Historia Ameryki Łacińskiej w kontekście procesów globalizacji (XVI-XXI wiek) 3305-HAL-SEM-LIC
Seminarium licencjackie ma na celu poznanie kluczowych aspektów historii Ameryki Łacińskiej i Karaibów w kontekście procesów globalizacji (XVI–XXI wiek), ze szczególnym uwzględnieniem procesów społecznych, ekonomicznych i kulturowych w kontekście ich powiązań z rozwojem światowego systemu przepływu ludności, kapitału, towarów i idei. Studenci będą mieli okazję zrozumieć funkcjonowanie tych procesów, na przykład na podstawie handlu niewolnikami afrykańskimi w obszarze atlantyckim; wymiany handlowej między metropolią a jej koloniami w Ameryce i na Filipinach, tworzeniem sojuszy współpracy ekonomicznej jak MERCOSUR oraz obiegu idei politycznych, społecznych i kulturowych między różnymi regionami świata wchodzącymi w interakcję z Ameryką Łacińską i Karaibami.
Analiza wybranych dzieł naukowych, dostarczy wiedzy na temat metodologii badawczej oraz procesów pozwalających zrozumieć historyczne mechanizmy kolonializmu i globalizacji, takich jak migracje, niewolnictwo, handel, przepływ informacji czy hybrydyzacja kultur. Wiedza, która umożliwi napisanie pracy licencjackiej ukazującej wpływ tych działań na kształtowanie się społeczeństw Ameryki Łacińskiej i Karaibów od okresu kolonialnego do współczesności i ich odzwierciedlenia dziś.
Seminarium ma za zadanie kompleksowe przygotowanie studentów do napisania pracy licencjackiej, będącej efektem ich samodzielnego projektu badawczego dotyczącego historii kolonialnej/współczesnej Ameryki Łacińskiej lub wpływu globalizacji na Amerykę Łacińską. Proces ten będzie opierał się na zdobytym doświadczeniu podczas ćwiczeń z krytyczną analizą literatury, doborem metodologii oraz na umiejętnym wykorzystaniu współczesnych narzędzi badawczych. Seminarium ma wspierać studentów na każdym etapie procesu twórczego – od wyboru tematu, przez gromadzenie źródeł i tworzenie bibliografii, aż po redakcję i finalizację pracy.
Przykładowa tematyka zajęć:
● Wczesna globalizacja/globalizacja - definicje i ramy teoretyczne.
● Rodzaje źródeł historycznych i metody analizy.
● Jak analizować zebrane materiały i na ich podstawie formułować wnioski.
● Narzędzia wykorzystywane podczas prowadzenia badań i pisania pracy naukowej.
● Kryteria wyboru tematu pracy licencjackiej i formułowanie pytań badawczych.
● Struktura projektu badawczego i określenie celów oraz zakresu pracy.
● Techniki wyszukiwania literatury naukowej i organizacja bibliografii.
● Jak napisać wstęp pracy licencjackiej czyli krytyczna analiza literatury
● Zasady poprawnej redakcji pracy naukowej – styl akademicki.
● Jak przygotować prezentację pracy licencjackiej
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2025: mieszany: w sali i zdalnie w sali | Ogólnie: w sali mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące historię Ameryki okresu kolonialnego (od podróży Kolumba do wojen niepodległościowych w Ameryce); podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W03; K_W09).
Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty dotyczące tematyki związanej z historią i kulturą Ameryki kolonialnej; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia związane z historią Ameryki kolonialnej; rozpoznawać różne rodzaje tekstów historycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii właściwej historii; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł i opracowań historycznych (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod z zakresu historii i historiografii kolonialnej; przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod obejmujących m.in. metodologie z zakresu historii oraz właściwych źródeł; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07).
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w działaniach związanych z historią kolonialną korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze, społeczeństwie i historiografii Ameryki Łacińskiej i Hiszpanii (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04).
Kryteria oceniania
Metody nauczania:
● Dyskusje grupowe oparte na analizie zadanych tekstów.
● Konsultacje indywidualne.
● Praktyczne warsztaty pisarskie i redagowanie tekstów.
Zasady zaliczenia seminarium:
● Obecność na zajęciach – dopuszczalne są maksymalnie 2 nieusprawiedliwione oraz 3 usprawiedliwione nieobecności.
● Aktywność – uczestnictwo w dyskusjach na temat zadanej literatury oraz wygłoszenie referatu związanego z tematem pracy licencjackiej.
Zadania w I semestrze:
● Przedstawienie pytań badawczych, planu badawczego oraz bibliografii dla pracy licencjackiej.
● W przypadku pracy opartej na analizie materiałów źródłowych student zobowiązany jest dostarczyć cyfrowe wersje dokumentów przeznaczonych do transkrypcji.
Zadania w II semestrze:
● Przedstawienie postępów w pisaniu pracy licencjackiej w trakcie trwania semestru.
● Złożenie gotowej pracy dyplomowej pod koniec semestru.
Wytyczne nt. korzystania z narzędzi Sztucznej Inteligencji: https://dokumenty.uw.edu.pl/dziennik/DURK/Lists/Dziennik/Attachments/134/DURK.2023.98.UURK.98.pdf
Literatura
Wybrana literatura:
● Bloch, Marc: Apología de la Historia o el oficio de historiador, México, FCE, 2001.
● Braudel, Fernand: Las Civilizaciones actuales. Estudio de Historia Económica y social, Madrid, Tecnos, 1993.
● Cruz Márquez, María Amanda: Manual del tesista. Metodología para la elaboración del proyecto de investigación de tesis de Historia, México, Palabra de Clío, 2021.
● Eco, Umberto: Cómo se hace una tesis?, Barcelona, Gedisa, 2001.
● Ferrer, Aldo: “América Latina y la globalización”, Revista de la CEPAL, Comisión Económica para América Latina y el Caribe, 1998.
● Gawrycki, Marcin Florian, ed.: Ameryka Łacińska wobec wyzwań globalizacji. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2006.
● Palomo Garrido, Aleksandro: “Apuntes teóricos para el estudio de la Globalización desde la perspectiva de las Relaciones Internacionales”, CONfines relacion. internaci. ciencia política, Monterrey, v. 8, n. 16, p. 69-109, 2012.
● Quijano, Aníbal: Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. Espacio Abierto, 28(1), pp. 255-301, 2019.
● Topolski, Jerzy: Metodología de la Historia, Madrid, Ediciones Cátedra, 1992.
● Wallerstein, Immanuel: "El moderno sistema-mundo y la evolución", Antiguo Oriente, Buenos Aires, vol. 5, 2007, pp. 231-242.
● Yun Casalilla, Bartolomé: Historia global, historia transnacional e historia de los imperios El Atlántico, América y Europa (siglos XVI-XVIII), Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2019.
* literatura może zostać uzupełniona o inne materiały bibliograficzne w zależności od tematyki prac licencjackich.
Narzędzia wspierające:
ChatGPT, Copilot – Pomoc w generowaniu konspektów, redakcji tekstów, wyszukiwaniu informacji.
LITMAPS – Asystent przeglądu literatury
Zotero – Organizacja i zarządzanie bibliografią.
Grammarly, DeepL – Korekta językowa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: