Kultura i władza II 3305-HW2-1U
Założeniem proseminarium jest dogłębne przygotowanie studenta do pracy w ramach seminarium magisterskiego. Uczestnicy będą się więc uczyć, w jaki sposób prawidłowo przeprowadzić badania oraz jak napisać pracę magisterską, która jest wynikiem analizy źródeł.
Obszarem tematycznym seminarium jest kultura i historia najnowsza Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej. W ramach zajęć studenci zapoznają
się z najważniejszymi aktualnymi procesami społeczno-politycznymi oraz wytworami literatury, sztuki i kultury je opisującymi. W tym celu prowadzące zaproponują szereg obrazów, tekstów literackich oraz filmy, które zostaną poddane analizie. Zajęcia będą podzielone według regionów (lub problemów badawczych/metodologicznych - m.in. relacje centrum-peryferie, rasa, klasa, etniczność, płeć, metodologia) i występujących w nich podobnych procesów politycznych co pozwoli przeanalizować określone zjawiska kulturalne. Zajęcia składają się z dwóch części: części teoretycznej polegającej na dogłębnym poznaniu wybranych prądów teoretycznych oraz praktycznej, podczas której zastosuje się w praktyce przyswojone metody analizy wytworów kulturowych.
Zakres tematyczny:
PERÚ
Día del libro - Inca Garcilaso de la Vega
La colonia y la política en la cultura peruana (la herencia de la colonia en las letras peruanas)
La boca del Lobo – película de Francisco Lombardi
La guerra sucia peruana en la cultura - los museos y la política (Lugar de Memoria)
CONO SUR
La noche de los lápices dir. Héctor Olivera (los estudiantes argentinos contra la dictadura)
Machuca dir. Andrés Wood (los jóvenes chilenos contra la dictadura), el Golpe del Estado
Mercano, el marciano dir. Juan Antín (el crisis argentino)
Metodologia w badaniach historycznych i kulturoznawczych
Czym jest historia? Historia porównawcza, mikro i makro historia, historia globalna, historia ludowa, herstoria
Postkolonializm / neostrukturalizm / teoria krytyczna i ich zastosowanie w studiach iberoamerykańskich
Czym jest władza? - debata o strukturze władzy
Współczesne badania nad “podporządkowanymi” w Hiszpanii i Ameryce Hiszpańskiej
Tożsamość w Hiszpanii i Ameryce Łacińskiej
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
K_W01 absolwent zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym
K_W02 absolwent zna i rozumie powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych
K_W03 absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
K_W04 absolwent zna i rozumie zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach hiszpańskojęzycznych lub portugalskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi
K_W05 absolwent zna i rozumie terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
K_W06 absolwent zna i rozumie współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
K_U01: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów
hiszpańskiego lub portugalskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi
badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin
nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
K_U02: samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować
autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową
K_U03: wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem
terminologii fachowej
K_U05: posługiwać się językiem hiszpańskim lub portugalskim na poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia
językowego
K_K02: rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu
S1K_W04: zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach hiszpańskojęzycznych lub portugalskojęzycznych, a zwłaszcza ma
pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi
S1K_W05: terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
S1K_W06: współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych,
właściwych dla studiów iberystycznych
S1K_U01: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów
hiszpańskiego lub portugalskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi
badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin
nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
S1K_U02: samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową
S1K_U03: wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem
terminologii fachowej
S1K_U05: posługiwać się językiem hiszpańskim lub portugalskim na poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia
językowego
S1K_K02: rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Na ocenę końcową składa się aktywność na zajęciach (30%) oraz ocena z pracy pisemnej
(70%). Zarówno aktywność jak i praca pisemna będzie się opierać na wcześniejszej lekturze i przygotowaniu zaproponowanych przez prowadzące tekstów.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Film: La noche de los lápices dir. Héctor Olivera https://www.youtube.com/watch?v=q7D0pQKV4oQ
https://www.youtube.com/watch?v=gOhkQ7JZV0k
Wideo: Dictaduras Latinoamericanas: Argentina (capítulo completo) - Canal Encuentro https://www.youtube.com/watch?v=ufzoqg3lIkY
Todos son mis Hijos - Película completa - Madres de Plaza de Mayo
https://www.youtube.com/watch?v=1QUmcswORJc
Memoria abierta http://memoriaabierta.org.ar/wp/sobre-memoria-abierta
El Museo de la Memoria http://museodelamemoria.gob.ar/
Mercano, el marciano dir. Juan Antín https://vimeo.com/66753512
Machuca dir. Andrés Wood https://www.facebook.com/LosFajardosChile/videos/2830805680268673/
https://www.youtube.com/watch?v=DDyFow9aoX0&list=PLnp4vX4TuYPZUIg1Q72CycrI300XQjBZ5&index=8
Dictaduras Latinoamericanas: Chile (capítulo completo) - Canal Encuentro https://www.youtube.com/watch?v=Vc9H-RHeqPU
La Ruta de la Memoria: Los lugares de Santiago que recuerdan el horror de la dictadura https://www.biobiochile.cl/noticias/2015/08/01/la-ruta-de-la-memoria-los-lugares-de-santiago-que-recuerdan-el-horror-de-la-dictadura.shtml
Programa de Derechos Humanos http://pdh.minjusticia.gob.cl/area-documentacion-y-archivo/
Memoria Chilena http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-channel.html
CONVERSANDO CON GARCÍA MÁRQUEZ SOBRE SU AMIGO FIDEL
Documental de Estela Bravo https://www.youtube.com/watch?v=C3sqJu6e2JM
MEXICO
Carlos Fuentes El espejo enterrado
Jose Guadalupe Posada esqueletos
1531 la historia que aun no termina... film o fenomenie Guadalupe.
Mexico Ida y vuelta. Un documental sobre la lucha de los pueblos indios mexicanos.
El espejo y la mascara. Un libro con textos sobre zapatismo anexos a Mexico Ida y vuelta.
García Canclini, N. (2012) Culturas híbridas, Penguin Random House Grupo Editorial México, D.F.
Gawrycki, M.F. (2009) Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa: PWN.
Hernandez Sampieri, R (2018). METODOLOGÍA DE LA INVESTIGACIÓN: LAS RUTAS CUANTITATIVA, CUALITATIVA Y MIXTA. McGraw-Hill Interamericana.
materiały wskazywane na bieżąco przez wykładowcę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: