Językoznawstwo w badaniach portugalistycznych 3305-JBP-11
Krótkie omówienie kierunków współczesnej lingwistyki (strukturalizm, lingwistyka generatywno transformacyjna, językoznawstwo kognitywne). Prezentacja działów językoznawstwa (zewnętrzne: fonetyka, socjolingwistyka, psycholingwistyka, neurolingwistyka; wewnętrzne: fonologia, morfologia, semantyka, syntaktyka, leksykologia, stylistyka). Zasady opisu języka naturalnego: klasyfikacja genetyczna i typologiczna języków; języki naturalne, etniczne, międzyetniczne pidżiny, sztuczne); żywe, martwe; rodziny i grupy językowe. Charakterystyka j. portugalskiego, j. kreolskie na bazie portugalskiego.
Morfologia: podział na części mowy, pojęcia morfemu, wyrazu, leksemu; fleksja a słowotwórstwo; derywacja, kompozycja; klasyfikacja rdzeni i afiksów.
Omówienie Kategorii gramatycznych w różnych typologicznie językach. Zagadnienia składni (składnia zgody, rekcja; zgodność czasów; szyk wewnątrz grupy nominalnej; struktura tematyczno-rematyczna zdania. Semantyka. Leksykologia (pochodzenie wyrazów; udział słownictwa odziedziczonego i zapożyczonego w słowniku i w tekście; neologizmy). Stylistyka (style funkcjonalne).
W cyklu 2023Z:
Język portugalski jest jednym z tych języków światowych, które mogą poszczycić się największą liczbą swych użytkowników. W zależności od źródła informacji uważany jest za czwarty lub piąty język świata mający około 260 milionów użytkowników. |
W cyklu 2024Z:
Język portugalski jest jednym z tych języków światowych, które mogą poszczycić się największą liczbą swych użytkowników. W zależności od źródła informacji uważany jest za czwarty lub piąty język świata mający około 260 milionów użytkowników. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/-ka posiada wiedzę z zakresu wymienionego w opisie zajęć.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny polega na odpowiedzeniu poprawnie i w sposób wyczerpujący na trzy losowane pytania egzaminacyjne. Przy trzech poprawnych odpowiedziach student/-ka otrzymuje ocenę bardzo dobrą, przy dwóch - dobrą, przy jednej - dostateczną.
Przy trzech poprawnych odpowiedziach istnieje możliwość wylosowania dodatkowego pytania, by otrzymać ocenę celującą (5!).
Istnieje możliwość przeprowadzenia egzaminu połówkowego, na którym student/-ka odpowiada na dwa losowane pytania egzaminacyjne, które obejmują 2/3 przerobionego materiału.
Prowadzący może uwzględnić wysoką aktywność na konwersatorium jako czynnik podwyższający ocenę z egzaminu ustnego.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Weinsberg, A. Językoznawstwo ogólne, Warszawa 1983
Heinz, A., Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978
Fisiak, J., Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych, Warszawa 1985
Lyons, J. Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 1975
Martinet, A., Podstawy lingwistyki funkcjonalnej, Warszawa 1970
W cyklu 2023Z:
1.Ferronha, A.L., Lourenço, E., Mattoso, J., Medeiros, C.A., Marquilhas, R., Ferreira, M.B., Bettencourt, M., Pereira, D., Atlas da Língua Portuguesa na História e no Mundo, Imprensa Nacional - Casa da Moeda, Lisboa, 1992. |
W cyklu 2024Z:
1.Ferronha, A.L., Lourenço, E., Mattoso, J., Medeiros, C.A., Marquilhas, R., Ferreira, M.B., Bettencourt, M., Pereira, D., Atlas da Língua Portuguesa na História e no Mundo, Imprensa Nacional - Casa da Moeda, Lisboa, 1992. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajęcia prowadzone są w trybie zdalnym w semestrze zimowym 2021/2022. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia prowadzone są w trybie zdalnym w semestrze zimowym 2021/2022. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: