Językoznawstwo 3305-J-11
W czasie wykładu poruszane są następujące zagadnienia:
I. Zakres i definicja pojęcia języka naturalnego
• Zakres pojęcia „język naturalny” — etniczne : pomocnicze; żywe : martwe; pidżiny; języki kreolskie. Inne sposoby komunikacji określane jako „język”.
• „Naturalność” języka jako cecha definicyjna
• Liczba języków naturalnych; rozgraniczanie języków w czasie i w przestrzeni
II. Językoznawstwo jako nauka o językach naturalnych
• Autonomia lingwistyki a jej interdyscyplinarność
• Językoznawstwo wewnętrzne i zewnętrzne – spór o granice
• Językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne – teraźniejszość i przeszłość języków
• Opozycja langage : langue : parole
• Językoznawstwo szczegółowe, kontrastywne i ogólne – podobieństwa i różnice międzyjęzykowe
• Językoznawstwo teoretyczne i stosowane
• Znakowy charakter języka naturalnego. Definicja znaku językowego. Budowa znaku językowego: podwójne rozczłonkowanie; rozkładalność znaczenia na elementy prostsze); znaki swobodne (autosemantyczne) i związane (synsemantyczne). Dwuklasowość języka
• Podstawy psycholingwistyki.
• Elementy językoznawstwa diachronicznego
• Elementy językoznawstwa pragmatycznego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć słuchacz:
ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu językoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych i częściowo społecznych (K_W01)
rozumie podstawowe różnice metodologiczne związane z podejściami autonomicznymi i interdyscyplinarnymi oraz konsekwencje obu podejść
zna podstawowe pojęcia i twierdzenia językoznawstwa strukturalnego i generatywnego, rozumie ich związek z przyjmowaną definicją języka (K_W02, K_W03, K_W04, K_W11)
rozumie związki językoznawstwa strukturalnego z innymi dyscyplinami humanistycznymi (K_W1)
Może częściowo wyznaczyć kierunek dalszego kształcenia (językoznawstwo lit
rozumie różnice między językoznawstwem wewnętrznym i zewnętrznym, synchronicznym i diachronicznym, normatywnym i opisowym. (K_W15)
potrafi analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami właściwymi dla językoznawstwa (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04)
Może częściowo wyznaczyć kierunek dalszego kształcenia (językoznawstwo -- literaturoznawstwo -- kulturoznawstwo) (K_K02)
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (K_K04)
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
Kryteria oceniania
Pisemny egzamin końcowy
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
J. Apresjan, Koncepcje i metody współczesnej lingwistyki strukturalnej, Warszawa, PIW.
J. Apresjan, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Wrocław, Ossolineum
M. Derwojedowa, H. Karaś, D. Kopcińska (red.) Język polski. Kompendium, Warszawa, Świat Książki
A. Weinsberg, Językoznawstwo ogólne, Warszawa, PWN
A. Wierzbicka, O języku dla wszystkich, Warszawa, Wiedza Powszechna
R. Grzegorczykowa, Wstęp do językonawstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: