Historia Hiszpanii I 3305-HH1-11W
Celem kursu jest przybliżenie studentom historii Hiszpanii od czasów prehistorycznych do epoki napoleońskiej. Kurs jest ukierunkowany na przedstawienie historycznie uwarunkowanej różnorodności kulturowej Hiszpanii i jej znaczenia dla ewolucji kształtu społeczeństwa hiszpańskiego. Ponadto obejmuje omówienie przemian politycznych, społecznych i kulturowych zachodzących na Półwyspie Iberyjskim w starożytności, średniowieczu i nowożytności, z uwzględnieniem tematyki: kolonizacji Półwyspu, powstania i upadku państwa wizygockiego, emiratu i kalifatu kordobańskiego, ewolucji terytorialnej królestw chrześcijańskich i ich zjednoczenia, odkrycia geograficzne i ekspansja terytorialna, rządy dynastii Habsburgów i Burbonów.
Podczas zajęć zostaną omówione następujące tematy:
1. Dawne kultury zamieszkujące Półwysep Iberyjski. Tartessos. Baskowie, Iberowie, Celtowie.
2. Kolonizacja grecka, fenicka, kartagińska, rzymska.
3. Najazd plemion gockich. Królestwo Wizygotów.
4. Podbój arabski i kultura Al-Andalus.
5. Upadek Kalifatu Kordoby. Almohadzi i Almorawidzi.
6. Rekonkwista. Pierwsze państwa chrześcijańskie: Królestwo Asturii, Królestwo Leonu, Królestwo Nawarry, Królestwo Kastylii, Hrabstwo Barcelony.
7. Współistnienie trzech kultur na Półwyspie Iberyjskim. Alfons X Mądry i ożywienie kulturalne.
8. Królestwo Kastylii i Królestwo Aragonii. Odmienne kierunki rozwoju.
9. Rządy Izabeli Kastylijskiej i Ferdynanda Aragońskiego. „Podwaliny Imperium”.
10. Karol I Habsburg i Filip II Habsburg
12. Czarna legenda: inkwizycja i ekspansja.
13. Upadek potęgi Monarchii Hiszpańskiej? Rządy Filipa III, Filipa IV i Karola II.
14. Dojście Burbonów do władzy w Hiszpanii.
15. Epoka napoleońska.
W cyklu 2023Z:
Celem zajęć jest przybliżenie studentom historii Hiszpanii od czasów prehistorycznych do okresu odkryć geograficznych, ze szczególnym uwzględnieniem procesów społecznych i kulturowych zachodzących na Półwyspie Iberyjskim. Kurs jest ukierunkowany na przedstawienie historycznie uwarunkowanej różnorodności kulturowej Hiszpanii i jej znaczenia dla formowania się społeczeństwa hiszpańskiego. Ponadto obejmuje omówienie przemian politycznych zachodzących na Półwyspie Iberyjskim w średniowieczu okresie nowożytnym: powstanie i upadek państwa wizygockiego, emiratu i kalifatu kordobańskiego, ewolucja terytorialna królestw chrześcijańskich aż ich zjednoczenia, epoka odkryć geograficznych i podbojów kolonialnych, rządy dynastii Habsburgów do końca XVII w. Podczas zajęć zostaną omówione następujące tematy: |
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest przybliżenie studentom historii Hiszpanii od czasów prehistorycznych do okresu odkryć geograficznych, ze szczególnym uwzględnieniem procesów społecznych i kulturowych zachodzących na Półwyspie Iberyjskim. Kurs jest ukierunkowany na przedstawienie historycznie uwarunkowanej różnorodności kulturowej Hiszpanii i jej znaczenia dla formowania się społeczeństwa hiszpańskiego. Ponadto obejmuje omówienie przemian politycznych zachodzących na Półwyspie Iberyjskim w średniowieczu okresie nowożytnym: powstanie i upadek państwa wizygockiego, emiratu i kalifatu kordobańskiego, ewolucja terytorialna królestw chrześcijańskich aż ich zjednoczenia, epoka odkryć geograficznych i podbojów kolonialnych, rządy dynastii Habsburgów do końca XVII w. Podczas zajęć zostaną omówione następujące tematy: |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie przedmiot, podstawową terminologię i kierunki badań historii Hiszpanii, obejmującą okres od starożytności do XIX wieku; najważniejsze wydarzenia i procesy historyczne i kulturowe Hiszpanii (K_W03; K_W06).
Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty dotyczące tematyki związanej z historią i kulturą Hiszpanii; przedstawić i uargumentować własne poglądy z wybranych zagadnień dotyczących dziejów Hiszpanii; rozpoznawać różne rodzaje tekstów historycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii historycznej; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich opracowań źródłowych i monografii historycznych; napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem odpowiedniej metodologii i źródeł historycznych; przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiedniej metodologii i źródeł historycznych; posługiwać się podstawową terminologią z zakresu historii Hiszpanii (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07).
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnej i indywidualnej pracy oraz rozumie potrzebę doskonalenia się i rozwoju przez całe życie; planowania i organizacji pracy, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze hiszpańskiej korzystając z różnych form przekazu oraz do pracy zespołowej lub indywidualnej, na różnych polach; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i historiografii Hiszpanii (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04).
Kryteria oceniania
Wiedza przekazywana w formie wykładu, prezentacji, dyskusji, opartej na lekturze i analizie wybranych materiałów.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie niezliczone nieobecności), aktywność na zajęciach (prezentacje, dyskusja; 2 nieprzygotowania w semestrze), egzamin ustny z materiału omawianego na zajęciach.
Literatura
Brouwer J., Joanna Szalona. Tragiczne życie w niespokojnym czasie, Warszawa 1991.
Catlos B., Królestwa wiary: nowa historia muzułmańskiej Hiszpanii, Poznań 2019.
Collins R., Hiszpania w czasach Wizygotów, Warszawa 2007.
Defourneaux M., Życie codzienne w Hiszpanii w wieku złotym, Warszawa 1968.
Fernández Álvarez M., Cesarz Karol V, Warszawa 2003.
Fernández Álvarez M., Izabela Katolicka, Warszawa 2007.
Kamen H., Imperium hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku, Warszawa 2008.
Kamen H., Inkwizycja hiszpańska. Rewizja historyczna, Warszawa 2005.
Kubiaczyk F., Między wojną a dyplomacją. Ferdynand Katolicki i polityka zagraniczna Hiszpanii w latach 1492-1516, Kraków 2010.
Lipczak A., Lajla znaczy noc, Kraków 2020.
Maciejowski M., Rzymski podbój Hiszpanii (218-178 przed Chr.). Aspekty polityczne, militarne i społeczne, Oświęcim 2012.
Makowiecka G., Po drogach polsko-hiszpańskich, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984.
Menocal, M.R., Ozdoba świata. Jak muzułmanie, żydzi i chrześcijanie tworzyli kulturę tolerancji w średniowiecznej Hiszpanii, Kraków 2006.
Miłkowski T., Machcewicz P., Historia Hiszpanii, Wrocław 2009.
Morawski R., Nieuważny A., Wojsko Polskie w służbie Napoleona. Gwardia: szwoleżerowie, Tatarzy, eklererzy, grenadierzy, Warszawa 2008.
Nooteboom C., Drogi do Santiago, Warszawa 2007.
Parker G., Filip II : król nieprzezorny: nowa biografia, Warszawa 2021.
Parker G., Filip II, Warszawa 1985.
Rawlings H., Inkwizycja hiszpańska, Kraków 2009.
Ruiz Martín F., Relacje między Hiszpanią a Polską w XVI wieku. Karol V i Filip II – Zygmunt I i Zygmunt II August, Warszawa 2022.
Schad M., Hiszpański dom panujący, Warszawa 2003.
Skowron R., Dyplomaci polscy w Hiszpanii w XVI i XVII wieku, Kraków 1997.
Tuñón de Lara M. (red.), Historia Hiszpanii, Kraków 1999.
W cyklu 2023Z:
T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii, Ossolineum, Wrocław 2009. |
W cyklu 2024Z:
T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii, Ossolineum, Wrocław 2009. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Część wiedzy przekazywana w formie wykładu, część w formie dyskusji, opartej na lekturze wybranych materiałów, mającej na celu przeprowadzenia analizy i interpretacji zjawisk i procesów historycznych i kulturowych zachodzących w Hiszpanii. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności) oraz zaliczenie egzaminu pisemnego obejmującego materiał omawiany na zajęciach. |
W cyklu 2024Z:
Część wiedzy przekazywana w formie wykładu, część w formie dyskusji, opartej na lekturze wybranych materiałów, mającej na celu przeprowadzenia analizy i interpretacji zjawisk i procesów historycznych i kulturowych zachodzących w Hiszpanii. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności) oraz zaliczenie egzaminu pisemnego obejmującego materiał omawiany na zajęciach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: