowadzących, uwzględnia zainteresowania naukowe uczestników seminarium. Zakres metodologiczny i teoretyczny jest ustalany indywidualnie w toku zajęć.
Istotną częścią kursu będzie omówienie struktury, założeń i treści prac dyplomowych (układ, metodologia, kwestie redakcyjne, etc.). Procesowi twórczemu będzie zatem towarzyszyło doskonalenie zaplecza akademickiego w wymiarze teoretycznym, ale też formalnym, ze szczególnym uwzględnieniem standardów obowiązujących w portugalskojęzycznym piśmiennictwie naukowym. Poruszymy także kwestie związane z etyką akademicką i stosowaniem narzędzi SI.
W semestrze zimowym studenci pracują nad wyborem dyscypliny, dziedziny i zakresu tematycznego pracy, zaś w semestrze letnim nad szczegółowym tematem, wstępnym zarysem planu pracy i podstawową bibliografią.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań nad krajami języka portugalskiego, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności zawodowej, terminologię właściwą dla dyscyplin (literaturoznawstwo, kulturoznawstwo, historia - także w ujęciu interdyscyplinarnym) na poziomie rozszerzonym;
- powiązania iberystyki z innymi dziedzinami nauk humanistycznych;
- treści z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, etyczne zasady stosowania SI;
- zjawiska naukowe, kulturalne i literackie w krajach portugalskojęzycznych, w szczególności w Portugalii i w Brazylii;
- terminologię, teorię metodologię właściwe dla dyscyplin objętych seminarium;
- dokonania ośrodków, szkół badawczych, etc. w Portugalii i w Brazylii
(S3K_W01, S3K_W02, S3K_W03, S3K_W04, S3K_W05, S3K_W06)
Absolwent potrafi:
- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, w szczególności jest w stanie przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury oraz syntezę idei i poglądów w odniesieniu do krajów portugalskiego obszaru językowego;
- samodzielnie zdobywać wiedzę, poszerzać umiejętności badawcze, rozwijać zdolności w zakresie kultury, literatury, historii krajów portugalskiego obszaru językowego;
- wykorzystać kompetencje językowe do tworzenia autonomicznego tekstu naukowego;
- porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z portugalskiego obszaru językowego.
( S3K_U01, S3K_U02, S3K_U03, S3K_U06)
Absolwent jest gotów do:
- współdziałania w grupie, przyjmowania w niej różnych ról;
- rozstrzygania dylematów związanych z wyborem przyszłego zawodu.
(S3K_K01, S3K_K02)
Kryteria oceniania
Po pierwszym semestrze: wybór dyscypliny, dziedziny i zakresu tematycznego – prezentacja na forum, a także realizacja wybranego szkolenia BUW i sprawozdanie ze szkolenia (https://www.buw.uw.edu.pl/szkolenia/).
Po drugim semestrze: przedstawienie tematu, wstępnego zarysu planu pracy i podstawowej bibliografii – prezentacja na forum.
Uwaga! Używanie narzędzi sztucznej inteligencji tylko po uprzedniej konsultacji z prowadzącymi, w sposób uprawniony i etyczny oraz w zgodzie z wytycznymi URK: https://dokumenty.uw.edu.pl/dziennik/DURK/Lists/Dziennik/Attachments/134/DURK.2023.98.UURK.98.pdf.
Literatura
Ogólna literatura teoretyczno-metodologiczna, pisanie akademickie:
- Peter Burke, “Historia kulturowa: wprowadzenie”, Kraków 2012.
- Robert Darnton, “The kiss of Lamourette: Reflections in Cultural History”, New York-London 1990.
- Ewa Domańska i Jan Pomorski (red.), “Wprowadzenie do metodologii historii”, Warszawa 2022.
- Edward Kasperski i Żaneta Nalewajk, “Metody i metodologia (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze)”, Warszawa 2017.
- Catarina Martins, “Mulheres, Raça e Etnicidades: Introdução aos Feminismos Decoloniais”, Coimbra 2024.
- Luís Adriano Oliveira, “Escrita científica – da folha em branco ao texto final”, Lisboa 2018.
- Maria José Sousa, Cristina Sales Batista, “Como fazer investigação, dissertações, teses e relatórios”, Lisboa 2011.
- Carlos Reis, “O conhecimento da literatura: introdução aos estudos literários”, Coimbra 2008.
- Felipe Fanuel Xavier Rodrigues, Luiz Henrique Oliveira e Paulo Dutra (red.), “Literaturas, africanidades & descolonização / Literatures, African heritage & decolonization”. Vol. 1, Belo Horizonte 2024.
- Karl Erik Schøllhammer. “Ficção brasileira contemporânea”. Rio de Janeiro 2009.
Szczegółowa literatura (przedmiotu i podmiotu; źródła i bibliografia) jest dobierana w zależności od tematów badawczych wypracowanych w trakcie semestru.
Inne materiały:
- Źródła będące wynikiem samodzielnej kwerendy uczestników zajęć.
- Teksty naukowe dobrane do zainteresowań słuchaczy.
- Ćwiczenia przygotowane przez prowadzące.
- Przykładowe prace dyplomowe.
- Strony archiwów, bibliotek, bazy danych (np. Biblioteca Nacional de Portugal, Brasiliana)
- Edward Kasperski i Żaneta Nalewajk, “Metody i metodologia (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze)”, Warszawa 2017.
- Catarina Martins, “Mulheres, Raça e Etnicidades: Introdução aos Feminismos Decoloniais”, Coimbra 2024.
- Luís Adriano Oliveira, “Escrita científica – da folha em branco ao texto final”, Lisboa 2018.
- Maria José Sousa, Cristina Sales Batista, “Como fazer investigação, dissertações, teses e relatórios”, Lisboa 2011.
- Carlos Reis, “O conhecimento da literatura: introdução aos estudos literários”, Coimbra 2008.
- Felipe Fanuel Xavier Rodrigues, Luiz Henrique Oliveira e Paulo Dutra (red.), “Literaturas, africanidades & descolonização / Literatures, African heritage & decolonization”. Vol. 1, Belo Horizonte 2024.
- Karl Erik Schøllhammer. “Ficção brasileira contemporânea”. Rio de Janeiro 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: