Językoznawstwo portugalskie II (P) 3305-JP2-1U
Jako jednostka teoretyczno-praktyczna zawiera główne podstawy epistemologiczne biorące udział w dialogu z innymi naukami o języku, ukierunkowując studentów na przemyślenia i wybór parametrów, które będą obecne w jego pracach badawczych.
Zagadnienia tematyczne:
- Kontekstualizacja historyczna Lingwistyki Tekstu;
- Tekst,dyskurs i gatunek tekstu;
- Kryteria tekstualizacji: spójność, koherencja, sytuacyjność, intencjolnalność. akceptowalność, informacyjność oraz intertekstualność;
- Znaki artykułowania tekstu, konektory, operatory, modalizatory, czas gramatyczny;
- Referencyjność oraz sekwencyjność w procesie tekstu;
- Nowe perspektywy badań w zakresie lingwistyki badań.
W cyklu 2023L:
1.Kategoria gramatyczna aspektu – definicje podstawowych pojęć, opozycja aspektowa dokonaność (perfectividade) vs niedokonaność (imperfectividade) w tradycji językoznawczej. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: języki obce obowiązkowe | Ogólnie: obowiązkowe | W cyklu 2024L: obowiązkowe języki obce |
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024L: w sali lektura monograficzna |
Efekty kształcenia
WIEDZA
- Student posiada wiedzę na temat lingwistyki jako nauki i struktury przedmiotu w studiach lingwistycznych (K_W05 e K_W06, S3K_ W05, S3K_ W06, S4K_ W05, S4K_ W06);
- Student zna terminologię, teorię i metodologię studiów językoznawczych (K_W01 e K_W05, S3K_ W05, S3K_ W06, S4K_ W05, S4K_ W06);
- Student rozumie zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej do analizy i interpretacji tekstów reprezentujących różne zapisy i style na zaawansowanym poziomie brazylijskiej odmiany portugalskiego. (K_W01, S3K_ W01, S3K_ W06, S4K_ W01, S4K_ W06);
- Student zna historyczne i współczesne osiągnięcia w dziedzinie językoznawstwa. (K_W06, S3K_ W06, S3K_ W04, S4 S4K_ W04, K_ W06).
UMIEJĘTNOŚCI
- Studenci są w stanie aktywnie i biernie używać język portugalski w wersji brazylijskiej, co umożliwia im komunikację (pisemną i ustną) oraz przygotowanie prac naukowych w zakresie badań językoznawczych. (K_U05, S3K_ U05, S3K_U06, S4K_ U05, S4K_U06);
- Student potrafi samodzielnie pracować z informacjami z zakresu językoznawstwa, samodzielnie prowadząc badania naukowe (K_U01, S3K_ U01, S4K_ U01);
- Student potrafi wykorzystać nabyte umiejętności językowe do rozumienia i pisania tekstów mówionych i pisanych przy użyciu fachowej terminologii (K_U3, S3K_ U03, S4K_ U03);
- Student potrafi rozpoznać i krytycznie zastanowić się nad różnymi obszarami działalności językoznawstwa (K_U02 e K_U06, S3K_ U02, S3K_ U06, S3K_ U02, S4K_ U02).
UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE
- Student posiada wiedzę dotyczącą głównych cech i osobliwości języka i kultury krajów portugalskojęzycznych. (K_K02, K02 S3K_, K02 S4K_);
- Student potrafi komunikować się na poziomie zaawansowanym w języku portugalskim, jak również współpracować w tym języku z innymi. (K_K01, S3K_ K01, S4K_ K01).
Kryteria oceniania
Metoda oceniania:
Przy ocenianiu brane są pod uwagę następujące kryteria:
a) Test pisemny : 25%
b) Prezentacja ustna: 25%
c) Egzamin: 50%
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Bibliografia podstawowa:
Antunes, I. (2010). Análise de textos: fundamentos e práticas. Parábola.
Cavalcante, M. M. (2014). Os sentidos do texto. São Paulo: Contexto.
Mussalim, F., & Bentes, A. C. (2009). Introdução á linguística–domínios e fronteiras. Editora Cortez.
Koch, I. G. V. (1999). A coesão textual. Editora Contexto.
Koch, I. G. V. (2002). Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez.
Koch, I. V., & Fávero, L. L. (1994). Linguística textual: introdução. São Paulo: Cortez.
Marcuschi, L. A. (2009). Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola.
Marcuschi, L. A. (2013). Linguística de texto: o que é e como se faz?. São Paulo: Parábola.
Mateus, M.H. e Cardeira, E. (2007). Norma e Variação. O Essencial sobre Língua Portuguesa. Lisboa: Caminho. ISBN: 978-972-21-1953-5
Wieser, H. P., & Koch, I. G. V. (2009). Linguística textual: perspectivas alemãs. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
W cyklu 2023L:
Campos, M. H. C., Xavier, M. F., (1991): Síntaxe e semântica do português, Lisboa: Universidade Aberta. |
W cyklu 2024L:
Antunes, I. (2010). Análise de textos: fundamentos e práticas. Parábola. |
Uwagi
W cyklu 2024L:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: