Hiszpania w epoce Habsburgów: kultura i polityka 3305-HEH-SEM-LIC
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z kulturą hiszpańskiego Złotego Wieku, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu historyczno-politycznego epoki, myśli filozoficznej i politycznej, także rozwój literatury i sztuki w XVI i XVII w. Interdyscyplinarne podejście w badaniach nad tym okresem pozwoli studentowi na przeprowadzenie pogłębionej analizy procesów zachodzących w sferze politycznej oraz wpływu jaki wywierają na twórczość literacką i artystyczną. Tematyka zajęć obejmuje następujący zakres: problematyka władzy absolutnej w epoce Habsburgów, sylwetka doskonałego księcia z perspektywy antymakiawelizmu i neostoicyzmu, ukształtowanie systemu privanza i valimiento, kultura dworska, literatura i sztuka Złotego Wieku, polityka wewnętrzna i zagraniczna Hiszpanii w XVI i XVII w., Kontrreformacja i polityka religijna Habsburgów, relaciones de sucesos - druki ulotne o tematyce politycznej.
W trakcie pierwszego semestru student nabywa kompetencje związane z budową niezbędnych elementów warsztatu badawczego oraz sporządzania zapisów bibliograficznych, sporządzania cytat, przypisów, etc. Ponadto student określa temat badawczy swojej pracy, przeprowadza kwerendę biblioteczną i przedstawia wybraną bibliografię. Następnie przygotowuje plan i konspekt pracy. W drugim semestrze student przygotowuje i prezentuje w trakcie zajęć referaty z zakresu tematyki swojej pracy, a także omawia i poddaje pod dyskusję efekty prowadzonych przez siebie badań. Na zakończenie drugiego semestru student powinien mieć gotową pracę licencjacką.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W04, K_W10
student ma podstawową wiedze na temat metodologii badań nad historią, literaturą i kulturą
K_W07
student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii, literatury, myśli filozoficznej i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku
K_W13
student ma podstawową wiedzę niezbędną w analizie procesów historycznych, literackich i kulturowych zachodzacych w hiszpańskim Złotego Wieku
K_W14
student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności:
K_U01
student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu historii, kultury, literatury, myśli filozoficznej i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku
K_U02, K_U4
student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie historii, kultury, literatury, mysli filozoficznej i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku
K_U03
student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U5
student potrafi przeprowadzić analizę i interpretację zjawisk z zakresu historii, kultury, literatury, myśli filozoficznej i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku zastosowaniem znanych metod badawczych, w celu określenia ich znaczeń i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_U6
student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
K_U8, K_U9, K_U11
student posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych i ustnych w języku hiszpańskim z zakresu historii, kultury, literatury, mysli filozoficznej i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku
Kompetencje społeczne:
K_K01
student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04
student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie
K_K06
student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Hiszpanii
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności), aktywny udział w dyskusjach opartej na lekturze wybranych materiałów, prezentacja referatu związanego z tematem pracy licencjackiej oraz przygotowanie pracy licencjackiej.
Literatura
1. U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2007.
2. J.H.Elliott, Imperial Spain 1469-1716, Harmondsworth : Penguin Books, 1972.
3. J.H.Elliott, Spain and its world 1500-1700, New Haven ; London : Yale Univ. Press, 1989.
4. H.Kamen, Spain, 1469-1714: a society of conflict, London ; New York : Longman, 1996.
5. H.Kamen, La España imperial, Madrid : Anaya, 1991.
6. J.Lynch, España bajo los Austrias, Barcelona : Ediciones Península, 1970.
7. A.Domínguez Ortiz, The golden age of Spain 1516-1659, London : Weidenfeld and Nicolson, 1971.
8. M.Fernández Álvarez, Carlos V: un hombre para Europa, Madrid : Ediciones Cultura Hispanica, 1976.
9. J.Martínez Millá, Felipe II: la configuración de la monarquía hispana, Valladolid: Junta de Castilla y León : Condejería de Educación y Cultura, 1998.
10. J.Brown, Velázquez: painter and courtier, New Haven ; London : Yale University Press, 1986.
11. J. Martínez Millán, La monarquía de Felipe III, Madrid : Fundación MAPFRE, Instituto de Cultura, 2008.
12. J. Martínez Millán, La corte de Felipe IV: reconfiguración de la monarquía católica, Madrid : Ediciones Polifemo, 2015.
13. J.Alcalá-Zamora, Felipe IV: el hombre y el reinado, Madrid : Real Academia de la Historia : Centro de estudios Europa Hispánica, 2005.
14. J.Calvo Poyato, Carlos II el Hechizado y su época, Barcelona : Editorial Planeta, 1992.
15. H.Kamen, The Escorial: art and power i the Renaissance, New Haven ; London : Yale University Press, cop. 2010.
16. A.Domínguez Ortiz, El barroco, Madrid : Ministerio de Cultura, Dirección General de Difusión Cultural, 1978.
17. J.H.Elliott, The world of the favourite, New Haven ; London : Yale Univ. Press, 1999.
18. J.A.Maravall, La cultura del barroco: análisis de una estructura histórica, Barcelona : Editorial Ariel, 1975.
19. J.A.Maravall, Velázquez y el espíritu de la modernidad, Madrid : Ediciones Guadarrama, 1960.
20. J.A.Maravall, Estudios de historia del pensamiento español. Siglo XVII, Madrid : Ediciones Cultura Hispanica, 1975.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: