- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Język i kultura katalońska C1 3305-JKKC1-OG
Pełny opis: Treści modułu kształcenia Konkretne zadania i cele
1. Czytaj teksty o średnim i wysokim poziomie trudności, odpowiednio je wymawiając i stosować odpowiednią intonację.
2. Zrozumieć i streszczać teksty pisane.
3. Wyrażaj się werbalnie w sytuacjach codziennych i formalnych.
4. Pisać teksty odzwierciadlające różne codzienne.
5. Używać poprawnie gramatycznych norm według zasad morfologicznych i syntaktycznych.
6. Używać słownictwa i struktur komunikatywnych odpowiednich do każdej sytuacji, biorąc pod uwagę spójność i koherencję i semantykę.
7. Zrozumieć teksty literackie. Gry językowe. Frazeologizmy.
Postępowanie
1. Interpretacja i rozpoznawanie wypowiedzi ustnych.
2. Rozpoznawanie katalońskich fonemów, oraz jego alofonów.
3. Czytanie tekstów z uwzględnieniem funkcji ekspresywnej języka.
4. Interpretacja i stosowanie struktur komunikatywnych.
5. Tworzenie ustnych wypowiedzi w odmianie standardowej.
6. Poprawianie tekstów według zasad ortograficznych, morfosyntaktycznych i leksykalnych.
7. Interpretowanie tekstów literackich.
Konkretne zadania i cele
1. Słownictwo i semantyka
a) Tworzenie słownictwa: derywacja i struktura.
b) Polisemia, antynomia, synonimia.
c) Zwroty i frazeologizmy.
2. Potwierdzanie i odwoływanie zaproszeń:
a) Czasowniki Anar, venir (pójść, przyjść).
b) Czasowniki Ser, estar.
c) Przymiotniki, klasyfikacja na podstawie stylu. Tworzenie wyrazów pochodnych (derywacja).
d) Przymiotniki niezmienne. Klasyfikacja na podstawie struktury.
3. Relacjonowanie faktów codziennych, zdarzeń w czasie przeszłym:
a) Zwroty określające czas, potwierdzenia, przeczenia.
b) Struktura tekstu narracyjnego.
c) Zdania podrzędne struktura, klasyfikacja, sposób tworzenia.
d) Spójniki podrzędne.
4. U lekarza:
a) Frazeologizmy związane z częściami ciała.
b) Opisywanie dolegliwości, chorób.
c) Peryfrazy odpowiednie do czasowników modalnych.
d) Odpowiednie konstrukcje czasownikowe stosowane w przypadku porad.
5. Ankiety, rozmowy kwalifikacyjne:
a) Organizowanie rozmowy.
b) Funkcje języka.
c) Zwroty grzecznościowe.
d) Język używany w konkretnych dziedzinach.
6. Literatura współczesna:
a) Zapoznanie się z najbardziej znanymi i prestiżowymi twórcami katalońskiej literatury.
b) Rozpoznanie stylów językowych w literaturze.
c) Kilka uwag o tradycji katalońskiej literatury.
d) Wstęp do wersyfikacji.
7. Warianty w języku katalońskim:
a) Wstęp do dialektologii.
b) Rozpoznawanie głównych dialektów (w piśmie i w mowie).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: Wiedza:
Ma średniozaawansowaną wiedzę w zakresie języka katalońskiego; ma świadomość kompleksowej natury języka katalońskiego, jego historycznej zmienności oraz różnorodności odmian w obrębie krajów i regionów posługujących się tym językiem; rozumie potrzebę precyzyjnego, poprawnego logicznie wyrażania myśli i poglądów.
NFEs1A_W03++
Umiejętności:
- posiada umiejętności językowe w zakresie języka katalońskiego zgodne z wymaganiami określonymi przez ESOKJ – poziom B2/C1 w zależności od poziomu osiągniętego na studiach I stopnia - w zakresie dodatkowego języka romańskiego (szczegółowe efekty kształcenia odpowiadają efektom określonym dla języka wiodącego /język B/ - NFIt/Fr/Es/Pt2A_U04++, NFIt/Fr/Es/Pt2A_U01+++, NFIt/Fr/Es/Pt2A_U11+++; NFIt2A_U02, NFFr2A_U02, NFEs2A_U02, NFPt2A_U02 ++
2. Posiada umiejętność przygotowania w języku katalońskim typowych prac pisemnych o charakterze ogólnym, odnoszących się do różnych dziedzin życia i kultury.
NFEs1A_U03, NFFr1A_U03, NFIt1A_U03, NFPt1A_U03++
3. Potrafi samodzielnie przygotować i przedstawić wystąpienie ustne w języku katalońskim na wybrany temat, zgodnie ze standardami ESOKJ dla poziomu B2/C1.
NFEs1A_U04, NFFr1A_U04, NFIt1A_U04, NFPt1A_U04++
4. Potrafi dokonać poprawnego przekładu pisemnego i ustnego tekstu o charakterze ogólnym w języku katalońskim.
NFEs1A_U05, NFFr1A_U05, NFIt1A_U05, NFPt1A_U05+++
Kompetencje społeczne:
1. Rozumie potrzebę rozwoju posiadanych przez siebie umiejętności i wiedzy.
NFEs1A_K01++
2. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
NFEs1A_K02++
Kryteria oceniania
Studenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach, realizacji zadań domowych oraz wyniku testów środsemestralnych. Warunkiem końcowego zaliczenia semestru jest zaliczenie wszystkich testów śródsemestralnych oraz testu końcowego.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Badia, Dolors, Llengua catalana: Nivell llindar 4, Barcelona 2000, L 'Àlber.
Clúa, Maria Jesús (et alii), Nivell Bàsic 4, Barcelona 2004, Edicions Castellnou.
Mas, Marta; Vilagrassa, Albert, Veus 4, Barcelona 2006, Publications de l’Abadia de Montserrat.
Rius, Dolors (dir.), Nivell superior, Barcelona 2017, Edicions Castellnou.
Vilagrassa, Albert (coor.), A punt 5, Barcelona 2020, Publications de l’Abadia de Montserrat.
Literatura uzupełniająca
Materiały własne: dodatkowe teksty nagrane i krótkie artykuły prasowe
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: