Historia Hiszpanii III 3305-HH3-21W
Przedmiotem konwersatorium będzie historia Hiszpanii począwszy od hiszpańskiej wojny domowej z lat 1936–1939 aż po chwilę obecną.
Prezentacja tematu będzie miała układ chronologiczno-rzeczowy.
W ramach konwersatorium zostaną wykorzystane materiały źródłowe, opracowania historyczne, a także literatura piękna i filmy.
Bloki tematyczne:
1. Geneza i przebieg hiszpańskiej wojny domowej 1936–1939.
- wybory z lutego/marca 1936 r. i rząd Frontu Ludowego
- zamach stanu z lipca 1936 r. i rewolucja
- Hiszpania „republikańska” vs Hiszpania „narodowa”
- interwencja zewnętrzna w konflikt
2. Dyktatura gen. Francisco Franco 1939–1975.
- neutralność i no-beligerancia w czasie II wojny światowej
- posguerra
- ewolucja dyktatury
3. Transición española 1975–1978.
- przejście do demokracji
- Konstytucja i system autonomii
4. Demokracja - od 1978 r.
- rządy UCD (1977–1982)
- rządy PSOE (1982–1996)
- rządy PP i PSOE (od 1996)
- separatyzm baskijski
- separatyzm kataloński
El tema del conversatorio será la historia de España desde la Guerra Civil Española hasta hoy en día.
La presentación del temario se efectuará en un orden cronológico y por temas.
En el conversatorio se utilizarán fuentes, elaboraciones históricas y también literatura y películas.
Bloque del temario:
1. La génesis y el curso de la Guerra Civil Española 1936-1939
- las elecciones de febrero/marzo de 1936 y el gobierno del Frente Popular
- el golpe de Estado de julio de 1936 y la revolución
- España “republicana” vs España “nacional”
- la intervención externa en el conflicto
2. La dictadura del general Francisco Franco 1939-1975
- la neutralidad y la no-beligerancia en la Segunda Guerra Mundial
- la posguerra
- la evolución de la dictadura
3. La Transición española 1975-1978.
- la transición a la democracia
- la Constitución y el sistema de autonomías
4. La democracia –desde 1978
- los gobiernos de la UCD (1977-1982)
- los gobiernos del PSOE (1982-1996)
- los gobiernos del PP y PSOE(desde 1996)
- el separatismo vasco
- el separatismo catalán
|
W cyklu 2024L:
Propaganda wojenna: piosenki, fotografia, wystawa w Paryżu. |
W cyklu 2025L:
Propaganda wojenna: piosenki, fotografia, wystawa w Paryżu. Propaganda de la guerra civil |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące historię Hiszpanii XX i początku XXI wieku; najważniejsze wydarzenia i procesy z zakresu historii Hiszpanii oraz istotne aspekty kultury hiszpańskiej tego okresu (K_W03; K_W06).
Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty dotyczące tematyki związanej z historią i kulturą Hiszpanii; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia związane z historią Hiszpanii; rozpoznawać różne rodzaje tekstów historycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii właściwej naukom historycznym; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł i opracowań historycznych (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod z zakresu nauki o historii; przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod obejmujących m.in. metodologie z zakresu nauki o historii oraz właściwych źródeł; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauki o historii (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07).
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze hiszpańskiej korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i historiografii Hiszpanii (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04).
El alumno sabe leer y comprender textos sobre historia y cultura españolas; exponer sus puntos de vista, opiniones, debatir, presentar temas elaborados sobre la historia de España; identificar diferentes tipos de textos históricos, ubicarlos en un contexto histórico y cultural general y analizarlos utilizando terminología básica relacionada con los estudios históricos; adquirir conocimientos y desarrollar habilidades de forma autónoma utilizando fuentes apropiadas y textos eruditos sobre la historia de España (textos fuente, estudios monográficos, etc.); escribir un ensayo usando métodos apropiados y fuentes apropiadas de los estudios históricos; preparar presentaciones orales utilizando métodos y fuentes apropiados para el campo de la historia; utilizar enfoques teóricos básicos, paradigmas de investigación y conceptos propios de los estudios históricos (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07).
El estudiante es capaz de realizar una evaluación crítica de sus propios conocimientos y habilidades y comprende la necesidad de mejora y desarrollo continuos; planificar y organizar el trabajo, desarrollando su espíritu empresarial, la colaboración en equipo y el cumplimiento de la ética profesional; participación activa en la cultura de la región estudiada utilizando diversas formas y medios y trabajar tanto en equipo desempeñando diversos roles como de manera autónoma; mantenerse informado sobre los procesos y fenómenos contemporáneos que ocurren en la cultura y la historiografía españolas (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04).
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową z przedmiotu składają się trzy oceny cząstkowe.
Ocena referatu wygłoszonego przez studenta.
Ocena aktywności podczas zajęć.
Na koniec semestru studenci będą musieli napisać egzamin pisemny (ok. 15 pytań). Jego wynik będzie stanowić podstawę oceny końcowej.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności.
Istnieje możliwość egzaminu ustnego. Zasady takiego alternatywnego zaliczenia będą ustalane indywidualnie z chętnymi studentami.
La nota final de la asignatura consta de tres notas parciales.
La presentación de un informe
La actividad en clases,
Al final del semestre, los estudiantes deberán realizar una prueba escrita de 15 preguntas abiertas. Su resultado será el componente decisivo de la nota final.
La asistencia a clases es obligatoria. Se permiten dos ausencias injustificadas.
El examen oral podrá ser una alternativa . Las reglas para dicha evaluación alternativa se acordarán individualmente con los estudiantes.
Literatura
PODRĘCZNIKI
T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii, Ossolineum, Wrocław 2009
Ch. Esdayle, La quiebra del liberalismo, 1808-1939, Critica, Barcelona 2000
J. Tusell, Dictadura franquista y democracia, 1939-2004, Critica, Barcelona 2005
DODATKOWE (wybrane fragmenty)
Paloma Aguilar Fernández, El resurgir del pasado en España, Taurus, Madrid 2018
José Álvarez Junco, Mater Dolorosa. La idea de España, Taurus, Madrid 2001
Bartolomé Bennassar, Historia de los españoles, Critica, Barcelona 1989
William Callahan, La Iglesia católica en España, Critica 2005
Eslava Galán, “Coitus interruptus”. Planeta, Barcelona 1997
Tadeusz Miłkowski, Kościół w społeczeństwie hiszpańskim XIX i XX wieku. Od mnichów na wojnie do wojny z mnichami, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łąck 2006.
Pérez Díaz, Powrót społeczeństwa obywatelskiego w Hiszpanii, Znak, Kraków 1996
Ksawery Pruszyński, W czerwonej Hiszpanii Czytelnik, Warszawa, kilka wydań
Carlos Rojas, Burbonowie pozbawieni tronu, Kraków 2001, TAiWPN Universitas
Gabriel Tortella, El desarrolló de la España contemporánea, Alianza, Madrid 2004
D. Chacón La voz dormida (fragmenty)
Artykuły:
C. García Santa Cecilia “Corresponsal en España” http://cvc.cervantes.es/actcult/corresponsales/sta_cecilia.htm
B. Llopis “Así censuraba el franquismo” http://www.elmundo.es/cronica/2013/11/17/5284be6f63fd3d09408b457d.html
X.F. Coronado La censura franquista: crónica de un despropósito, http://semanal.jornada.com.mx/2016/12/02/la-censura-franquista-cronica-de-un-desproposito-1712.html
Breve historia del consumo de drogas en el Estado español https://www.nodo50.org/ekintza/spip.php?article57
“Guía de la buena esposa” (sin fecha)
Artykuły prasowe (El Pais, La Vanguardia, El Publico)
|
W cyklu 2024L:
PODRĘCZNIKI DODATKOWE (wybrane fragmenty) Artykuły: |
W cyklu 2025L:
PODRĘCZNIKI DODATKOWE (wybrane fragmenty) Artykuły: ADICIONALES (fragmentos escogidos) Capitulos, articulos: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: