Historia Portugalii II ćwicz. 3305-HP-21c
- Pierwsza Republika (1910-1926) i jej problemy; demograficzne i społeczne (rodzina, kwestia religijna), rolnictwo (własność ziemi), przemysł, transport i komunikacja. Kryzys ekonomiczno- finansowy i ideologiczny.
- Portugalski interes narodowy, kolonialny i republikański w czasie I-szej wojny światowej (Portugalski Korpus Ekspedycyjny). Sidónio Pais i jego „Nowa Republika” (1918 - 1919).
- Portugalia po I-szej wojnie światowej. Nowe warunki. Niestabilność polityczna. Koniec Pierwszej Republiki (1926) i początek tzw. „Nowego Państwa” (1928). Ideologia integralizmu i portugalskiego faszyzmu - António de Oliveira Salazar.
- Ideologia i praktyka „Nowego Państwa”. Państwo korporacyjne i autorytatywne. Elementy faszystowskie („Unia Narodowa”, „Legion Portugalski”, „Młodzież Portugalska” i inne organizacje totalitarne). Mechanizmy represji (PVDE, PIDE). Stosunki z Kościołem.
- Neutralność Portugalii w czasie II-giej Wojny Światowej - uwarunkowania polityczne i ekonomiczne (sojusznicy i eksport wolframu do hitlerowskich Niemiec). Salazar wobec Aliantów (od „neutralności” do udostępnienia baz na Azorach)
- Portugalia po II-giej wojnie światowej - polityczny kryzys i działalność opozycji (Terytoria Zamorskie - początki ruchów niepodległościowych w Afryce). Pierwsze „wolne” wybory parlamentarne. Niepokoje lat 1958-1962. Wojna kolonialna w portugalskiej Afryce (1961-1974). Śmierć Salazara i przejęcie władzy przez Marcelo Caetano. Zaostrzenie się sytuacji w kraju.
- Rewolucja Goździków ( 1974) jej przyczyny i skutki polityczne ( m. innymi na arenie międzynarodowej), społeczne i gospodarcze. Burzliwy rok 1975 i proces demokratyzacji kraju.
- Koniec portugalskiej wojny kolonialnej. Konsekwencje ogłoszenia niepodległości krajów afrykańskich. Sytuacja Angoli , Mozambiku i Wysp Zielonego Przylądka od roku 1975 do początku XXI wieku - postawa Portugalii wobec byłych kolonii.
- Problematyka polityczna i gospodarcza współczesnej Portugalii - partie polityczne ( ich programy i liderzy), Portugalia w Unii Europejskiej ( aspekty polityczne i ekonomiczne), stan portugalskiej gospodarki w ostatnich latach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student
K_W08 - ma podstawową wiedzę z zakresu historii kultury Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej - wiedza na temat historii i kultury Portugalii od początku wieku XIX po czasy współczesne (fakty z historii Portugalii oraz Brazylii i pozostałych byłych kolonii)
K_W09 - ma podstawową wiedzę o procesach i faktach z historii Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej w kontekście historii światowej - kojarzenie faktów historycznych je ze zjawiskami kulturowymi (style architektoniczne, główne budowle, rzeźba, malarstwo, wybitne dla danej epoki dzieła literackie).
K_W13 - ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie procesów literackich, kulturowych i historycznych w obszarze Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej
K_U05 - potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym - potrafi usytuować dzieje Portugalii w perspektywie historii powszechnej a także potrafi ocenić udział Portugalii (Brazylii oraz krajów afrykańskich j. portugalskiego) w panoramie cywilizacji światowej.
K_U01 - potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje - potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje związane z historią i kulturą krajów portugalskojęzycznych
K_U08 - posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i hiszpańskim/portugalskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł -pPosiada umiejętność przygotowania przygotowania typowych prac pisemnych w języku portugalskim dotyczących zagadnień z zakresu problematyki historycznej i kulturowej.
K_K08 - ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej -
Student ma wyrobiony nawyk śledzenia bieżących wydarzeń społeczno-politycznych nie tylko Portugalii ale także Brazylii i krajów afrykańskich języka portugalskiego.
K_U04 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii w typowych sytuacjach profesjonalnych - posiada również aparat pojęciowy pomocny w dalszych studiach nad historią kultury luzofońskiej.
K_W01 - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej
K_K01 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Kryteria oceniania
Ocenie podlega aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Oliveira Marques, A.H de: História de Portugal, Palas Editora, Lisboa 1976
2. Primeira República em; História contemporânea de Portugal t.III i IV, Lisboa 1986
3. Ramos, Rui: Historia de Portugal, A Esfera dos Livros, 2009
4. 2. Estado Novo em; História contemporânea de Portugal t.V i VI, Lisboa 1986
Literatura uzupełniająca;
1. Santos Alipio, Elsa, Do 5 de Outubro à integração europeia (1910 – 1986), em; História, Nr.32, Janeiro 2001, pp.26 -30
2. Cardoso Reis, Bruno, Os primeiros 50 anos de Fátima, História, Nr.29, Outubro 2000, pp.16-27
3. Magalhães Ramalho, Margarida, O olhar dos outros, em: Lisboa uma cidade em tempos de guerra, INCM, 2012, pp.20-47
4.Cartas da guerra (varios autores), em: JL 9-22 nov 2005, pp.10-15
5.Cartas da guerra (varios autores), em: JL 23 nov – 6 dez 2005, pp.10-13
Materiały umieszczane na platformie Moodle
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: