Językoznawstwo pragmatyczne 3305-JPR-U
Na zajęciach są omawiane są wybrane zagadnienia z zakresu językoznawstwa pragmatycznego, takie jak: jego definicje i zakres; teorie aktów mowy; problemy znaczenia i rozumienia wypowiedzi (implikatury konwersacyjne, presupozycje); teoria relewancji i wnioskowanie; grzeczność językowa (teoria godności i honoryfikatywność); struktura informacyjna języka i wypowiedzeń; perswazja i manipulacja.
Podstawą zajęć jest wspólna komentowana lektura podstawowych tekstów teoretycznych. W zależności od zainteresowań słuchaczy uzupełnia się tekstami omawiającymi zastosowanie aparatu językoznawstwa pragmatycznego w analizie literackiej i w translatologii.
Studenci zdobywają podstawową wiedzę o językoznawstwie pragmatycznym jako o dyscyplinie językoznawczej (rozwój teorii, obszar badawczy), poznają aparat pojęciowy i metody stosowane w opisie zjawisk pragmatycznojęzykowych. Uczestnicząc w dyskusjach konfrontują rozwiązania zaproponowane w literaturze naukowej z materiałem języka hiszpańskiego i rozwijąją umiejętność samodzielnej analizy danych językowych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
rozpoznaje rozbieżności między systemowym znaczeniem wypowiedzi a znaczeniem wypowiedzi użytej (K_W03, K_W04, K_W06, K_W07, K_W12, K_W13, K_W16, K_U1, K_U2, K_U3, K_U4, K_U5, K_U6, K_U8, K_U9, KU_14, K_U16, K_K03);
rozpoznaje i analizuje akty mowy i ich klasy(K_W03, K_W04, K_W06, K_W07, K_W12, K_W13, K_W16, K_U1, K_U2, K_U3, K_U4, K_U5, K_U6, K_U8, K_U9, KU_14, K_U16, K_K03);
rozpoznaje presupozycje w wypowiedziach (K_W03, K_W04, K_W06, K_W07, K_W12, K_W13, K_W16, K_U1, K_U2, K_U3, K_U4, K_U5, K_U6, K_U8, K_U9, KU_14, K_U16, K_K03); rozpoznaje i analizuje implikatury
(K_W03, K_W04, K_W06, K_W07, K_W12, K_W13, K_W16, K_U1, K_U2, K_U3, K_U4, K_U5, K_U6, K_U8, K_U9, KU_14, K_U16, K_K03);
rozpoznaje i analizuje strukturę tematyczno-rematyczną wypowiedzi (K_W03, K_W04, K_W06, K_W07, K_W12, K_W13, K_W16, K_U1, K_U2, K_U3, K_U4, K_U5, K_U6, K_U8, K_U9, KU_14, K_U16, K_K03);
rozpoznaje kulturowo i językowo swoiste zasady grzeczności.
(K_W03, K_W04, K_W06, K_W07, K_W12, K_W13, K_W16, K_U1, K_U2, K_U3, K_U4, K_U5, K_U6, K_U8, K_U9, KU_14, K_U16, K_K03)
Stosuje poznany aparat pojęciowy do analizy niepowodzeń komunikacyjnych
(K_W03, K_W04, K_W06, K_W07, K_W12, K_W13, K_W16, K_U1, K_U2, K_U3, K_U4, K_U5, K_U6, K_U8, K_U9, KU_14, K_U16, K_K03)
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach. Krótka praca seminaryjna.
Literatura
G. Leech, J. Thomas, M.L. Pratt, E. Ochs, . Pragmática. Conceptos claves, Quito 2000: Ediciones Abya-Yala.
V. Escandell-Vidal, Introducción a la prágmatica, Barcelona 1996: Ariel
S. Gutierrez Ordoñez, De pragmática y semántica, Madrid 2002: Arco Iris
J. Austin, Cómo hacer cosas con palabras , Edición electrónica de www.philosophia.cl / Escuela de
Filosofía Universidad ARCIS
J. Searle, Actos de habla, Madrid 1990: Ediciones Cátedra.
H.P. Grice, „Lógica y conversación”, en L. M. Valdés (ed.), La búsqueda del significado, Madrid 1999: Casa del Libro, p. 511-530.
D. Wilson y D. Sperber,” La teoria de la relevancia”, Revista de Investigación Lingüística. Vol. VII - 2004. p.. 237-286
H. Haverkate, La cortesía verbal: estudio pragmalingüístico, Madrid 1994: Gredos
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: