Hiszpania w wieku XVII-XIX: dzieje i kultura 3305-HDK-SEM-MGR
Zajęcia poświęcone będą głównie najważniejszym zagadnieniom, procesom i postaciom z historii i kultury Hiszpanii w wiekach XVII-XIX, szczególnie zaś postrzeganym za pośrednictwem egodokumentów (dokumentów osobistych): listów, pamiętników, wspomnień, relacji z podróży itp. Szczególny nacisk położony będzie na takie zagadnienia, jak: społeczeństwo i kultura; historia Madrytu; literatura podróżnicza (podróże Hiszpanów i do Hiszpanii); spotkania i zderzenia kultur. Szczególnym przykładem będą relacje z wypraw na Wyspę Wielkanocną.
Ponadto studenci zapoznają się z wybranymi lekturami z zakresu metodologii i filozofii historii. Poznają także zasady pisania akademickiego, co zastosują w praktyce, przygotowując pracę magisterską z wybranego przez siebie tematu. Jednym z elementów zajęć będzie indywidualna praca z każdym z uczestników nad poszczególnymi tematami prac magisterskich. Studenci będą także przygotowywać referaty z interesujących ich dziedzin, w tym omówienia postępów w pisaniu pracy. Dodatkowym elementem zajęć będą projekcje filmów o ogólnej naturze historyczno-społeczno-kulturowej; dyskusja nad mini pozwoli studentom na poszerzenie horyzontów myślowych.
Uwaga: nie prowadzę prac z tematyki współczesnej.
Uczestnicy będą otrzymywać rozmaite zadania, zarówno w trybie synchronicznym: dyskusje, referowanie opinii i wniosków – jak i w trybie asynchronicznym: materiały do oglądania/czytania w celu przygotowania referatu, niedługie zadania pisemne.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla historii Hiszpanii nowożytnej, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu historii Hiszpanii na poziomie rozszerzonym; powiązania filologii iberyjskiej z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych; podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; zjawiska historyczne i kulturalne w Hiszpanii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi; terminologię, teorię i metodologię z zakresu historii Hiszpanii nowożytnej; współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące historiografię Hiszpanii nowożytnej (S1K_W01; S1K_W02; S1K_W03; S1K_W04; S1K_W05; S1K_W06).
Student potrafi wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę dokumentów historycznych i zjawisk społecznych Hiszpanii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie historii Hiszpanii nowożytnej; samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie historii Hiszpanii nowożytnej i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową; wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej; porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami w języku hiszpańskim w zakresie historii Hiszpanii nowożytnej (S1K_U01; S1K_U02; S1K_U03; S1K_U06).
Student jest gotów do współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role; rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu; krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; aktywnego uczestnictwa w kulturze Hiszpanii korzystając z różnych form i mediów oraz potrafi pracować w zespole pełniąc różne role (S1K_K01; S1K_K02; S1K_K03; S1K_K04).
Kryteria oceniania
Na ocenę z seminarium składają się:
• postępy w pisaniu pracy magisterskiej
• obecność na zajęciach
• aktywność (udział w dyskusji przy omawianiu lektur, przygotowywanie referatów)
Aby zaliczyć pierwszy rok seminarium magisterskiego, student obowiązany jest oddać wstępny plan i bibliografię planowanej pracy. Na koniec drugiego roku zajęć student powinien oddać gotową pracę.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
• Francisco Alía Miranda, Técnicas de investigación para historiadores. Las fuentes de la Historia, Editorial Síntesis, Madrid 2008 (fragmenty)
• Alicia Alted Vigil, Juan A. Sánchez Belén, Métodos y técnicas de investigación en historia Moderna e Historia Contemporánea, Editorial universitaria Ramón Areces, Madrid 2008
• Wayne C. Booth, Gregory C. Colomb, Joseph M. Williams, Cómo convertirse en un hábil investigador, Editorial Gedisa, b.m., b.d.
• Virginia Braun, Victoria Clarke, Analiza tematyczna. Praktyczny przewodnik, PWN, Warszawa 2024
• Edward H. Carr, ¿Qué es la historia?, Editorial Planeta, Barcelona 2010
• Ewa Domańska, Jan Pomorski (red. nauk.), Wprowadzenie do metodologii historii, PWN, Warszawa 2022
• Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007
• Juan Pimentel, Testigos del mundo. Ciencia, literatura y viajes en la ilustración, Marcial Pons Historia, Madrid 2003
• Kazimierz Pawlik, Radosław Zenderowski, Dyplom z internetu. Jak korzystać z Internetu pisząc prace dyplomowe?, wyd. V, CeDeWu, Warszawa 2020
• Mary Louise Pratt, Imperialne spojrzenie. Pisarstwo podróżnicze a transkulturacja, WUJ, Kraków 2011
• Neil Rennie, Far-Fetched Facts. The Literature of Travel and the Idea of the South Seas, Oxford University Press, New York 1998
• Jerzy Topolski, Wprowadzenie do historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006
• Wybrane teksty z dziedziny analizy egodokumentów
• Wymienione lektury będą czytane w całości lub we fragmentach. Ponadto literatura zależeć będzie w dużej mierze od zainteresowań i potrzeb uczestników seminarium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: