Językoznawstwo portugalskie I 3305-JP1-1U
Tematyka zajęć obejmuje historię języka portugalskiego od momentu pojawienia języków preromańskich:
- wstęp do językoznawstwa diachronicznego;
- języki preromańskie;
- łacina zwyczajna a łacina z Półwyspu Iberyjskiego;
- Wizygoci i Arabowie
- znaczenie substratów i superstratów w powstawaniu nowej rzeczywistości językowej Półwyspu Iberyjskiego
- rekonkwista, początki państwa portugalskiego
- język galicyjsko-portugalski
- etapy rozwoju języka portugalskiego: Português Antigo, Português Médio, Português Clássico
- ekspansja języka portugalskiego w świecie.
Ewolucja fonologiczna, morfologiczna i syntaktyczna języka portugalskiego:
- ewolucja systemu samogłosek od łaciny klasycznej do portugalskiego;
- procesy fonologiczne: perda da quantidade vocálica, metafonia, inflexão vocálica, alternância vocálica, upodobnienie, odpodobnienie, metateza, wokalizacja, palatalizacja, udźwięcznienie, crase, dodanie dźwięku (proteza, epenteza, paragoge), zanik dźwięku (afereza, synkopa, apokopa);
- ewolucja samogłosek akcentowych, przedakcentowych i poakcentowych;
- pojęcie zmiany językowej;
- ewolucja spółgłosek w sylabie początkowej, w pozycji interwokalicznej oraz w sylabie końcowej;
- ewolucja grup spółgłoskowych.
W cyklu 2023Z:
W XV wieku, wraz z początkiem portugalskiej ekspansji zamorskiej, język portugalski opuścił granice Europy i rozpoczął nowy etap swych dziejów. W odróżnieniu do tzw. portugalskiego "europejskiego", badacze mówią o początkach historii języka portugalskiego "pozaeuropejskiego". Na wszystkich kontynentach, do których docierał, język portugalski napotykał na rozmaite uwarunkowania społeczne i językowe, które kształtowały proces jego ewolucji, wyznaczały jego status i jego funkcje społeczne. |
W cyklu 2024Z:
W XV wieku, wraz z początkiem portugalskiej ekspansji zamorskiej, język portugalski opuścił granice Europy i rozpoczął nowy etap swych dziejów. W odróżnieniu do tzw. portugalskiego "europejskiego", badacze mówią o początkach historii języka portugalskiego "pozaeuropejskiego". Na wszystkich kontynentach, do których docierał, język portugalski napotykał na rozmaite uwarunkowania społeczne i językowe, które kształtowały proces jego ewolucji, wyznaczały jego status i jego funkcje społeczne. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02: student posiada podstawową terminologię nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa diachronicznego, jego źródła oraz zastosowania
K_W03: student zna metodologię badań diachronicznych
K_W04: student zna miejsce studiów nad portugalskim obszarem językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
K_W06: student zna zjawiska z zakresu historii języka portugalskiego
K_W08: student zna wyznaczniki niezbędne w profesjonalnej analizie procesów językowych portugalskiego obszaru językowego
K_U03: student potrafi stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów
K_K02: student gotowy jest do podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie:
- obecności na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności. W przypadku większej liczby nieobecności student ma obowiązek zdać materiał zajęć, w których nie uczestniczył);
- pisemnego kolokwium;
- ustnej prezentacji wybranego zagadnienia związanego z przedmiotem zajęć;
- oceniania ciągłego w trakcie zajęć.
Egzamin pisemny, warunkiem zaliczenia jest uzyskanie z niego oceny pozytywnej. Ocena z egzaminu jest zarazem oceną końcową z przedmiotu.
Na egzaminie obowiązuje następująca skala ocen:
• 0-69% – ocena ndst
• 70-74% – ocena dst
• 75-79% – ocena dst +
• 80-84% – ocena db
• 85-89% – ocena db +
• 90-100% – ocena bdb
Na zajęciach wymagana jest obecność. Studenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie uczestnictwa, aktywności oraz przygotowania do zajęć.
Metody kształtujące dla oceny ciągłej to:
- dyskusja oceniająca sposób przygotowania zadanych zagadnień
- przygotowanie przez studentów opracowań ustnych na zadany temat.
Metody podsumowujące:
- ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu egzaminu pisemnego.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura: Literatura podstawowa:
1. Cardeira E., O essencial sobre a história do português, Lisboa, 2006;
2. Castro I., Curso de história da língua portuguesa, Lisboa, 1991;
3. Silva Neto S., Textos medievais portugueses e seus problemas, Lisboa, 1956;
4. Teyssier P., História da língua portuguesa, Lisboa, 1982;
5. Williams E.B., Do Latim ao Português, Oxford, 1938.
Literatura uzupełniająca:
1. Castro I., Introdução à história do português, Lisboa, 2006;
2. Silva Dias A.E., Sintaxe histórica portuguesa, Lisboa, 1985.
W cyklu 2023Z:
Castro, I., Introdução à História do Português. Geografia da Língua. Português Antigo, Edições Colibri, Lisboa, 2005. |
W cyklu 2024Z:
Castro, I., Introdução à História do Português. Geografia da Língua. Português Antigo, Edições Colibri, Lisboa, 2005. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajęcia prowadzone są w trybie zdalnym w semestrze zimowym 2021/2022. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia prowadzone są w trybie zdalnym w semestrze zimowym 2021/2022. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: