Hiszpania wielokulturowa 3305-HW-SEM-MGR
Celem seminarium jest zbadanie problematyki wielokulturowości Hiszpanii rozumianej bardzo szeroko. W ramach seminarium mogą pojawić się tematy związane z sytuacją kobiet w historii i kulturze Hiszpanii oraz osób o innej niż heteroseksualna orientacji (LGTBQ+), tworzeniem się regionalizmów i narodowości peryferyjnych w ramach państwa hiszpańskiego, tendencji antysystemowych i populistycznych na hiszpańskiej scenie politycznej, pojawienie się Nowych Ruchów Społecznych, problemy zmarginalizowanych klas społecznych manifestujących się po kryzysie 2008 roku, jak również wszelkich innych manifestacji historycznych lub kulturowych, które kwestionują monolityczną, centralistyczną i hegemoniczną wizję Hiszpanii.
W trakcie zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi teoriami krytycznymi podważającymi dominujące w przestrzeni publicznej dyskursy i nauczą się wynikających z nich metod analizy potrzebnych do przeprowadzenia własnych badań. Następnie dokonają wyboru tematu i dostosują do niego odpowiednią metodologię. Tematy mogą obejmować zarówno tematykę historyczno-kulturową, jak i literaturoznwaczą czy translatologiczną, pod warunkiem uwzględnienia narzuconej perspektywy. Ostatecznie, studenci nauczą się przyjętego dla seminarium systemu zapisu bibliograficznego i udoskonalą technikę pisania pracy naukowej. W rezultacie przeprowadzą samodzielne badania i zredagują na ich podstawie pracę magisterską.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA [student zna i rozumie]
K_W01: specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla kierunku iberystyka, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu iberystyki, zwłaszcza w wymiarze społecznym, politycznym i kulturowym, na poziomie rozszerzonym
K_W02: powiązania kierunku iberystyka z dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych o charakterze niehegemonicznym i antysystemowym
K_W03: podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
K_W04: zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i Hiszpanii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu historii i kultury Hiszpanii z innymi dyskursami humanistycznymi
K_W05: terminologię, teorię i metodologię z zakresu historii i kultury Hiszpanii, właściwych dla studiów iberystycznych
K_W06: współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące nauki o kulturze, właściwych dla studiów iberystycznych
UMIEJĘTNOŚCI [student potrafi]
K_U01: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych Hiszpanii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie nauk o kulturze, właściwych dla studiów iberystycznych
K_U02: samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie iberystyki i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową
K_U03: wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej
K_U05: posługiwać się językiem hiszpańskim na poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego
KOMPETENCJE SPOŁECZNE [student jest gotów do]
K_K01: krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju
K_K02: rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu
K_K04: śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze, polityce i społeczeństwie Hiszpanii
Kryteria oceniania
Na zakończenie pierwszego roku konieczne będzie przedstawienie planu pracy, wstępnej bibliografii oraz fragmentu napisanej pracy (np pierwszy rozdział), a na zakończenie drugiego ukończonej pracy magisterskiej. Przy czym niezbędny w tym celu będzie regularny kontakt z promotorem (np. mailowy, na dyżurach, itd.). Obecność na zajęciach dotyczących metod i narzędzi pracy jest obowiązkowa dla wszystkich, natomiast pozostałe zajęcia będą miały charakter konsultacji, na które studenci zapisują się indywidualnie. Minimalna ilość konsultacji do odbycia dla każdego studenta w ciągu roku akademickiego to cztery. Będzie również istniała możliwość wygłoszenia referatu przed grupą na temat swoich badań (opcja dla chętnych). Zajęcia dotyczące teorii (metodologia i warsztat pracy badacza) będą miały formę dyskusji i warsztatów, podczas których studenci będą mieli okazję do aktywnego uczestnictwa. Na zajęcia teoretyczne konieczne będzie przeczytanie zaproponowanych przez prowadzącą lub studentów tekstów, których znajomość będzie weryfikowana aktywnością lub krótkim testem pisemnym (do wyboru przez studenta).
Literatura
"MLA Handbook. Eight Edition", MLA, New York, 2016 / https://style.mla.org/
W zależności od wybranych przez uczestników seminarium tematów i zagadnień, lista lektur może zostać wzbogacona o nowe pozycje. Poniższa bibliografia ma więc charakter orientacyjny. Wszystkie wymienione pozycje mogą być udostępnione studentom przez prowadzącą seminarium.
Ahmed, Sara, "The Promise of Happiness", Duke University Press, 2010 (fragmenty)
Augé, Marc, "Los “no lugares”. Espacios del anonimato. Una antropología de la Sobremodernidad". Gedisa, 2000 (fragmenty)
Blanco, Carmen "El contradiscurso de mujeres", Nigra, Vigo, s.f. (fragmenty)
Berger, John "Modos de ver", Gustavo Gili, Barcelona, 2016 (fragmenty).
Bornay, Erika "Arte se escribe con M de mujer", Sd edicions, Barcelona, 2009 (fragmenty).
Chomsky, Noam "Razones para la anarquía", Malpaso, Barcelona, 2014 (fragmenty).
Davis, Ben "9,5 Theses on Art and Class", Haymarket Books, Chicago, 2013 (fragmenty).
Fernández García, J. M. et al. (red.) "Textos de Mulher/Muller/Mujer", Universidad de Extremadura, Cáceres, 2004 (fragmenty).
Harvey, David. Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja. Bęc Zmiana, 2012.
Illouz, Eva. Intimidades congeladas. Las emociones en el capitalismo. Katz Ediciones, 2007 (fragmenty)
Múñoz López, Pilar "Mujeres españolas en las artes plásticas", Síntesis, Madrid, 2003 (fragmenty).
Reimóndez, María, “Pasados diversos, futuros prometedores”. Itinerarios, 20, 2014, pp. 13-24.
Standing, Guy, "Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa". PWN, 2014.
Lektura uzupełniająca:
BOGUSZEWICZ, Maria (2014) “Droga do autonomii: Katalonia, Kraj Basków i Galicja jako przykład emancypacji kultur mniejszościowych” en: A. W. Brzezińska y J. Schmidt (ed.) Regiony i regionalizmy w Europie: Badania – Kreacje – Popularyzacje. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze: 101-113.
BOGUSZEWICZ, Maria y GARRIDO GONZÁLEZ, Ana, ed. (2014) “Identidade, memoria e xénero: un achegamento panorámico aos Estudos Galegos” (dossier). Itinerarios (Universidad de Varsovia). Vol.20: 8-121.
BOGUSZEWICZ, Maria (2016) “Amor de tango de María Xosé Queizán y los discursos feministas de la Transición desde una perspectiva sociocrítica”. Sociocriticism.(Universidad de Granada).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: