Dydaktyka języka hiszpańskiego 1: nauczanie dzieci 3305-DJH-SN1UE
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do wykonywania pracy nauczyciela języka hiszpańskiego na poziomie szkolnictwa podstawowego. W tym celu poznają podstawy prawne nauczania języka oraz różne teorie dotyczące mechanizmów uczenia się języków obcych oraz metody nauczania, przede wszystkim te najnowsze. Zapoznają się z technikami uczenia rozmaitych elementów komunikacji językowej lingwistycznych i socjolingwistycznych oraz nauczą się rozwijać różne umiejętności swoich uczniów takich jak pisanie, czytanie, mówienie i rozumienie ze słuchu. Będą umieli zaprogramować kurs językowy mając na uwadze konkretne potrzeby swoich uczniów wynikające z poziomu znajomości języka oraz z indywidualnych sposobów uczenia się, a także z konkretnych celów dla których uczą się języka. Nauczą się posługiwać rozmaitymi materiałami dydaktycznymi oraz zapoznają się z rynkiem wydawniczym i możliwościami wykonywania pracy nauczyciela języka hiszpańskiego.
Zakres tematów
Podstawa programowa nauczania języków obcych w nauczaniu przdszkolnym i na I i II etapie edukacyjnym. Cele i treści kształcenia.
Europejski system opisu kształcenia językowego i Plan curricular del Instituto Cervantes ze szczególnym uwzględnieniem nauczania podstawowego.
Egzaminy zewnętrzne. Egzaminy DELE i sprawdzian kończący etap edukacyjny.
Podręczniki i pomoce dydaktyczne. Edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjnej w pracy z dziećmi.
Program nauczania na I i II etapie edukacyjnym. Struktura wiedzy przedmiotowej. Rozkład materiału. Planowanie pracy dydaktycznej. Formułowanie celów kształcenia.
Organizowanie zajęć i formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej. Planowanie lekcji i formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania.
Specyfika uczenia się języka na I i II etapie edukacyjnym. Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie u dziecka w wieku szkolnym.
Specyfika roli nauczyciela w edukacji szkolnej. Metody, zasady i formy pracy nauczyciela z dziećmi.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych: słuchania, wypowiadania się, czytania i pisania.
Ocenianie na I i II etapie edukacyjnym. Konstruowanie testów i sprawdzianów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę na temat:
- dydaktyki i metodyki nauczania języka hiszpańskiego, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu, oraz procesów komunikowania interpersonalnego w działalności dydaktycznej (K_W02, K_W03),
- projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w
praktyce dydaktycznej (K_W08),
- metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w nauczaniu języka hiszpańskiego na różnych etapach edukacyjnych oraz posiada wiedzę oraz projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego i etyki zawodu nauczyciela (K_W12, K_W14 i K_W15),
w zakresie umiejętności:
- posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów (K_U01),
- wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów i potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych (K_U02, K_U03),
- potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania języka hiszpańskiego w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych (K_U05),
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością dydaktyczną,, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii oraz potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań oraz wykorzystywać nowoczesne technologie (K_U06, K_U10),
- posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z
różnymi osobami oraz potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą: zespołem wychowawczym, klasowym (K_U07, K_U08, K_U11, K_U12, K_U13, K_U15),
w zakresie kompetencji społecznych:
- jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela (K_K03),
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie
potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego;
dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w
trakcie realizowania działań dydaktycznych (K_K04, K_K06),
- jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania
działań dydaktycznych (K_K05),
- jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność
realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z
roli nauczyciela (K_K10).
Kryteria oceniania
Prace cząstkowe, obecność i praca na zajęciach (należy wykonać prace dodatkowe od trzeciej nieobecności), praca i zaliczenie końcowe.
Literatura
1) Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/ lengua extranjera (LE), J. Sánchez Lobato, I. Santos Gargallo (dirs.), SGEL, Madrid, 2004: obowiązkowo jeden artykuł.
2) Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación, Consejo de Europa. Departamento de Política Lingüística, Estrasburgo, 2001; Portfolio europeo de las lenguas, Consejo de Europa, Departamento de Política Lingüística.http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf
3) Plan curricular del Instituto Cervantes.http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/plan_curricular/
4) Podstawa programowa
5) Materiały własne.
6) Podręczniki do nauki j. hiszpańskiego.
7) Egzaminy państwowe.
8) Dokumenty oryginalne (prace uczniów).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: