Gramatyka opisowa języka hiszpańskiego 3305-GOJH-11-W
Przewidzianych jest 6 tematów związanych z ogólnymi informacjami na temat historii, rozwoju i sytuacji i języka hiszpańskiego.
Dodatkowo, poruszone zostaną kwestie dotyczące socjolingwistyki i pragmatyki w sposób praktyczny.
Ponadto, kurs obejmuje podstawowe zjawiska fonologiczne języka hiszpańskiego, takie jak system fonologiczny i jego struktura; realizacja
fonemów (wariancja, neutralizacja); reguły fonotaktyczne (budowa sylaby); akcent (typ, miejsce i funkcja), etc.
Celem zajęć jest ugruntowanie wiedzy ogólnej z zakresu fonetyki i fonologii, ze szczególnym ukierunkowaniem na fonetykę i fonologię
języka hiszpańskiego. Studenci ćwiczą zasób fonetyczny i fonologiczny standardowego wariantu wymowy (kastylijskiego), jak również
praktycznie analizują główne różnice między nim a innymi wariantami. Ponadto ćwiczą zasady akcentowania i główne wzory intonacji.
Studenci ćwiczą warianty przydatne podczas posługiwania się językiem: poprawną wymowę, akcentowanie i intonację, umiejętność
dzielenia sylabicznego i łączenia międzywyrazowego, poprawny zapisu fonetycznego i ortograficzny.
Konwersatorium przewiduje zarówno przekaz wiedzy teoretycznej, jak i praktyczne ćwiczenia pozwalające ją ugruntować.
POSZCZEGÓLNE BLOKI TEMATYCZNE:
1. Presentación
I. ORIGEN DE LA LENGUA ESPAÑOLA
2. El español. Origen y situación actual
3. El español. Origen y evolución 1
4. El español. Origen y evolución 2
II. SITUACIÓN LINGÜÍSTICA DE ESPAÑA
5. Situación lingüística de España 1
6. Situación lingüística de España 2
7. Estratificación geográfica del español
III. VOCALES Y DIPTONGOS
8. Vocales simples –sonidos aislados y en cadena hablada
9. Diptongos y triptongos: sonidos aislados y en cadena hablada
IV. FENÓMENOS LINGÜÍSTICOS DEL ESPAÑOL ACTUAL
10. Seseo, ceceo, nasalización, sonorización, palatalización, prosodia y otros fenómenos fonéticos en español
V. CONSONANTES
11. Consonantes parte 1: sonidos isolados
12. Consonantes parte 2: sonidos oclusivos y fricativos aislados
13. Consonantes parte 3: sonidos africados, laterales y vibrantes aislados
VI. PROCESOS FONÉTICOS ENCADENADOS
14. Silabificación. Acento frásico.
15. Sonidos en cadenas habladas (encadenamientos). Tonalidad y prosodia
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student nabywa niezbędne umiejętności, wiedzę i kompetencje społeczne:
WIEDZĘ -absolwent zna i rozumie-:
K_W01 (P6S_WG) w podstawowym stopniu powiązania hispanistyki z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych w tym z nauką o
kulturze i religii krajów hiszpańskojęzycznych
K_W03 (P6S_WG) podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące obszary gramatyki opisowej, w tym fonetyki,
morfologii, składni, pragmatyki i słownictwa;
K_W07 (P6S_WG) w podstawowym stopniu mechanizmy ewolucji języka hiszpańskiego oraz jego cechy w poszczególnych epokach oraz
w sposób usystematyzowany historię języka hiszpańskiego, jego rozwój i wzajemne wpływy innych języków zawsze w odniesieniu do
języków iberyjskich;;
K_W08 (P6S_WG) podstawowe zagadnienia z gramatyki opisowej języka hiszpańskiego (fonetyka, fonologia, morfologia, składnia);
UMIEJĘTNOŚCI -absolwent potrafi-:
K_U01 (P6S_UW) czytać teksty zredagowane w języku hiszpańskim;
K_U02 (P6S_UK) przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim;
K_U03 (P6S_UW) rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historycznokulturowym
oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod;
K_U04 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin
nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych,
opracowań monograficznych, itp.);
K_U05 (P6S_UW) napisać oraz zredagować pracę pisemną w języku polskim ilub hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod
oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych;
K_U06 (P6S_UW) Przygotować wystąpienia ustne w języku polskim lub hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz
właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych;
K_U07 (P6S_UO) planować i organizować pracę, współdziałać w zespole;
K_U08 (P6S_UK) posługiwać się językiem hiszpańskim na poziomie wystarczającym na opis zjawisk omawianych na zajęciach;
K_U10 (P6S_UK) Porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu wybranych
obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE -absolwent jest gotów do-:
K_K01 (P6S_KK) krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju;
K_K02 (P6S_KR) przestrzegania zasad etyki zawodowej;
K_K03 (P6S_KR) aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz potrafi pracować w
zespole pełniąc różne role
K_K04 (P6S_KR) śledzenia współczesnych procesów i zjawisk językowych zachodzących w języku Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej
Kryteria oceniania
KONWERSATORIUM kończy się egzaminem. Na ocenę końcową składają się:
1) obecności na zajęciach,
2) egzamin pisemny w sesji egzaminacyjnej 70%,
3) aktywność na zajęciach oraz oceny z prac domowych 30%.
Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu należy zdobyć 60% z 3 powyżej wymienionych kryteriów łącznie.
Oceny:
5 = 90% - 100%
4+ = 84% - 89%
4 = 77% - 83%
3+ = 70% - 76%
3 = 60% - 69%
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Nowikow, W. (1992): Fonetyka hiszpańska, Warszawa, PWN.
Nowikow, W. i Szałek, J.: Introducción a la fonética y fonología españolas, Poznań 2001, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Linde-Usiekniewicz, J.; Jakubowska, https://usosweb.uw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/
edytujPrzedmiot&prz_kod=3305-GOJH-11w; Jaskot, M.; Sobański, T. (2010) Gramática descriptiva del español. Temas básicos.
Morfología. Warszawa, Academica.
Linde-Usiekniewicz, J y Wiltos, A. (2013) Gramática descriptiva del español. Temas básicos. Parte II. Sintaxis. Warszawa, Academica,
ALCINA, J. y BLECUA, J.M. (1982): Gramática española, Ariel, Barcelona.
Literatura uzupełniająca:
Alarcos Llorach, E. (2002), Gramática de la lengua española, Espasa Calpe, Madrid.
Bosque, I., Demonte, V. (1999), Gramática descriptiva de la lengua española, Espasa Calpe, Madrid.
Real Academia Española; Asociación de Academias Americanas (2010), Nueva gramática de la lengua española, Espasa Libros S.L.U.,
Barcelona.
Real Academia Española; Asociación de Academias de la Lengua Española (2011), Nueva gramática de la lengua española. Fonética y
Fonología, Espasa Libros S.L.U., Barcelona.
Real Academia Española; Asociación de Academias de la Lengua Española (2002), Ortografía de la lengua española, Espasa Libros
S.L.U., Barcelona.
Sarmiento, R. (1999), Manual de corrección gramatical y de estilo. SGEL, Madrid.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: