Hiszpania wielokulturowa 3305-HW-SEM-LIC
Celem seminarium jest badanie tożsamości niehegemonicznych manifestujących się w kulturze i historii Hiszpanii. Ze względu na historyczne i kulturowe uwarunkowania, na seminarium zostaną omówione przede wszystkim problemy związane z sytuacją kobiet i mniejszości seksualnych oraz tzw. "kulturami mniejszościowymi". W ramach zajęć studenci zapoznają się więc z wiodącymi prądami feminizmu, queer oraz ideologiami narodowościowymi i postkolonialnymi. Następnie dokonają wyboru własnego tematu badań i dostosują do niego odpowiednią metodologię. Nauczą się przyjętego dla seminarium systemu zapisu bibliograficznego i opanują technikę pisania pracy naukowej. W rezultacie przeprowadzą samodzielne badania i zredagują na ich podstawie pracę licencjacką w języku hiszpańskim.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W04: ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą, kulturą, historią i językiem
K_W07: ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii literatury Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej
K_W10: ma podstawową wiedzę o miejscu iberystyki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
K_W11: ma elementarną wiedzę o kierunkach badań w językoznawstwie, literaturoznawstwie, kulturoznawstwie, filozofii
K_W13: ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie procesów literackich, kulturowych i historycznych w obszarze Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej
K_W14: zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_U01: potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
K_U02: posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie językoznawstwa, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa, filozofii i historii
K_U03: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U04: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U05: potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_U06: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
K_U07: potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii w języku polskim i hiszpańskim/portugalskim
K_U08: posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i hiszpańskim/portugalskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U09: posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i hiszpańskim/portugalskim, z zakresu problematyki iberystycznej i zagadnień z nią związanych
K_U11: posiada kompetencję językową w zakresie języka hiszpańskiego/portugalskiego na poziomie zaawansowanym w języku pisanym i mówionym - poziom C1, umożliwiającą zrozumienie, analizę i interpretację, a także przygotowanie prac ustnych i pisemnych w zakresie językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii
K_K01: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K03: posiada kompetencje społeczne i językowe w zakresie komunikacji w społecznościach językowych hiszpańskich/portugalskich, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w grupie i przyjmować w niej różne role
K_K04: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania
K_K06: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata
K_K08: ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej
Kryteria oceniania
Jednym z kryteriów oceny jest obecność na zajęciach, a w przypadku osób przebywających na stypendium Erasmus regularny kontakt mailowy. Kolejnym kryterium jest przedstawienie przez każdego uczestnika interesującego go zagadnienia w formie referatu, a w przypadku osób przebywających na stypendium Erasmus inna forma przedstawienia wyników badań. Studenci są także zobowiązani do wykonywania cotygodniowych prac cząstkowych wynikających z nabywanych w trakcie zajęć wiadomości i postępów pracy nad dysertacją. Na zakończenie pierwszego semestru konieczne będzie przedstawienie planu pracy i wstępnej bibliografii, a na zakończenie drugiego ukończonej pracy licencjackiej
Literatura
"MLA Handbook. Eight Edition", MLA, New York, 2016 / https://style.mla.org/
W zależności od wybranych przez uczestników seminarium tematów i zagadnień, lista lektur może zostać wzbogacona o nowe pozycje. Poniższa bibliografia ma więc charakter orientacyjny:
Foucault, Michel "Historia de la sexualidad", Gallimard, 2012.
Labanyi, Jo, "Pensar los afectos" https://vimeo.com/159481670
Mayayo, Patricia, "Historias de mujeres, historias del arte", Cátedra, Madris, 2015 (fragmentos).
Mejía Ruíz, Carmen, "Transculturalidad e hibridismo en las literaturas ibéricas", Franco Cesati Editore, Firenze, 2016 (fragmenty).
Moreno Cabrera, Juan Carlos, "El nacionalismo lingüístico", Península, Barcelona, 2008 (fragmenty).
Purchla, Jacek (red.) "Od świata granic do świata horyzontów", Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków, 2001 (fragmenty).
"Requiem for the American Dream" (Noam Chomsky: wywiad) 2015
https://www.netflix.com/search?q=requiem&jbv=80083790&jbp=0&jbr=0
Yuval-Davis, Nira "Situated Intersectionality and the Meanings of Culture", 2017 http://consellodacultura.gal/mediateca/evento.php?id=200539
Velayos, Carmen et al. (red.) "Feminismo ecológico", Universidad de Salamanca, 2007 (fragmenty).
Vinyes, Rcard, "Irredentas", Planeta, Madrid, 2010 (fragmenty).
Lektura uzupełniająca:
BOGUSZEWICZ, Maria (2014) “Droga do autonomii: Katalonia, Kraj Basków i Galicja jako przykład emancypacji kultur mniejszościowych” en: A. W. Brzezińska y J. Schmidt (ed.) Regiony i regionalizmy w Europie: Badania – Kreacje – Popularyzacje. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze: 101-113.
BOGUSZEWICZ, Maria y GARRIDO GONZÁLEZ, Ana, ed. (2014) “Identidade, memoria e xénero: un achegamento panorámico aos Estudos Galegos” (dossier). Itinerarios (Universidad de Varsovia). Vol.20: 8-121.
BOGUSZEWICZ, Maria (2016) “Amor de tango de María Xosé Queizán y los discursos feministas de la Transición desde una perspectiva sociocrítica”. Sociocriticism.(Universidad de Granada).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: