Historia i tekst w muzyce tradycyjnej Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej 3305-HMHA-SEM-LIC
Seminarium jest ukierunkowane na zapoznanie studentów z metodami badania historii gatunków muzycznych oraz analizy tekstów utworów, należących do muzyki tradycyjnej i popularnej świata hiszpańskojęzycznego.
Na wybranych przykładach, zaczerpniętych z bogatego dziedzictwa kultury muzycznej Hiszpanii i różnych krajów Ameryki Łacińskiej, zaprezentowane zostaną metody pracy ze źródłami pierwotnymi i wtórnymi oraz transkrypcji i analizy tekstów pieśni i piosenek. Przedstawione zostaną możliwości i trudności związane z badaniem tekstów muzyki tradycyjnej i popularnej, w tym należących do współczesnej kultury masowej.
Przykładowe zagadnienia:
1. Historia stylu flamenco i analiza wybranych tekstów: tangos de Triana, Málaga, Granada, Extremadura
2. Wybrany styl flamenco z grupy pieśni wyjścia y powrotu
3. Tradycje improwizowanej muzyki kreolskiej, popularnej w środowisku wiejskim różnych krajów Ameryki Łacińskiej i jej związki z muzyką trubadurów (canto improvisado, guajiros, repentistas, payadores).
4. Pieśń zaangażowana - Víctor Jara i ruch ´Nueva Canción.
5. Murga urugwajska. Komentarz do sytuacji polityczno-społecznej w karnawałowej formie.
6. Muzyka miejska, jako wyraz tożsamości kolejnych pokoleń (salsa, calypso, regguetón).
Podczas seminarium omówione zostaną zasady pisania pracy licencjackiej.
Studenci będą pracować indywidualnie nad wybranymi przez siebie tematami oraz prezentować na zajęciach efekty swojej pracy i wymieniać się spostrzeżeniami i uwagami.
Tematyka pracy powinna być związana z historią i/lub analizą tekstów różnych gatunków muzyki tradycyjnej i popularnej hiszpańskojęzycznego obszaru kulturowego, XX i XXI wieku.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Absolwent zna i rozumie:
- podstawowe metody analizy tekstów reprezentującym różne rejestry i style funkcjonalne języka hiszpańskiego (K_W02)
- podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań z dziedziny historii muzyki i analizy tekstów z krajów hiszpańskojęzycznych (K_W03)
UMIEJĘTNOŚCI:
Absolwent potrafi:
- czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim; K_U01
- przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim; K_U02
- rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; K_U03,
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); K_U04,
- napisać oraz zredagować pracę licencjacką w języku hiszpańskim, z zastosowaniem odpowiednich metod oraz źródeł właściwych dla literaturoznawstwa oraz nauki i sztuce, w ramach studiów hispanistycznych; K_U05,
- przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz źródeł właściwych dla literaturoznawstwa oraz nauki i sztuce, w ramach studiów hispanistycznych; K_U06,
- , K_U07,
KOMPETENCIE SPOŁECZNE
K_K01, K_K02, K_K03, K_K04
- posiada kompetencje społeczne i językowe w zakresie komunikacji w hiszpańskich społecznościach językowych I potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w grupie i przyjmować w niej różne role K_K03
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata K_K06
- ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej K_K08
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia I semestru jest przedstawienie konspektu pracy licencjackiej i zaawansowana praca nad korpusem pracy (np. zgromadzenie tekstów muzycznych do późniejszej analizy) oraz literaturą przedmiotu (bibliografią).
Warunkiem końcowego zaliczenia zajęć jest napisanie i złożenie pracy licencjackiej.
Na ocenę końcową mają też wpływ:
- obecność i aktywny udział w dyskusjach na prezentowane tematy
- systematyczna praca własna
Literatura
Literatura (fragmenty):
Blanco Garza, J.L., Rodríguez Ojeda (2004) Las Letras del Cante Flamenco, Ed. Signatura, Sevilla.
Cenizo Jiménez, José, (2005), La madre y la compañera en las coplas flamencas, Ed. Signatura, Sevilla.
Gerhard Steingress (2007) Flamenco Postmoderno: Entre tradición y heterodoxia.
Michael Rösner (ed.), ¡Bailá! ¡Vení! ¡Volá! El fenómeno tanguero y la literatura: actas del coloquio en Berlín, febrero 1997, Verveurt, 2000.
Robert Farris Thompson (2006), Tango. The Art History of Love, Vintage Books, New York.
George Reid Andrews “Recordando Africa al inventar Uruguay”, en: Revista de Estudios Sociales, No.26, abril 2007, Bogota, Colombia. (también en versión inglesa)
Tony Evora (2003), Música cubana. Los últimos 50 años, Alianza Ed., Madrid.
Leopoldo Tablante (2014), El dólar de la salsa. Del barrio latino a la industria global de fonogramas, 1971 - 1999, Iberoamericana, Vervuert.
Umberto Eco (2007), Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Opracowania naukowe z zakresu współczesnych badań nad historią i tekstami różnych gatunków muzyki tradycyjnej w Hiszpanii i Ameryce Łacińskiej, w zależności od ustalonych tematów prac licencjackich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: