Język i społeczeństwo: zagadnienia systemowej lingwistyki funkcjonalnej 3305-JS-SEM-MGR
To dwuletnie seminarium magisterskie ma na celu przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych kierunków w językoznawstwie systemowo-funkcjonalnym (SFL). Kurs wprowadza uczestników w kluczowe pojęcia i ramy teoretyczne współczesnego SFL, obejmując zarówno jego podstawy, jak i zastosowania w różnych obszarach badań językoznawczych.
Program seminarium obejmuje szeroki zakres zagadnień, takich jak socjolingwistyka, pragmatyka, gramatyka funkcjonalna oraz analiza dyskursu – wszystkie omawiane z perspektywy SFL. Studenci pracują z literaturą kanoniczną oraz uzupełniającymi tekstami dobranymi pod kątem ich indywidualnych zainteresowań i planowanych tematów prac magisterskich.
Pierwszy rok seminarium podzielony jest na dwa semestry. Semestr pierwszy zapewnia podstawy teoretyczne i zapoznaje studentów z aktualnymi problemami badawczymi w obrębie SFL, przygotowując ich do wyboru tematu pracy magisterskiej. Semestr ten kończy się pisemnym testem, co czyni go odpowiednim także dla studentów programu Erasmus i innych programów wymiany. Semestr drugi poświęcony jest opracowaniu szczegółowego konspektu pracy magisterskiej, obejmującego sformułowanie pytań badawczych, przegląd literatury oraz rozważania metodologiczne.
Drugi rok seminarium w całości poświęcony jest realizacji indywidualnych projektów magisterskich. Na tym etapie studenci ściśle współpracują z prowadzącym, otrzymując regularne wskazówki i informacje zwrotne na kolejnych etapach badań, analizy danych i pisania pracy.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2025: w sali zdalnie | Ogólnie: zdalnie w sali |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po ukończeniu kursu student zna i rozumie:
• specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiów iberystycznych, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, oraz terminologię z zakresu językoznawstwa iberyjskiego (K_W01);
• powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02);
• podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W03);
• zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach hiszpańskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu językoznawstwa z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04);
• terminologię, teorię i metodologię z zakresu językoznawstwa, właściwych dla studiów iberystycznych (K_W05);
• współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary językoznawstwa, także z perspektywy hiszpańskiego/portugalskiego obszaru językowego (K_W06).
UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu kursu student potrafi:
• wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów hiszpańskiego/portugalskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów z zakresu językoznawstwa iberyjskiego (K_U01);
• samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie językoznawstwa, a także poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową jako nauczyciel lub badacz w dziedzinie językoznawstwa iberyjskiego (K_U02);
• wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem fachowej terminologii z zakresu językoznawstwa (K_U03);
• merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K_U06).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Po ukończeniu kursu student jest gotów do:
• współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01);
• rozstrzygania dylematów związanych z wykorzystaniem przyszłego zawodu (K_K02);
• krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju (K_K03);
• aktywnego uczesnictwa w kulturze iberystycznej korzystając z różnych form i mediów oraz potrafi pracować w zespole pełniąc różne role (K_K04).
Kryteria oceniania
Rok I
• Semestr 1: Test zaliczeniowy
• Semestr 2: Opracowanie konspektu pracy magisterskiej
Rok II
• Semestr 1: Opracowanie wstępu i przeglądu literatury
• Semestr 2: Zakończenie i złożenie pracy magisterskiej
Zgodnie z Uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r., korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji (SI) w ramach zajęć oraz przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych jest dozwolone wyłącznie w sposób uzgodniony z prowadzącym i zgodny z celami przedmiotu. Zakres i sposób wykorzystania SI muszą być jasno określone, a użycie tych narzędzi należy opisać w pracy, z wyraźnym oznaczeniem miejsc ich zastosowania. Użycie SI nie zwalnia studenta z odpowiedzialności za treść pracy, w tym zgodności z prawem autorskim, rzetelności źródeł, unikania uprzedzeń oraz przestrzegania zasad etyki akademickiej.
Literatura
BIBLIOGRAFIA PODSTAWOWA
• Halliday, M. A. K., & Matthiessen, C. (2014). Halliday’s Introduction to Functional Grammar (4th ed.). Oxon: Routledge.
• Martin, J. R., & Rose, D. (2007). Working with Discourse: Meaning Beyond the Clause (2nd ed.). London: Bloomsbury.
• Martin, J. R., & Rose, D. (2008). Genre Relations: Mapping Culture. London: Equinox.
• Thompson, G., Bowcher, W. L., Fontaine, L. & Schönthal, D. (2019). The Cambridge Handbook of Systemic Functional Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
PUBLIKACJE DOTYCZĄCE JĘZYKA HISZPAŃSKIEGO
• Ghio, E. & Fernández, M.D. (2005). Manual de Lingüística Sistémico-Funcional: El enfoque de M.A.K. Halliday y Ruqaiya Hasan: Aplicaciones a la lengua española. Santa Fe: UNL.
• Ghio, E., Navarro, F. & Lukin, A. (2017). Obras esenciales de M.A.K. Halliday. Santa Fe: Ediciones UNL.
• Ignatieva, N. & Rodríguez Vergara, D. (2016). Lingüística Sistémico Funcional en México: Aplicaciones e implicaciones. México: UNAM.
• Lavid, J., Arús, J. & Zamorano, J.R. (2010). Systemic Functional Description of Spanish. A Contrastive Study with English. London: Continuum.
• Quiroz, B. & Martin, J. R. (2021). “Perfil sistémico-funcional del grupo nominal en español: estructura, funciones discursivas básicas y organización sistémica”. Estudios Filológicos, 68: 123-151. https://doi.org/10.4067/s0071-17132021000200123
• VV. AA. (2014). Número especial I: “IX Congreso de ASFAL (Asociación de Lingüística Sistémico Funcional de América Latina)”. Onomázein: https://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/issue/view/1763
• VV. AA. (2017). Número especial II: “Lingüística Sistémico-Funcional”. Onomázein: https://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/issue/view/1751
• VV. AA. (2021). Sección monográfica: “Estudios de lingüística sistémico-funcional en/del español”, Revista Signos, 54(105): https://revistasignos.cl/index.php/signos/issue/view/20
PUBLIKACJE DOTYCZĄCE JĘZYKA PORTUGALSKIEGO
• Silva, W. & Espíndola, E. (2013). “Afinal, o que é gênero textual na Linguística Sistêmico-Funcional?” Revista da Anpoll, 34: 259-307.
• Muniz da Silva, E. C. (2018). “Gêneros na teoria sistêmico-funcional”. D.E.L.T.A., 34(1): 305-330. https://doi.org/10.1590/0102-4450297878862629695
• Gonçalves Segundo, P. R. (2014). “Linguística Sistêmico-Funcional e Análise Crítica do Discurso: explorando convergências e explicitando especificidades”. Estudos Linguísticos (São Paulo), 43(3): 1282-1297.
• Fuzer, C. & Scotta Cabral, S. R. (2014). Introdução à gramática sistêmico-funcional em língua portuguesa. Campinas, SP: Mercado de Letras.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: