Dialog intertekstualny teatru Federica Garcíi Lorki z teatrem europejskim 3305-DITFGL-U
Celem zajęć jest przedstawienie studentom tworczości dramatopisarskiej i teatralnej Federica Garcíi Lorki w kontekście europejskim. Z tego też względu, oprócz przeglądu opinii badaczy, wydaje się konieczne pokazanie analogii i paraleli między dziełami Lorki a dramatami europejskich autorów:
- "Czarująca szewcowa" – „Poskromienie złośnicy” Williama Shakespeare’a;
"Bodas de sangre" - “Jeźdźcy z morza” Johna Millingtona Synge’a;
"El público" - “Romeo i Julia” Williama Shakespeare’a; „Sześć postaci w poszukiwaniu autora” Luigi Pirandella; “Orfeusz” Jeana Cocteau.
"Komedia bez tytułu" - “Sen nocy letniej”, „Macbeth” , Shakespeare’a;
“Bodas de sangre”, “Yerma”. “Dom Bernardy Alba” – tragedia greckie i szekspirowskie do wyboru.
Farsy dla teatru lalek – scenariusze komedii dell’arte i francuskiego Guignolu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student będzie znał dramaturgię Federica Garcíi Lorki w pogłębionym zakresie i będzie umiał umiejscowić ją w europejskich nurtach estetyczno-formalnych, a także będzie potrafił usytuować ją w nurtach teatru i sztuki hiszpańskiej pierwszych dziesięcioleci XX wieku.
P7S_WG, P7S_WG, P7S_UW , P7S_WK
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie opracowania i prezentacji na zajęciach wybranego tematu oraz uczestnictwa i obecności na zajęciach w czasie całego semestru.
Praktyki zawodowe
Zgodnie z programem studiów.
Literatura
Lektury obowiązkowe:
Utwory dramatyczne Federica Garcí Lorki:
- "Czarująca szewcowa"; "Bodas de sangre"; "El público"; "Comedia sin título"; farsy dla teatro lalek, „Yerma”, “Dom Bernardy Alba”.
Utwory dramaturgów obcych:
-“Poskromienie złośnicy”, “Sen nocy letniej”, “Romeo i Julia” Williama Shakespeare’a;
-“Jeźdźcy z morza” Johna Millingtona Synge’a;
-„Sześć postaci w poszukiwaniu autora” Luigi Pirandella;
-“Orfeusz” Jeana Cocteau.
-Scenariusze commedia dell’arte, francuski Guignol, angielskie sztuki o Punchu i Judy.
Tragedie greckie i szekspirowkie do wyboru.
Opracowania:
1. Źycie i twórczość Federica Garcíí Lorki
- Aszyk, Urszula, Entre la crisis y la vanguardia. Estudios sobre el teatro español del siglo XX. Varsovia, Universidad de Varsovia: pp.103-130.
- Doménech, Ricardo, García Lorca y la tragedia española. Madrid, Fundamentos, 2008.
- Edwards, Gwynne El teatro de Federico García Lorca. Madrid, Gredos 1983.
- García Lorca, Francisco, Federico y su mundo. Edición y prólogo de Mario Hernández. Madrid, Alianza Editorial.
- Gibson, Ian, Federico García Lorca. 2 De Nueva York a Fuente Grande. 1929-1936. Ediciones Grijalbo, Barcelona 1988, s. 411-455.
2. Podręczniki i opracowania ogólne:
-Baczyńska, Beata, Historia literatury hiszpańskiej, Warszawa, PWN, 2014.
-Mainer, José Carlos, La Edad de Plata (1902-1939). Ensayo de
interpretación de un proceso cultural”. Cátedra, Madrid 1981.
-Historia del teatro español, red. Javier Huerta Calvo, T. II, Madrid:
Gredos, 2003.
-Ruiz Ramón, Francisco, Historia del teatro español. (Siglo XX), T II, Madrid, Cátedra, 1975 i nastepne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: