Badania nad literaturą hispanoamerykańską - tekst i kontekst II 3305-BLHA2-1U
Kurs ma na celu przedstawienie studentom najciekawszych zjawisk w najnowszej, bo XXI-wiecznej literaturze latynoamerykańskiej, z uwzględnieniem jej narodowych odmian. Na kolejnych zajęciach analizować więc będziemy teksty literackie reprezentujące Argentynę, Boliwię, Chile, Ekwador, Kolumbię, Peru, Meksyk, Paragwaj i Urugwaj. Wychodząc od kategorii estetycznych, spróbujemy prześledzić, w jaki sposób teksty pisane zarówno przez mężczyzn, jak i kobiety odpowiadają na wyzwania rzeczywistości politycznej i społecznej oraz wpisują się w tradycję historyczną i literacką.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po semestrze zajęć student zna i rozumie oraz jest w stanie twórczo rozwijać i stosować w działalności zawodowej specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla badań nad literaturą, szczególnie nad latynoamerykańską literaturą najnowszą, jak również związaną z nimi terminologię na poziomie rozszerzonym (K_W01); powiązania literaturoznawstwa z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02); podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W03); zjawiska literackie i kulturalne w krajach latynoamerykańskich, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu badań nad literaturą latynoamerykańską z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04); terminologię, teorię i metodologię z zakresu badań nad literaturą latynoamerykańską (K_W05); współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych związanych ze studiami nad literaturą latynoamerykańską (K_W06). Student potrafi również wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę hispanojęzycznych tekstów literackich, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie literaturoznawstwa (K_U01); samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie literaturoznawstwa i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U02); wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej (K_U03). Ponadto student jest gotów do współdziałania w grupie, z przyjmowaniem w niej różnych ról (K_K01).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest regularne w nich uczestnictwo (możliwe 2 nieobecności nieusprawiedliwione), systematyczna lektura wskazanych przez wykładowczynię tekstów, udział w dyskusjach oraz zdanie końcowego egzaminu pisemnego.
Literatura
Lektury:
- Gabriela Cabezón Cámara, Las aventuras de la China Iron (Argentyna);
- Liliana Colanzi, Nuestro mundo muerto (wybrane opowiadania) (Boliwia);
- Cristina Bendek, Los cristales de la sal (Kolumbia);
- ValeriaLuiselli, La historia de mis dientes (Meksyk);
- Natalia García Freire, Nuestra piel muerta (Ekwador);
- Nona Fernández, Space Invaders (Chile);
- Fernanda Trias, Mugre rosa (Urugwaj);
- Maribel Barreto, Codicia (Paragwaj);
- Gabriela Wiener, Huaco retrato (Peru);
- Roque Larraquy, La comemadre (Argentyna).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: