Dydaktyka języka portugalskiego 3 3305-DJP3-MD-2U
Studenci poznają zagadnienia związane z zaprogramowaniem kursu j. portugalskiego, mając na uwadze konkretne potrzeby swoich uczniów wynikające z poziomu znajomości języka oraz z indywidualnych sposobów uczenia się, a także z konkretnych celów, dla których uczą się języka. Nauczą się posługiwać rozmaitymi materiałami dydaktycznymi i możliwościami wykonywania pracy nauczyciela języka portugalskiego oraz poznają i będą umieć wykonywać rolę nauczyciela w interakcji ze swoimi uczniami, których pracę będą potrafili zorganizować w różnych formach i w różnych przestrzeniach. Poznają całą gamę metod w odniesieniu do procesu nauczania – uczenia się, organizacji procesu edukacyjnego i motywowania, sposobów diagnozy i oceny wyników kształcenia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
D.1.W10: rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny;
D.1.W11: egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczanego przedmiotu;
D.1.W12: diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;
D.1.W13: znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
D.1.W14: warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej;
D.1.W15: potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy.
W zakresie umiejętności student potrafi:
D.1.U1: identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi;
D.1.U2: przeanalizować rozkład materiału;
D.1.U3: identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu z innymi treściami nauczania;
D.1.U4: dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów;
D.1.U5: kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy;
D.1.U6: podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
D.1.U7: dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne;
D.1.U8: merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu;
D.1.U9: skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów;
D.1.U10: rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym;
D.1.U11: przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
D.1.K1: adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;
D.1.K2: popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym;
D.1.K3: zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności;
D.1.K4: promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
D.1.K5: kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;
D.1.K6: budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
D.1.K7: rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;
D.1.K8: kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu;
D.1.K9: stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.
Kryteria oceniania
Na ocenę z zajęć wpływa aktywność - przygotowywanie referatów, projektów, omawianie lektur (25%) oraz obecność na zajęciach/ dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze (25%).
Zaliczenie zawiera:
1. pytanie otwarte (sprawdzające efekty kształcenia) - 25%.
2. budowanie portfolio zajęć praktycznych - 25%.
Literatura
CO WŁOŻYĆ DO PORTFOLIO, CZYLI TECZKA TEMATYCZNA JAKO FORMA PRACY I OCENIANIA. Disponível em: https://koss.ceo.org.pl/dla-nauczycieli/uczyc-inaczej/artykuly/co-wlozyc-do-portfolio-czyli-teczka-tematyczna-jako-forma
EUROPEJSKIE PORTFOLIO DLA STUDENTÓW – przyszłych nauczycieli języków Narzędzie refleksji w kształceniu nauczycieli języków. Disponível em: https://www.ecml.at/Portals/1/documents/ECML-resources/C3_EPOSTL_PL_web.pdf?ver=2018-03-22-164310-823
LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? - novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 1998.
SOARES, M.; Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, 25, abr. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782004000100002&lng=pt&nrm=iso Acesso: 20 de abr. 2020.
VEIGA, I. P. (Org.). Lições de didática. 5. ed. São Paulo: Papirus, 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: