- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Język i kultura katalońska B1 3305-JKKB1-OG
Treści modułu kształcenia Konkretne zadania i cele
1. Zrozumieć teksty ustne mówione w kontekstach codziennych.
2. Czytać teksty o różnych poziomach trudności, odpowiednio je wymawiając i stosować odpowiednią intonację.
3. Zrozumieć i streszczać proste teksty pisane.
4. Wyrażać się ustnie w sytuacjach codziennych.
5. Pisać teksty odzwierciadlające sytuacje codzienne.
6. Rozpoznawać elementy charakterystyczne dla różnych tekstów. Typologia tekstów.
7. Używać poprawnie gramatycznych norm według zasad morfologicznych i syntaktycznych.
8. Używać słownictwa i struktur komunikatywnych odpowiednich do każdej sytuacji, biorąc pod uwagę spójność i koherencję i semantykę.
9. Rozpoznawać i używać poprawnie różnych stylów językowych, kładąc nacisk na poziom kolokwialny, standardowy, i literacki.
10. Zrozumieć teksty literackie. Gry językowe. Frazeologizmy.
Postępowanie
1. Interpretacja i rozpoznawanie wypowiedzi ustnych.
2. Rozpoznawanie katalońskich fonemów, oraz jego podstawowych alofonów.
3. Czytanie tekstów z uwzględnieniem funkcji ekspresywnej języka.
4. Interpretacja i stosowanie struktur komunikatywnych.
5. Tworzenie ustnych wypowiedzi w odmianie standardowej.
6. Poprawianie tekstów według zasad ortograficznych, morfosyntaktycznych i leksykalnych.
7. Interpretowanie tekstów literackich.
Konkretne zadania i cele
1. Słownictwo i semantyka
a) Tworzenie słownictwa: derywacja i struktura.
b) Polisemia, antynomia, synonimia.
c) Zwroty i frazeologizmy.
2. Potwierdzanie i odwoływanie zaproszeń:
a) Czasowniki Anar, venir (pójść, przyjść).
b) Czasowniki Ser, estar (różnice użycia w porównaniu z językiem hiszpańskim – dla hiszpanistów).
c) Przymiotniki, klasyfikacja na podstawie stylu. Tworzenie wyrazów pochodnych (derywacja).
d) Przymiotniki niezmienne. Klasyfikacja na podstawie struktury.
3. Relacjonowanie faktów codziennych, zdarzeń w czasie przeszłym:
a) Zwroty określające czas, potwierdzenia, przeczenia.
b) Struktura tekstu narracyjnego.
c) Zdania podrzędne struktura, klasyfikacja, sposób tworzenia.
d) Spójniki podrzędne.
4. U lekarza:
a) Frazeologizmy związane z częściami ciała.
b) Opisywanie dolegliwości, chorób.
c) Peryfrazy odpowiednie do czasowników modalnych.
d) Odpowiednie konstrukcje czasownikowe stosowane w przypadku porad.
5. Ankiety, rozmowy kwalifikacyjne:
a) Organizowanie rozmowy.
b) Funkcje języka.
c) Zwroty grzecznościowe.
d) Język używany w konkretnych dziedzinach.
6. Literatura współczesna:
a) Zapoznanie się z najbardziej znanymi i prestiżowymi twórcami katalońskiej literatury.
b) Rozpoznanie stylów językowych w literaturze.
c) Kilka uwag o tradycji katalońskiej literatury.
d) Wstęp do wersyfikacji.
7. Warianty w języku katalońskim:
a) Wstęp do dialektologii.
b) Rozpoznawanie głównych dialektów (w piśmie i w mowie).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ma podstawową wiedzę w zakresie języka katalońskiego; ma świadomość kompleksowej natury języka katalońskiego, jego historycznej zmienności oraz różnorodności odmian w obrębie krajów i regionów posługujących się tym językiem; rozumie potrzebę precyzyjnego, poprawnego logicznie wyrażania myśli i poglądów.
NFEs1A_W03++
Umiejętności:
- posiada umiejętności językowe w zakresie języka katalońskiego zgodne z wymaganiami określonymi przez ESOKJ – poziom B2/C1 w zależności od poziomu osiągniętego na studiach I stopnia - w zakresie dodatkowego języka romańskiego (szczegółowe efekty kształcenia odpowiadają efektom określonym dla języka wiodącego /język B/ - NFIt/Fr/Es/Pt2A_U04++, NFIt/Fr/Es/Pt2A_U01+++, NFIt/Fr/Es/Pt2A_U11+++; NFIt2A_U02, NFFr2A_U02, NFEs2A_U02, NFPt2A_U02 ++
2. Posiada umiejętność przygotowania w języku katalońskim typowych prac pisemnych o charakterze ogólnym, odnoszących się do różnych dziedzin życia i kultury.
NFEs1A_U03, NFFr1A_U03, NFIt1A_U03, NFPt1A_U03++
3. Potrafi samodzielnie przygotować i przedstawić wystąpienie ustne w języku katalońskim na wybrany temat, zgodnie ze standardami ESOKJ dla poziomu B2/C1.
NFEs1A_U04, NFFr1A_U04, NFIt1A_U04, NFPt1A_U04++
4. Potrafi dokonać poprawnego przekładu pisemnego i ustnego tekstu o charakterze ogólnym w języku katalońskim.
NFEs1A_U05, NFFr1A_U05, NFIt1A_U05, NFPt1A_U05+++
Kompetencje społeczne:
1. Rozumie potrzebę rozwoju posiadanych przez siebie umiejętności i wiedzy.
NFEs1A_K01++
2. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
NFEs1A_K02++
Kryteria oceniania
Studenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach, realizacji zadań domowych oraz wyniku testów środsemestralnych. Warunkiem końcowego zaliczenia semestru jest zaliczenie wszystkich testów śródsemestralnych oraz testu końcowego.
Literatura
Badia, Dolors, Llengua catalana: Nivell llindar 2, 3, Barcelona 2000, L' Àlber.
Clúa, Maria Jesús (et alii), Nivell bàsic, 1, 2, 3, Barcelona 2004, Edicions Castellnou.
Mas, Marta; Vilagrassa, Albert, Veus, 2, 3, Barcelona 2006, Publicacions Abadia de Montserrat.
Literatura uzupełniająca
Materiały własne: dodatkowe teksty nagrane i krótkie artykuły prasowe
W cyklu 2023Z:
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej, obowiązującej do zaliczenia danego modułu Literatura podstawowa Badia, Dolors, Llengua catalana: Nivell llindar 2, 3, Barcelona 2000, L' Àlber. Clúa, Maria Jesús (et alii), Nivell bàsic, 1, 2, 3, Barcelona 2004, Edicions Castellnou. Mas, Marta; Vilagrassa, Albert, Veus, 2, 3, Barcelona 2006, Publicacions Abadia de Montserrat. Literatura uzupełniająca Materiały własne: dodatkowe teksty nagrane i krótkie artykuły prasowe |
W cyklu 2024Z:
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej, obowiązującej do zaliczenia danego modułu Literatura podstawowa Badia, Dolors, Llengua catalana: Nivell llindar 2, 3, Barcelona 2000, L' Àlber. Clúa, Maria Jesús (et alii), Nivell bàsic, 1, 2, 3, Barcelona 2004, Edicions Castellnou. Mas, Marta; Vilagrassa, Albert, Veus, 2, 3, Barcelona 2006, Publicacions Abadia de Montserrat. Literatura uzupełniająca Materiały własne: dodatkowe teksty nagrane i krótkie artykuły prasowe |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: