Gramatyka opisowa języka portugalskiego w wariancie europejskim II 3305-GOJPE-21
Problematyka zajęć:
1. Przedmiot składni, definicja zdania, rodzaje zdań, podstawowe składniki zdania, struktura zdania, zdanie proste a złożone.
Zdanie proste:
2. Struktura zdania prostego, syntagmy - ich rodzaje i funkcjonowanie w zdaniu prostym.
3. Funkcja podmiotu, rodzaje podmiotu w języku portugalskim.
4. Typy orzeczenia w języku portugalskim, relacje między podmiotem a orzeczeniem.
5. Dopełnienia bliższe i dalsze, dopełnienie bliższe tzw. "COD preposicionado".
6. Okoliczniki, ich rodzaje.
7. Dopełnienie strony biernej, użycie przyimków por i de.
8. Środki wyrazu przydawki w języku portugalskim, apozycja.
Zdanie złożone:
9. Struktura zdania złożonego, relacja współrzędności i podrzędności.
10. Rodzaje zdań współrzędnie złożonych.
11. Rodzaje zdań podrzędnie złożonych.
12. Zdania tzw. reduzidas (reprezentowanych przez formy infinitivo pessoal. gerúndio oraz particípio).
13. Szczegółowa analiza wszystkich typów zdań w języku portugalskim, prezentacja możiwości ich przekształacania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
efekty uczenia K_W02 - podstawową terminologię nauk humanistycznych w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów, jej źródła, oraz zastosowania.
K_W03 - metodologię badań w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów.
K_W04 - miejsce studiów nad portugalskim obszarem językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi.
K_W06 - fenomeny z zakresu historii, historii literatury i kultury portugalskiego obszaru językowego.
K_U03 - stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów.
K_K02 - podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności.
Kryteria oceniania
aktywność na zajęciach, oceny ze sprawdzianów, egzamin
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Campos, M.H.C., Xavier, M.F., Sintaxe e Semântica do Português, Universidade Aberta, Lisboa, 1991.
2. Cegalla, D.P., Novíssima gramática da língua portuguesa, Companhia Editora nacional, São Paulo, 1991.
3. Cuesta, P. V., Mendes da Luz, M. A., Gramática da Língua Portuguesa, Edições 70, Lisboa, 1971.
4. Cunha, C., Cintra, L., Nova gramática do português contemporâneo, Edições João Sá da Costa, Lisboa, 1984.
5. Mateus, M. H. M., Brito, A. M., Duarte, I., Faria, I. Hub, Gramática da Língua Portuguesa, Caminho, Lisboa, 1989.
6.Vilela, M., Gramática da Língua Portuguesa, Almedina,Coimbra, 1995
W cyklu 2023Z:
|
W cyklu 2024Z:
|
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajęcia prowadzone są w trybie zdalnym w semestrze zimowym 2021/2022. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia prowadzone są w trybie zdalnym w semestrze zimowym 2021/2022. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: