Dydaktyka języka portugalskiego jako języka obcego 3305-DP-2U
Cele:
a) rozwinięcie świadomości deontologicznej, która ma wpływać na planowaną praktykę nauczania;
b) dyskusja nad kwestiami teoretycznymi i metodologicznymi nauczania języków, mającymi uświadomić istotność kwestii świadomego kształcenia w modelu nauka/nauczanie portugalskiego jako języka obcego;
c) refleksja i uzasadnienie podejmowania decyzji dydaktyczno-pedagogicznych w planowaniu procesu nauka/nauczanie portugalskiego jako języka obcego;
d) tworzenie tekstów teoretycznych i praktycznych w obszarze portugalskiego jako języka obcego.
Treści:
Założenia wstępne w nauczaniu języków (L2/LE);
Nauczyciel języka obcego;
Dokumenty i materiały pedagogiczne: QUECR, podręcznik i zeszyty ćwiczeń;
Język i kultura na zajęciach języka obcego;
Polityka językowa w nauczaniu portugalskiego jako języka obcego;
TIC w nauczaniu portugalskiego jako języka obcego;
Składowe planowania kolejności wprowadzania wiadomości w nauczaniu portugalskiego jako języka obcego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Na koniec semestru uczestnicy kursu:
a) posiadać będą pogłębioną wiedzę o materiałach wpływających na naukę/nauczanie portugalskiego jako języka obcego;
b) posiadać będą pogłębioną wiedzę o efektywnych i sprofilowanych metodach oraz strategiach nauczania/nauki portugalskiego jako języka obcego;
c) posiadać będą zdolność selekcji i profilowania wiedzy teoretycznej i metodologii w odniesieniu do wieku, etapu i rytmu zdobywania wiedzy przez uczniów;
d) posiadać będą zdolność oceny i planowania nauki/nauczania przy pomocy zróżnicowanego instrumentarium dostosowanego do nauki/nauczania portugalskiego jako języka obcego;
e) posiadać będą zdolność refleksji krytycznej w odniesieniu do swojej praktyki i wiedzy dydaktyczno-pedagogicznej, a także wobec zaangażowania uczniów.
Kryteria oceniania
Zajęcia dzielić się będą na segmenty teoretyczno-praktyczne, w ramach których przedstawiane i dyskutowane będą lektury wcześniej rzygotowane przez słuchaczy. Metodologia przedmiotu zakłada pracę własną, współpracę i wspólne ocenianie poprzez angażaowanie studentów w pracę wspólną i reflekscję nad treściami, a także formułowanie samooceny.
Sposób oceny:
Ocena odbywa się w modelu ciągłym i bierze pod uwagę:
a) test pisemny 40%
b) zadania praktyczne 50%
c) udział w zajęciach 10%
Literatura
Bibliografia podstawowa:
Bizarro, R., Moreira, M. A. & Flores, C. M. (2012). Português Língua Não Materna: investigação e ensino. Poto: LIDEL.
Conselho da Europa & Comissão Europeia. (2001). Mochila pedagógica sobre aprendizagem intercultural. Estrasburgo: Edições do Conselho da Europa.
Brown, D. (2000). Principles of Language Learning and Teaching. New York: San Francisco State University.
Conselho da Europa (2001). Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas aprendizagem, ensino, avaliação. Coleção Perspectivas Atuais/Educação. Porto: Edições Asa.
Duarte, I. M. (2016). Português, língua pluricêntrica: que português ensinar em aulas de língua estrangeira? In Andrade, C. A. B. A., Micheletti, G., Seara I. R. (Orgs.). Memória Discurso E Tecnologia. São Paulo: Terracota Editora, 217-236.
Libanêo, J. C. (1994). Didatica. São Paulo: Cortez.
Ur, P. (1996). A course in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Bibliografia uzupełniająca:
Materiały dodatkowe podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: