Gramatyka opisowa języka portugalskiego w wariancie europejskim 3305-GOJPE-11
1. Morfologia – przedmiot i zakres morfologii, morfemy leksykalne vs morfemy gramatyczne, fleksja vs słowotwórstwo, klasy odmienne i nieodmienne, kategorie gramatyczne
2. Analiza morfologiczna poszczególnych części mowy w języku portugalskim:
2.1. Rzeczowniki (kategorie gramatyczne rodzaju i liczby)
2.2. Przymiotniki (rodzaj, liczba i stopień)
2.3. Determinanty (rodzajnik i inne determinanty)
2.4. Zaimki (osobowe, dzierżawcze, wskazujące, zwrotne, pytajne, niekreślone)
2.5. Liczebniki (główne, porządkowe, zbiorowe)
2.6. Czasownik (osoba, liczba, rodzaj, czas, tryb, aspekt i strona)
2.7. Przysłówki
2.8. Przyimki
2.9. Spójniki
3. Słowotwórstwo w języku portugalskim
|
W cyklu 2024L:
1. Morfologia – przedmiot i zakres morfologii, morfemy leksykalne vs morfemy gramatyczne, fleksja vs słowotwórstwo, klasy odmienne i nieodmienne, kategorie gramatyczne |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
K_W02 - podstawową terminologię nauk humanistycznych w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów, jej źródła, oraz zastosowania.
K_W03 - metodologię badań w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów.
K_W04 - miejsce studiów nad portugalskim obszarem językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi.
K_W06 - fenomeny z zakresu historii, historii literatury i kultury portugalskiego obszaru językowego.
K_U03 - stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów.
K_K02 - podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności.
Kryteria oceniania
Student jest oceniany na podstawie obecności i udziału w zajęciach, a także na podstawie testów pisemnych i prezentacji ustnej na jeden z tematów omawianych podczas zajęć.
- Studenci mają prawo do jednej nieusprawiedliwiony nieobecności w skali semestru.
- Używanie narzędzi sztucznej inteligencji tylko po uprzedniej konsultacji z prowadzącymi, w sposób uprawniony i etyczny oraz w zgodzie z wytycznymi URK: https://dokumenty.uw.edu.pl/dziennik/DURK/Lists/Dziennik/Attachments/134/DURK.2023.98.UURK.98.pdf.
- Zastrzeżenie: nieliczne treści zawarte w materiałach źródłowych mogą zawierać elementy trudne do odbioru dla osób wrażliwych (np. treści erotyczne, przemoc).
- Podczas zajęć możliwy jest udział w 1-2 inicjatywach wydziałowych (konferencje, spotkania eksperckie, etc.) zgodnych z efektami programowymi.
- Studenci mają prawo do jednej nieusprawiedliwiony nieobecności w skali semestru. Wymagana frekwencja to co najmniej 60%.
Ocena semestralna/końcowa
=========================
Ocena semestralna zostanie określona w oparciu o następujące elementy:
a) testy (25% + 25%);
b) wystąpienie ustne (20%);
c) frekwencja (10%);
d) prace domowe (10%)
e) udział aktywny w zajęciach (10%).
- Ocena zostanie wystawiona na podstawie następującej skali:
100%–ocena 5!
92%–99% – ocena 5
85%–91% – ocena 4,5
77%–84% – ocena 4
71%–76% – ocena 3,5
60%–70 % – ocena 3
Poniżej 60% – ocena 2
Literatura
Barbosa, J.M., Fonologia e Morfologia do Português, Coimbra: Almedina, 1994.
Cardoso J.B., Morfossintaxe do Português, Brasília: Editora Espaço Académico, 2018.
Castro Pinto, J.M., Gramática de Português, Lisboa: Plátano editora, 1994.
Cegalla, D.P., Novíssima Gramática da Língua Portuguesa, São Paulo: Comanha editora Nacional, 1992.
Cunha, C., Cintra, L., Nova gramática do português contemporâneo, Lisboa: Edicões João Sá da Costa, 1984.
Mateus, M.H., Brito, A.M., Duarte, I., Hub Faria, I., Gramática da Língua Portuguesa, Lisboa: Caminho, 1992.
Vilela, M., Gramática da Língua Portuguesa, Coimbra: Almedina, 1995.
|
W cyklu 2024L:
|
W cyklu 2025L:
Barbosa, J.M., Fonologia e Morfologia do Português, Coimbra: Almedina, 1994. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: