Historia PALOP I 3305-HPALOP1-11
Celem zajęć jest przedstawienie historii krajów afrykańskich języka portugalskiego (Angola, Mozambik, Gwinea Bissau, Wyspy Zielonego Przylądka, Wyspa Św. Tomasza i Książęca) na tle innych krajów kontynentu. Swoim zakresem przedmiot obejmuje całość historii krajów grupy PALOP od czasów prahistorycznych do współczesności. Podczas kursu studenci zapoznają się z dziejami królestw przedkolonialnych znajdujących się na terenach dzisiejszej Angoli, Mozambiku i Gwinei Bissau, poznają specyfikę portugalskiego systemu kolonialnego oraz zapoznają się z najnowszą, postkolonialną historią tych krajów.
W trakcie zajęć zostaną poruszone następujące zagadnienia:
1. Wprowadzenie. Grupy etniczne i językowe w PALOPach.
2. Afryka przed przybyciem Portugalczyków.
3. Przedkolonialne królestwa afrykańskie w PALOPach.
4. Przybycie Portugalczyków do Afryki. Pierwsze kontakty.
5. Niewolnictwo.
6. Podbój Afryki.
7. Organizacja kolonii portugalskich.
8. Narodziny ruchów narodowowyzwoleńczych.
9. Wojny o niepodległość.
10. Pierwsze lata niepodległości i afrostalinizm.
11. Wojny domowe w Angoli i Mozambiku.
12. PALOPy w XXI wieku: aktualna sytuacja polityczna.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W02-Student zna i rozumie podstawową terminologię dotyczącą badania historii PALOPów
K_W03-Student zna i rozumie metodologię badań nad historią PALOPów
K_W04-Student zna i rozumie miejsce studiów nad historią PALOPów w studiach portugalistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
K_W06 Student zna i rozumie fenomeny z zakresu historii PALOPów
K_W08-Student zna i rozumie wyznaczniki niezbędne w profesjonalnej analizie procesów historycznych PALOPów
K_W09-Student zna i rozumie współczesne życie kulturalne Afryki portugalskojęzycznej
Umiejętności:
K_U01-Student potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące historii krajów grupy PALOP
K_U03-stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w zakresie badań nad historią PALOPów
K_U04-Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla badań nad hsitoria PALOPów
K_U05-Student potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury PALOPów, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_U06-Student potrafi merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
Kompetencje społeczne:
K_K01-Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K03-Student będzie zdolny do komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich
Student będzie zdolny do:
K_K06-brania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu
K_K07-aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu - Afryka portugalskojęzyczna- przy wykorzystaniu różnych mediów i form
K_K08-śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w PALOPach
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne po pierwszym semestrze - materiał dotyczący zagadnień omawianych na zajęciach oraz wskazanych lektur obowiązkowych. Udzial w zajeciach jest obowiazkowy. Student moze miec dwie nieobecnosci, ale jest zobowiazany do nadrobienia materialu i zaliczenia zajec najpozniej w dn. ostatnich zajęć.
Literatura
Obowiązkowa
1. M. Tymowski, Europejczycy i Afrykanie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2017.
2. B.Hlibowicka-Węglarz, Portugalskie języki kreolskie w Afryce, Lublin 2013 (pierwsze rozdziały);
3. S. Lindqvist, Wytępić całe to bydło, Warszawa 2009.
4. M. F. Gawrycki, W. Lizak, Kuba i Afryka. Sojusz dla rewolucji, Warszawa 2006.
5. M.Newitt, A History of Mozambique, London 1995 (on-line)
6. P. Curtin et al., Historia Afryki. Narody i cywilizacje, Gdańsk 2003.
7. M.Meredith, Historia Współczesnej Afryki. Pół wieku niepodległości, Warszawa: 2011.
8. R. Oliver i A. Atmore, Dzieje Afryki po 1800 roku, Warszawa 2007.
9. B.Davidson, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, Warszawa 2011.
+ teksty dostarczane on-line przez Prowadzącą
Dodatkowa:
Tymowski, Państwa Afryki Przedkolonialnej, Wrocław 1999.
G. Balandier, Życie codzienne w państwie Kongo w XVI-XVIII w, Warszawa 1970.
P. de Carvalho, Struktura społeczna społeczeństwa kolonialnego Angoli, Warszawa 1989.
4. W.M. James, Historical Dictionary of Angola, Oxford 2004 (on-line)
5. R. Kapuściński, Jeszcze dzień życia, Warszawa 1976.
6. K. Somerville, Angola: politics, economics and society, London 1986.
7. J. IIifffe, Afrykanie dzieje kontynentu, Kraków 2011.
W cyklu 2023Z:
Obowiązkowa Dodatkowa: |
W cyklu 2024Z:
Obowiązkowa Dodatkowa: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajecia sa obowiazkowe. Studenta moze nie byc dwa razy, ale jest zobowiazany do nadrobieniamaterialu i zaliczenia zajec do konca ich trwania. |
W cyklu 2024Z:
Zajecia sa obowiazkowe. Studenta moze nie byc dwa razy, ale jest zobowiazany do nadrobieniamaterialu i zaliczenia zajec do konca ich trwania. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: