Język środków masowego przekazu - aktualności ze świata w mediach II 3305-JSMP2-U
Niniejsze zajęcia mają na celu rozwinięcie już nabytych sprawności językowych (wypowiedź ustna i pisemna, rozumienie przekazu ustnego i pisemnego na poziomie C1).
Celem nauczania niniejszego przedmiotu jest doskonalenie znajomości języka hiszpańskiego poprzez poznanie nowego, specjalistycznego słownictwa. Niniejsze zajęcia, bazujące na wyjściowym materiale prasowym, audio lub audio-wizualnym (wiadomości telewizyjne, dzienniki, filmy dokumentalne, prasa hiszpańka/hispanojęzyczna) obejmują leksykę dotyczącą aktualnych zagadnień z dziedziny polityki, ekonomii, ekologii i nauki, oraz przybliżają studentom ważne zagadnienia i wydarzenia polityczne, społeczne i gospodarcze dotyczące obszaru hispanojęzycznego oraz pozwalają na rozwinięcie wszystkich sprawności językowych, a szczególnie rozumienia języka środków masowego przekazu, oraz zastosowanie nowo poznanego materiału leksykalno-gramatycznego w mowie i piśmie. Zwraca się szczególną uwagę na kontekstualizację wypowiedzi, streszczanie, syntetyzowanie informacji i zmanę rejestrów.
Zrozumienie przekazu audiowizualnego/ poznanie słownictwa specjalistycznego z danej dziedziny (np. kryzys gospodarczy, wybory, problemy ekologiczne- zmiany klimatyczne, itp.) jest podstawą do wypowiedzi ustnej i pisemnej.
Przedstawiany materiał wprowadza nowe zagadnienia leksykalno-gramatyczne, i umożliwia studentom zapoznanie się z leksyką i stylistyką charakterystczną dla danego rejestru językowego i danej formy przekazu.
Materiał audiowizualny jest podstawą do dyskusji, służącej do doskonalenia mechanizmów wypowiedzi ustnej poprzez świadome zastosowanie nowo poznanego słownictwa. Student uczy się formułować własne opinie i przedstawiać argumenty za / przeciw przedstawionym pogłądom, a przede wszystkim streszczać, analizować, komentować przedstawiony materiał
informacyjny oraz wypowiadać się na temat problematyki hiszpańskiej, latynoamerykańskiej i międzynarodowej. Bardzo duży nacisk kładzie się na kontekstualizację wypowiedzi i rozróżnianie poszczególnych rejestrów językowych obowiązujących w przekazie ustnym i pisemnym.( Np. język wiadomości audiowizualnej/ język informacji prasowej/język potoczny).
Po zapoznaniu się z nowym materiałem student przechodzi do wypowiedzi pisemnej związanej z przedstawioną tematyką: jest to wypracowanie, streszczenie, ćwiczenie leksykalne lub tłumaczenie porównawcze z praktycznym użyciem poznanych struktur gramatycznych oraz nowego słownictwa i stylistyki, obowiązujących w konkretnych rejestrach językowych.
Zajęcia i konsultacje mogą być prowadzone on line przez jeden z komunkatorów multimedialnych bez uszczerbku dla efektów kształcenia.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie :
K_W05 terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych P7S_WG
K_W01 specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym P7S_WG
K_W03 podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej P7S_WG,
P7S_WK
- student przyswoił materiał leksykalny na poziomie C1,
-dysponuje dość bogatym zasobem słownictwa specjalistycznego z hispanojęzycznego obszaru cywilizacyjno-kulturowego
- przyswoił leksykę specjalistyczną dotyczącą aktualnych zagadnień z dziedziny polityki, ekonomii, ekologii i nauki, i poznał aktualne ważne zaga dnienia i wydarzenia polityczne, społeczne i gospodarcze
- rozpoznaje różnorodne rejestry językowe występujące w
- hispanojęzycznych programach informacyjnych
- rozpoznaje różnice leksykalne między hiszpańskim kastylijskim i latynoamerykańskim
Umiejętności:
K_U02 samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową P7S_UU
K_U03 wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej P7S_UK
K_U04 posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie minimum B2+ według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego P7S_UW, P7S_UK
K_U05 posługiwać się językiem hiszpańskim na poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego P7S_UW
K_U06 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami języku polskim i hiszpańskim lub portugalskim w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych P7S_UW
- Student potrafi zastosować w mowie i piśmie poznany materiał leksykalny
- Potrafi kontekstualizować wypowiedź
Potrafi uczestniczyć w dyskusji świadome stosując nowo poznane słownictwo.
- Student potrafi formułować własne opinie i przedstawiać argumenty za / przeciw przedstawionym pogłądom
- potrafi stosując język środków masowego przekazu streszczać, analizować, komentować przedstawiony materiał
- potrafi świadomie używając słownictwa specjalistycznego wypowiadać się na temat problematyki hiszpańskiej, latynoamerykańskiej i międzynarodowej.
- Rrozróżnia poszczególne rejestry językowe obowiązujące w przekazie ustnym i pisemnym.( Np. język wiadomości telewizyjnej/ język informacji prasowej/język potoczny).
- Zna najważniejsze aktualne problemy społeczne, gospodarcze i polityczne(Europa, Ameryka Łacińska) i potrafi je skomentować
- Po przyswojeniu odpowiedniego słownictwa specjalistycznego nie ma kłopotu ze zrozumieniem przekazu audiowizualnego / materiału informacyjnego, w którym je zastosowano. (np. kryzys gospodarczy, wybory, problemy ekologiczne- zmiany klimatyczne, itp.)
- Potrafi dokładnie odtworzyć lub sparafrazować usłyszaną informację radiową lub telewizyjną
- Potrafi zastosować poznane słownictwo i struktury w tłumaczeniu porównawczym, eseju lub ćwiczeniu leksykalnym
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K01 współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role P7S_KR
K_K02 rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu P7S_KK
- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności
- rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
- ma świadomość zmian społeczno-politycznych zachodzących w jęgo otoczeniu, Europie i na świecie
- docenia znaczenie ciągłego doskonalenia i zdobywania wiedzy dla dalszego realizowania sięr
- jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych związanych z dziedziną wiedzy, którą studiwał
- jest otwarty na wszelkie problemy społeczno-polityczne obszaru hispanojęzycznego
Metody i kryteria
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest
-aktywny udział studenta w zajęciach, w dyskusjach dotyczących aktualności światowych
- przygotowanie na każde zajęcia ‘wiadomości tygodnia’ pochodzącej z prasy/telewizji hiszpańskiej/latynoamerykańskiej/ referatu na temat -
- prace pisemne (streszczenie,ćwiczenie leksykalne, potwierdzające przyswojenie poznanego materiału, w tym 1 praca kontrolna na zajęciach( ćwiczenie leksykalno-gramatyczne)
- prezentacja ustna na temat wybrany przez studenta
Dopuszczalne 2 nieobecnosci
Praktyki zawodowe
-brak
Literatura
Materiały własne, Fragmenty filmow dokumentalnych dotyczacych aktualnych problemów światowych, aktualności z prasy hiszpańskiej i hispanojęzycznej
W cyklu 2023L:
Materiały własne, Fragmenty filmow dokumentalnych dotyczacych aktualnych problemów światowych, aktualności z prasy hiszpańskiej i hispanojęzycznej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: