Badania nad literaturą portugalską - tekst i kontekst I 3305-BLP1-1U
================================================== =
PRACA PAMIĘCI:
— O rekonstrukcję ontologiczną tożsamości Portugalii
================================================== =
-------------------------------------------------- ------------------------
I. Powrót do pamięci i tradycji: dialogi, diatryby i metamorfozy
-------------------------------------------------- ------------------------
Mowa zależna od czasów przeszłych i tradycji; współczesne metamorfozy tematów, form i symboli z portugalskiej i europejskiej tradycji literackiej; przegląd pisarstwa kobiecego w obronie kobiecości. Krzyżowanie się głosów i multiplikacja punktów widzenia w dyskursie literackim. Vieira Mendes – uduszenie społeczne i rodzinne, powtórzenie jako element strukturalizujący świat.
TEATR
1. José Maria Vieira Mendes, A Minha Mulher (2007)
2. Tiago Rodrigues, Catarina e a Beleza de Matar Fascistas (2024)
================================================== = =============
II. Od salazarizmu do konfrontacji z wymiarem postkolonialnym
================================================== = =============
Postkolonialna analiza "Estado Novo" i wojny kolonialnej: kronika, pokuta indywidualna i zbiorowa; afirmacja powieści postmodernistycznej; fragmentacja tkanki narracyjnej; konstrukcja symulakrum i dekonstrukcja realnego; przeplatanie się tego, co biograficzne i fikcyjne; anamorfoza jako przepływ ekspresyjny; wszechstronność artykulacji różnych rejestrów językowych.
3. ANTONIO LOBO ANTUNES, Os Cus de Judas (1979) – powieść
4. LÍDIA JORGE, A Costa dos Murmúrios (2012) – powieść
5. ADÍLIA LOPES, Capilé (2016) – poezja
Informacja o treści:
Niektóre utwory literackie omawiane w ramach tego kursu mogą zawierać drastyczne opisy przemocy, wojny, treści seksualne lub inne potencjalnie niepokojące wątki. Elementy te analizowane są w ich kontekstach literackich, historycznych i kulturowych. Studenci, dla których tego rodzaju treści mogą być trudne, proszeni są o wcześniejszy kontakt z prowadzącym w celu omówienia możliwych alternatywnych materiałów lub strategii wsparcia.
Rodzaj przedmiotu
seminaria monograficzne
języki obce
Tryb prowadzenia
w sali
lektura monograficzna
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
===========================
Absolwent zna i rozumie zaawansowaną terminologię krytyki literackiej, przedmioty i obszary badań obejmujące literaturę portugalską z okresu po 25 kwietnia i początku XXI wieku; zna i rozumie różne metodologie badawcze specyficzne dla krytyki literackiej i historii literatury, a także ich zaawansowaną terminologię; rozumie, na czym polega profesjonalna analiza procesów literackich i wie, jak przeprowadzić ją z analityczną głębią i językowym wyrafinowaniem; rozumie miejsce literaturoznawstwa portugalskiego w naukach humanistycznych i zdaje sobie sprawę z potrzeby podejścia interdyscyplinarnego; zna i rozumie zjawiska historyczne, kulturowe i literackie omawianych okresów; wie, jak umiejscowić badane teksty w ich kontekście politycznym i historycznym; rozumie powiązania kulturowe między Portugalią a Brazylią i ich przełożenie na współczesne życie kulturalne w krajach portugalskojęzycznych.
(K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W08, K_W09)
Absolwent potrafi czytać ze zrozumieniem teksty dotyczące tematów i problemów związanych z literaturą portugalską po 25 kwietnia i na początku XXI wieku. Potrafi bronić własnego punktu widzenia i opinii w sposób teoretycznie świadomy, dyskutować i problematyzować w języku portugalskim tematy związane z literaturą portugalską, zarówno ustnie, jak i pisemnie, a także argumentować na podstawie punktów widzenia innych autorów i formułować wnioski; wie również, jak przeprowadzać analizy literackie, będąc w stanie wybrać najbardziej odpowiedni krytyczny / teoretyczny punkt widzenia dla dzieła i / lub przedmiotu swoich badań; umie posługiwać się zaawansowaną terminologią właściwą dla literaturoznawstwa, w formie pisemnej i ustnej, w ramach prezentacji wyników niezależnych badań/pracy/prezentacji; potrafi rozpoznać różne gatunki literackie, nawet w płynnych sytuacjach współczesności, i kontekstualizować teksty w odpowiednim okresie; posiada ugruntowane umiejętności badawcze, umie odróżnić istotne źródła i opracowania od informacji pozbawionych wartości naukowej; potrafi dyskutować w języku portugalskim ze specjalistami w dziedzinie literaturoznawstwa z obszaru luzofońskiego.
(K_U01, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08)
Absolwent jest dobrze przygotowany do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju w duchu „uczenia się przez całe życie”; wchodzi w interakcje i komunikuje się ze społecznościami portugalskojęzycznymi oraz aktywnie uczestniczy w kulturze portugalskiej poprzez różne formy i media; jest przygotowany do śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w dziedzinie literatury, w obszarze języka portugalskiego, a także do przyjęcia odpowiedzialności za obronę dziedzictwa kulturowego obszaru językowego.
( K_K01, K_K02, K_K03, K_K06, K_K07, K_K08)
Kryteria oceniania
Studenci będą oceniani w następujący sposób:
a) 10% - Aktywny udział w zajęciach (dyskusja, analiza, problematyzacja).
b) 20% - Moderowanie dyskusji w klasie na temat/problem w oparciu o jedną z dzieł w sylabusie.
c) 70% - Napisanie krótkiego eseju (maks. 4000 słów, nie wliczając bibliografii) na temat/problem jednego z dzieł wymienionych w sylabusie.
Wymagana jest systematyczność i terminowość.
Studenci mają prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w skali semestru. Wymagana frekwencja to co najmniej 60%.
Studenci będą oceniani według następującej skali:
<60% - 2; 60%-70% - 3; 71%-76% - 3+; 77%-84% - 4; 85%-91% - 4+; 92%-99% - 5; 100% - 5!
N.B.1 Studenci mają prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w skali semestru.
N.B.2 Uwaga! Używanie narzędzi sztucznej inteligencji tylko po uprzedniej konsultacji z jednym z prowadzącym, w sposób uprawniony i etyczny oraz w zgodzie z wytycznymi URK: https://dokumenty.uw.edu.pl/dziennik/DURK/Lists/Dziennik/Attachments/134/DURK.2023.98.UURK.98.pdf.
---------------------------------------------------------------------------------------
Możliwość alternatywnych form oceny
---------------------------------------------------------------------------------------
W przypadku bardziej ambitnych studentów lub studentów ze specjalnymi potrzebami w zakresie oceny, nauczyciel może zaproponować alternatywne formy pracy i oceny kursu. Taka alternatywna forma zostanie przedstawiona i określona wspólnie przez nauczyciela i ucznia w ciągu pierwszych dwóch tygodni zajęć.
Praktyki zawodowe
Tłumacz, krytyk literacki, nauczyciel języka i literatury, redaktor
Literatura
===============================
Bibliografia aktywna
===============================
ANTUNES, António Lobo (1979) Os Cus de Judas. 7.ª ed., Lisboa: Vega.
______, (2011) Quatro Livro de Crónicas. 4.ª ed., Lisboa: Dom Quixote.
LOPES, Adília (2021) Dobra. Porto: Assírio & Alvim.
VIEIRA MENDES, José Maria (2007) A Minha Mulher. Lisboa: Cotovia.
JORGE, Lídia (2012) A Costa dos Murmúrios, Lisboa: Dom Quixote.
RODRIGUES, Tiago (2024) Catarina e a Beleza de Matar Fascistas, Lisboa: Tinta-da-China.
==================================
Bibliografia pasywna
==================================
AGUIAR E SILVA, Vítor Manuel de (1994) “O romance: história e sistema de um género literário” in Teoria da Literatura. 8.ª edição. Coimbra: Livraria Almedina.
COELHO, Rui Pina (2017) “Experimentalismo, Política e Utopia: um teatro português do início do
século XX ao dealbar do novo milénio” em Teatro Português Contemporâneo — Experimentalismo,
Político e Utopia, Lisboa: TNDM II & Bicho-do-Mato
GIL, José (2007) Portugal, Hoje – O Medo de Existir. Lisboa: Relógio D’Água.
GUIMARÃES, Fernando (2008) “Em direção ao fim do século” in A Poesia Portuguesa Contemporânea – do final dos anos 50 ao ano 2000. 3.ª edição. Porto: Edições Quasi, 129-144.
KALEWSKA, Anna (s/d) «A “Geração rasca” e o teatro de José Maria Vieira Mendes – o projeto de uma nova dramaturgia em Portugal?». Disponível online em https://www.academia.edu/2476995/JMVM
MAGALHÃES, Isabel Allegro de (2010) “Se fosse um intervalo, de Ana Luísa Amaral: um tempo de nervura/acesa_” in Revista Abril. Vol. 3, nº. 4. Universidade Federal Fluminense - http://www.uff.br/revistaabril/
MARTELO, Rosa Maria (2004) “Modernidade e senso comum” in Em Parte Incerta: estudos de poesia portuguesa moderna e contemporânea. Porto: Campo das Letras.
PITTA, Eduardo (2002) Comenda de Fogo. Lisboa: Círculo de Leitores.
PITTA, Eduardo (2010) Aula de Poesia. Lisboa: Quetzal.
REAL, Miguel (2012) O Romance Português Contemporâneo (1950 – 2010). Lisboa: Editorial Caminho.
REIS, Carlos (2018). Dicionário de Estudos Narrativos. Coimbra: Edições Almedina.
REIS, Carlos (2004). “A ficção portuguesa entre a Revolução e o fim do século” em Scripta: Belo
Horizonte, v. 8, nº 15, p. 15-45.
SEIXO, Maria Alzira (2002) Os Romances de António Lobo Antunes. Lisboa: Dom Quixote.
TYSON, Lois (2023). Critical Theory Today – A User-Friendly Guide, London: Routledge.
VECCHI, Roberto e RUSSO, Vincenzo (orgs.) (2022) A Literatura Portuguesa — Modos de Ler. Tradução de Susana Rocha da Silva, Lisboa: glaciar.
|
W cyklu 2024Z:
Indywidualny kanon studenta. |
W cyklu 2025Z:
Indywidualny kanon studenta. |
Uwagi
|
W cyklu 2025Z:
Podczas zajęć używamy Moodla - proszę pamiętać o rejestracji. Zastrzeżenie: nieliczne treści literackie mogą zawierać elementy trudne do odbioru dla osób wrażliwych (np. treści erotyczne, wulgarny język, graficzne przedstawienia przemocy i wojny). Podczas zajęć możliwy jest udział w 1-2 inicjatywach wydziałowych (konferencje, spotkania eksperckie, etc.) zgodnych z efektami programowymi. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: